AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #1 Skrevet 4. oktober 2015 Er usikre på hva vi bør ta i leie, hva som bør prates om på forhånd, og hvilke hensyn som må tas, og vil gjerne ha innspill. Ei venninne av meg er i ett samlivsbrudd og behøver ett sted å bo for en kort periode, mens hun søker jobber i hjembyen og tar sikte på å flytte hjem igjen. Hun flytter altså inn her i slutten av måneden tenker jeg, og kommer til å søke jobber i hjembyen, og når hun får napp vil hun flytte. Per i dag har hun en jobb her, men det er ikke fast jobb. Så hun kan komme til å flytte på relativt kort tid. Jobbmarkedet er likevel utfordrende, og hun kan ende opp med å bo her i 1 måned, eller 6 måneder. Vi eier en 80 kvm. leilighet i ett rolig familieområde, 8-9 km fra sentrum. Gode busstilbud, men er som sagt ett stykke utenfor sentrum. Leiligheten er ca. 80 kvm, nyoppusset, og i god stand. Stort uteområdet. Venninnen skal leie gjesterommet vårt. Vi er to stykker og en hund som ikke røyter. Vi betaler 12.000 kr mnd i huslån, hvorav 5500 kr er renter. Vi betaler ca. 11 000 - 12 000 kr i året på offentlig avgifter (søppel, eiendomsskatt, kommunale). Ca. en tusenlapp i mnd altså. Vi betaler 500 kr hver 14. dag for vaskehjelp. Og betaler 600 kr mnd i TV/internett. Betaler gjennomsnittlig 900-1000 kr mnd i strøm, fordelt med ca 600 kr på sommer, og 1300 kr vinter. Hvor mye bør vi ta i leie? Alt er utgifter vi normalt ville hatt (strømmen vil selvsagt øke noe), så det koster oss lite økonomisk at hun bor hos oss. Men vil selvsagt være (litt) slitasje på møbler osv, og friheten med å sprade rundt hjemme vil være begrenset. Andre å ta hensyn til mm. Hadde det vært for noen uker ville jeg ikke tatt særlig leie, men her er vi i en situasjon hvor det kan bli flere måneder. Dvs. vi ikke lenger har kontoret, ikke gjesterom til familie, og andre som har like mye rett til leiligheten. Tidligere bodde hun veldig sentralt med kjæresten. Her betalte de 7000 kr uten noe inkl. Så hun vil nok måtte kjøpe seg busskort til kr. 550 ved å bo her, i stedet for tidligere bosted. Samtidig er vår leilighet større enn hvor hun tidligere bodde, nyere, og finere. (De leide en 50 kvm sokkelleilighet, nokså gammel) Vi har 80 kvm, alt på en flate, nytt og fint. Men er ikke sentralt, og koster 500 kr i taxi etter en bytur. Og hun bor faktisk hos noen andre og usikker om hun da vil få hjemme følelse. Jeg kikker litt på finn.no på hva som ligger tilgjengelig i området og kan dra frem noen eksempler: - 60 kvm hybel hvor hun kan bo alene for 7500 kr mnd. ikke inkl strøm. - 45 kvm hybel. alt inkl. 7000 kr. - 30 kvm hybel. alt inkl. 6000 kr. Eventuelt: - 120 kvm enebolig med 3 soverom , 12 000 kr. Dvs. 4000 kr per soverom. Alle er delvis møblert. Hva er en rettferdig leie? Og med tanke på at hun flytter inn til oss, så har vi selvsagt utnyttet alle rom maksimalt, hvor mye plass bør vi lage til henne? Med tanke på usikker leietid? Selvsagt klarerer vi gjesterommet, men vi har ikke ekstra garderobe, samtidig ønsker vi gjerne at senga får stå, da vi ikke har annen plass å sette det. Vi må vel klarere plass på badet til hygiene ting.. Gangen til sko og slikt? Boden for oppbevaring? Mat i skuffer og skap.. Vi har bilder av oss i leiligheten samt vår pynt, bør noe av dette fjernes så hun kan sette frem eget også? Hvor langt bør vi strekke oss? Hva bør prates om på forhånd, og hva bør tenkes gjennom? Noen tips? Tenkte ikke å ta depositum. Og kanskje bare ha en mnd oppsigelse eller ingen oppsigelse, litt usikker på dette. Anonymous poster hash: 4512b...599
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #2 Skrevet 4. oktober 2015 Dere tar da ikke ned deres egne bilder for å ha inn ei som trenger et midlertidig bosted!! Hun trenger en seng, that's it. Skulle dere tatt leie ville jeg tatt ca 2000 i mnd. Husk kontrakt. Og at dere faktisk er venninner, dette er en tjeneste du gjør henne (som jeg selv aldri ville gjort), du gjør ikke dette for å tjene penger. Anonymous poster hash: 203f4...92c 32
