Gå til innhold

50/50 innebærer minst flytting, hvorfor så mange i mot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri helt forstått meg på dette..

Eksempelvis Hver onsdag og annenhver helg innebærer jo strengt talt mer flytting og pakking enn 50/50? Totalt antall pakking av bagg og forflytninger ved hvor onsdag og annenhver helg løsning: 12 per mnd. Totalt antall pakking av bagg og forflytninger ved annen hver uke: 4..

Anonymous poster hash: 5c753...58a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var barn hadde vi annenhverhelg-løsning, men droppet onsdagen nettopp fordi det ble for mye pakking. Men jeg syntes også det var for lite tid å tilbringe med min far og min bror, så resultatet i dag er at jeg har lite kontakt med dem, og min mor var et monster så jeg har ikke kontakt med henne heller. Tenker kanskje en 50/50 løsning ville gjort at jeg så dem oftere og kanskje vi hadde hatt bedre kontakt i dag.

Anonymous poster hash: df0b2...1ee
  • Liker 3
Skrevet

Eksempelvis Hver onsdag og annenhver helg innebærer jo strengt talt mer flytting og pakking enn 50/50? Totalt antall pakking av bagg og forflytninger ved hvor onsdag og annenhver helg løsning: 12 per mnd. Totalt antall pakking av bagg og forflytninger ved annen hver uke: 4..

De fleste dropper vel overnatting onsdagen. Det er jo ganske unødvendig. Ikke glem at det er stor forskjell på å pakke for ei uke, og for ei natt også. 

Men grunnen til at jeg er imot 50/50 er fordi jeg mener barnet skal ha ett fast hjem. Dette for stabilitet, like regler, like rutiner, fast rom, fast primær omsorgsperson. 

Jeg har til dags dato aldri hørt en grunn til 50/50 som handler om barnets beste. Like mye kontakt med begge foreldre kan man få uten delt bosted også, så det er ikke et valid argument. 

Anonymous poster hash: cd45d...af5

• Liker 14
Skrevet

De fleste dropper vel overnatting onsdagen. Det er jo ganske unødvendig. Ikke glem at det er stor forskjell på å pakke for ei uke, og for ei natt også.

Men grunnen til at jeg er imot 50/50 er fordi jeg mener barnet skal ha ett fast hjem. Dette for stabilitet, like regler, like rutiner, fast rom, fast primær omsorgsperson.

Jeg har til dags dato aldri hørt en grunn til 50/50 som handler om barnets beste. Like mye kontakt med begge foreldre kan man få uten delt bosted også, så det er ikke et valid argument.

Vel, med en 50/50 løsning kreves det jo litt av foreldrene også, hvor de SKAL samarbeide om regler og rutiner, slik at barnet får det trygt med en slik løsning. Om en 50/50 løsning ikke fungerer, er det foreldrenes feil.

Her har vi barnet annenhver helg, hvor barnet har grått annenhver søndag/mandags morgen fordi det ikke er nok tid hos far. Vet ikke jeg, men barnet her ønsker 50/50 og spør hvorfor andre u klassen har det slik, men ikke vi. Okei... Hvordan forklare at mor nekter og har nektet i 4 år???

Anonymous poster hash: 7d430...3dd

• Liker 2
Skrevet

Kjære deg