Gjest Dwight Skrevet 4. oktober 2015 #3 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg vet ikke hvilken pris jeg ville tatt, men jeg ville hatt korte leieperioder slik at hun ikke "gror" fast eller dere blir lei av hverandre. Sett klare retningslinjer, hvem som skal rydda hva, hvordan det skal se ut, hvilke hensyn som må tas osv. Si at i første omgang at hun skal leie fram til nyttår. Dere rensker rommet for alt utennom møbler, har hun det så får hun leie lagerplass. Bilder og ting av dere ellers i huset skal du beholde. Hun må bidra med normal mat, brød, pålegg og middag. Hvor mye er jo avhengig av hvor mye dere spiser, men det gjør det lettere med felles mat enn "ditt" og "mitt" Kjøp en kurv e.l. så hun kan ha tingene sine i på badet, sko og jakke må hun få ha i gangen sammen med deres.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #4 Skrevet 4. oktober 2015 Ettersom hun er en venninne, hva med å ta ca 3.000 for leie av rom i "kollektiv"? Det er det dere ville ha betalt per person for alle boutgifter inkludert om en trekker fra avdragene på lånet siden det er "sparing" som kun kommer dere til gode. Er jo kun snakk om noen måneder Anonymous poster hash: b8603...d94 1
Mis(s)Understood Skrevet 4. oktober 2015 #5 Skrevet 4. oktober 2015 Hadde det vært meg så hadde jeg ikke tatt leie av en god venninne som i en overgangsperiode trenger et sted å bo. 40
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #6 Skrevet 4. oktober 2015 Dere tar da ikke ned deres egne bilder for å ha inn ei som trenger et midlertidig bosted!! Hun trenger en seng, that's it. Skulle dere tatt leie ville jeg tatt ca 2000 i mnd. Husk kontrakt. Og at dere faktisk er venninner, dette er en tjeneste du gjør henne (som jeg selv aldri ville gjort), du gjør ikke dette for å tjene penger. Anonymous poster hash: 203f4...92c Ja, jeg tenkte også først 2.000 - max 3.000. Ikke ta ned bilder osv, men la henne ellers føle seg som hjemme. Anonymous poster hash: b8603...d94
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #7 Skrevet 4. oktober 2015 Er hun en veldig god venninne, så ville jeg ikke tatt leie. Anonymous poster hash: b8603...d94 18
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 4. oktober 2015 #8 Skrevet 4. oktober 2015 2000-3000 tusenlapper burde være mer enn nok Er jo bare snakk om å låne ei seng i en periode, ikke flytte inn for godt Hadde det vært min venninne så hadde jeg ikke tatt noe for det om det var snakk om 1-2 mnd, men selvsagt forventet vanlig høflighet som å delta i husvask og være med på å betale mat osv Hadde det drøyd utover det så hadde vi vel kanskje diskutert litt for "husleie" 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #9 Skrevet 4. oktober 2015 Hadde dette vert meg så hadde jeg gjort det sånn: Hun måtte vert med å betale på maten, alt etter hvor mye hun spiser sammen med dere. Hadde ikke tatt leie, eventuelt 500-1000 kr mnd. Kanskje litt mer om hun brukte veldig mye strøm. Hadde det bare vert for 2-3 uker hadde jeg ikke tatt imot noe tror jeg. Hadde ryddet litt plass på bad og i gang osv. Hadde vert unaturlig at hun satte fram sine pynteting i stue osv synes jeg. Hadde det vert plass i bod til hennes ting så skulle hun vel få lånt litt plass. Synes det blir litt smålig og spesielt å ta samme pris som et rom i kollektiv.. Det er en vennnine. Som står i en kjip situasjon. Jeg forstår godt at det tar vekk en del frihet for dere, men dette er jo ikke hennes drømmesituasjon heller akkuratt. Og det er vel ikke slin at dere "taper" penger, for rommet hadde vel stått tomt viss ikke? Forhåpentligvis tar hun hensyn. Og er en del borte, besøker andre venner, reiser vekk i helgene osv ? Men dette er bare hvordan jeg ville gjort det da :-) Men vi har hus med 4 soverom, og to bad. Har full forståelse for at det kanskje er verre og mer slitsom når leiligheten er mindre. Det kan jo også vere at hun har veldig lyst å betale litt kompensasjon for "byrden" det er å ha henne boende. Men kommer litt ann på hvor lenge og hvor mye hun faktisk er der, eller om hun nærmest bare sover der :-) Du er uansett snill! :-) Anonymous poster hash: 7da5c...056 2
Gjest Nori Skrevet 4. oktober 2015 #10 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg hadde ikke tatt leie, men hadde forventet at hun tok sin del av strømregningen og selvsagt hold seg selv med mat. Jeg tenker også at det kan være lurt å i fellesskap lage et sett med "husregler", som omfatter husarbeid og andre områder som potensielt kan føre til konflikter.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #11 Skrevet 4. oktober 2015 Fra TS: Dere tar da ikke ned deres egne bilder for å ha inn ei som trenger et midlertidig bosted!! Hun trenger en seng, that's it. Skulle dere tatt leie ville jeg tatt ca 2000 i mnd. Husk kontrakt. Og at dere faktisk er venninner, dette er en tjeneste du gjør henne (som jeg selv aldri ville gjort), du gjør ikke dette for å tjene penger. Anonymous poster hash: 203f4...92c Jeg vet ikke hvilken pris jeg ville tatt, men jeg ville hatt korte leieperioder slik at hun ikke "gror" fast eller dere blir lei av hverandre. Sett klare retningslinjer, hvem som skal rydda hva, hvordan det skal se ut, hvilke hensyn som må tas osv. Si at i første omgang at hun skal leie fram til nyttår. Dere rensker rommet for alt utennom møbler, har hun det så får hun leie lagerplass. Bilder og ting av dere ellers i huset skal du beholde. Hun må bidra med normal mat, brød, pålegg og middag. Hvor mye er jo avhengig av hvor mye dere spiser, men det gjør det lettere med felles mat enn "ditt" og "mitt" Kjøp en kurv e.l. så hun kan ha tingene sine i på badet, sko og jakke må hun få ha i gangen sammen med deres. Ettersom hun er en venninne, hva med å ta ca 3.000 for leie av rom i "kollektiv"? Det er det dere ville ha betalt per person for alle boutgifter inkludert om en trekker fra avdragene på lånet siden det er "sparing" som kun kommer dere til gode. Er jo kun snakk om noen måneder Anonymous poster hash: b8603...d94 Hadde det vært meg så hadde jeg ikke tatt leie av en god venninne som i en overgangsperiode trenger et sted å bo. Ja, jeg tenkte også først 2.000 - max 3.000. Ikke ta ned bilder osv, men la henne ellers føle seg som hjemme. Anonymous poster hash: b8603...d94 Er hun en veldig god venninne, så ville jeg ikke tatt leie. Anonymous poster hash: b8603...d94 2000-3000 tusenlapper burde være mer enn nok Er jo bare snakk om å låne ei seng i en periode, ikke flytte inn for godt Hadde det vært min venninne så hadde jeg ikke tatt noe for det om det var snakk om 1-2 mnd, men selvsagt forventet vanlig høflighet som å delta i husvask og være med på å betale mat osv Hadde det drøyd utover det så hadde vi vel kanskje diskutert litt for "husleie" Hadde dette vert meg så hadde jeg gjort det sånn: Hun måtte vert med å betale på maten, alt etter hvor mye hun spiser sammen med dere. Hadde ikke tatt leie, eventuelt 500-1000 kr mnd. Kanskje litt mer om hun brukte veldig mye strøm. Hadde det bare vert for 2-3 uker hadde jeg ikke tatt imot noe tror jeg. Hadde ryddet litt plass på bad og i gang osv. Hadde vert unaturlig at hun satte fram sine pynteting i stue osv synes jeg. Hadde det vert plass i bod til hennes ting så skulle hun vel få lånt litt plass. Synes det blir litt smålig og spesielt å ta samme pris som et rom i kollektiv.. Det er en vennnine. Som står i en kjip situasjon. Jeg forstår godt at det tar vekk en del frihet for dere, men dette er jo ikke hennes drømmesituasjon heller akkuratt. Og det er vel ikke slin at dere "taper" penger, for rommet hadde vel stått tomt viss ikke? Forhåpentligvis tar hun hensyn. Og er en del borte, besøker andre venner, reiser vekk i helgene osv ? Men dette er bare hvordan jeg ville gjort det da :-) Men vi har hus med 4 soverom, og to bad. Har full forståelse for at det kanskje er verre og mer slitsom når leiligheten er mindre. Det kan jo også vere at hun har veldig lyst å betale litt kompensasjon for "byrden" det er å ha henne boende. Men kommer litt ann på hvor lenge og hvor mye hun faktisk er der, eller om hun nærmest bare sover der :-) Du er uansett snill! :-)Anonymous poster hash: 7da5c...056 Jeg hadde ikke tatt leie, men hadde forventet at hun tok sin del av strømregningen og selvsagt hold seg selv med mat. Jeg tenker også at det kan være lurt å i fellesskap lage et sett med "husregler", som omfatter husarbeid og andre områder som potensielt kan føre til konflikter. Jeg skjønner at jeg kanskje gjorde noe dumt når jeg skrev teksten, men jeg forandret på detaljer for å kunne gjøre det mindre gjenkjennelig. Men shit au, venninna mi er visst en KG-er, så hun kom over innlegget uansett. Jeg valgte å skrive samlivsbrudd osv, den delen er ikke korrekt. Hun og mannen (de er gift) er begge ferdig med utdannelsen, og skal flytte til hans hjembygd. Han har fått jobb der nå, og flytter dit ila. noen få måneder avhengig av når nåværende arbeidsgiver lar han gå. Men han har 3 mnd oppsigelse, så da vil det være 1. feb. Evt. om nåværende arbeidsgiver lar han gå tidligere, så får han begynne tidligere. De har nå sagt opp leiligheten, med 3 mnd oppsigelse. Men dersom han får starte i ny jobb tidligere, kan de flytte tidligere dersom de finne nye leietakere. Når han nå flytter, så er avtaler at hun flytter inn til oss, for at de skal slippe unna to store leier. I hans hjemby skal de finne en eget leilighet, og vil bruke høsten på det. For at de skal slippe å betale leien i denne byen, pluss ny by, skal de spare penger ved å si opp leiligheten, og hun flytter inn her. Da vil de jo spare penger. Men også for å slippe 3 mnd oppsigelse. Hun har jobb i denne byen, men er ikke fast jobb. Og hun skal nå søke for å finne jobb i hans hjemby. Vikariatet går ut i sommer, så blir maks til sommeren. Ellers så har hun kort oppsigelse, så om hun finner noe, så flytter hun nokså kjapt. Så innflytning og utflytning er begge usikre. Men vi ser for oss at det blir maks 6 mnd. Da flytter hun til sommeren når vikariatet går ut. Ellrs blir det kortere om hun finner ny jobb. Da blir mitt spørsmål.. Ville dere likevel latt venninnen deres bodd gratis? Ja, det er en av mine nærmeste venninner. Anonymous poster hash: 4512b...599
Gjest Skrevet 4. oktober 2015 #12 Skrevet 4. oktober 2015 Ville fortsatt ikke tatt husleie av venninnen 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #13 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg ville nok bare ha bedt henne betale det ekstra dere bruker på strøm/varmtvann og mat, men hadde jo vært lettere å anslå en fast sum på dette antakelig. Anonymous poster hash: 36442...2ac 3
Sirah Skrevet 4. oktober 2015 #14 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg hadde rensket gjesterommet for alt bortsett fra møbler og gitt henne fullstendig tilgang til dette. En kurv på badet og plass i gangen. Jeg vil tro at 2000kr i leie for rommet innkl tilgang til internett er en fin pris. 1/3 av strømutgiftene. Jeg ville også satt opp et regnestykke på mat og blitt enige om hva som skal brukes på "fellesmat" og "fellesartikler" som dopapir, håndsåpe på badet, dusjsåpe (dersom alle bruker av den samme). Jeg tenker som så at det er ganske dumt å kjøpe to oster. to syltetøy og to pakker knekkebrød lissom. Men det er nå meg 3
SiMa Skrevet 4. oktober 2015 #15 Skrevet 4. oktober 2015 Fra TS: Jeg skjønner at jeg kanskje gjorde noe dumt når jeg skrev teksten, men jeg forandret på detaljer for å kunne gjøre det mindre gjenkjennelig. Men shit au, venninna mi er visst en KG-er, så hun kom over innlegget uansett. Jeg valgte å skrive samlivsbrudd osv, den delen er ikke korrekt. Hun og mannen (de er gift) er begge ferdig med utdannelsen, og skal flytte til hans hjembygd. Han har fått jobb der nå, og flytter dit ila. noen få måneder avhengig av når nåværende arbeidsgiver lar han gå. Men han har 3 mnd oppsigelse, så da vil det være 1. feb. Evt. om nåværende arbeidsgiver lar han gå tidligere, så får han begynne tidligere. De har nå sagt opp leiligheten, med 3 mnd oppsigelse. Men dersom han får starte i ny jobb tidligere, kan de flytte tidligere dersom de finne nye leietakere. Når han nå flytter, så er avtaler at hun flytter inn til oss, for at de skal slippe unna to store leier. I hans hjemby skal de finne en eget leilighet, og vil bruke høsten på det. For at de skal slippe å betale leien i denne byen, pluss ny by, skal de spare penger ved å si opp leiligheten, og hun flytter inn her. Da vil de jo spare penger. Men også for å slippe 3 mnd oppsigelse. Hun har jobb i denne byen, men er ikke fast jobb. Og hun skal nå søke for å finne jobb i hans hjemby. Vikariatet går ut i sommer, så blir maks til sommeren. Ellers så har hun kort oppsigelse, så om hun finner noe, så flytter hun nokså kjapt. Så innflytning og utflytning er begge usikre. Men vi ser for oss at det blir maks 6 mnd. Da flytter hun til sommeren når vikariatet går ut. Ellrs blir det kortere om hun finner ny jobb. Da blir mitt spørsmål.. Ville dere likevel latt venninnen deres bodd gratis? Ja, det er en av mine nærmeste venninner. Anonymous poster hash: 4512b...599 Jeg ville latt henne bo gratis, ev. tatt en symbolsk husleie. Fellesutgifter (strøm, tv, internett etc) ville jeg nok delt på tre. Hadde jeg vært venninnen ville jeg nok insistert på å betale litt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #16 Skrevet 4. oktober 2015 Ville tatt en symbolsk sum. Hadde det vært jeg som måtte låne ett rom hos en venninne så hadde jeg SELVFØLGELIG ville ha bidratt med en sum! Ville ikke bodd gratis over flere uker hjemme hos noen..Anonymous poster hash: 37632...c62 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #17 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg ville tatt en symbolsk leie, maks 1009. Dere er venninner, hun er i en vanskelig situasjon, dette skal du ikke sko deg på. Men; jeg ville avtalt litt på forhånd om baderomstider, matinnkjøp og middagslaging og vasking utover de gangene dere har vaskehjelp. Så også bruk av vaskemaskin etc. Dere har ulike mønstre, og da er det greit dere blir enige på forhånd. Slitasje på møbler er minimal....Anonymous poster hash: 27f9b...505 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #18 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg ville tatt en symbolsk leie, maks 1009.Anonymous poster hash: 27f9b...505 Jeg syns nå det burde være maks 1009,50kr. Det er dyrt å leve i våre dager, den 50-øringen kommer godt med Anonymous poster hash: 89c9f...67e 18
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #19 Skrevet 4. oktober 2015 Vel nå sier jo de opp sin leilighet for at de skal spare penger.. Så da syns jeg det er greit at hun betaler litt hos deg også Første tanken er "et par tusen" pr mnd. Da bør strøm og vask være inkludert. Så bør dere dele på mat og forbruksvarer som dopapir etc. Men hvis hun er mye bortreist (hos kjæresten?), bør hennes del krediteres for det. Ingen oppsigelsestid, dere leier jo ikke ut rommet ellers..Anonymous poster hash: 31c34...814 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #20 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg syns nå det burde være maks 1009,50kr. Det er dyrt å leve i våre dager, den 50-øringen kommer godt medAnonymous poster hash: 89c9f...67e Haha. Tykke fingre på mobil, så jeg fortjente den der Anonymous poster hash: 27f9b...505
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå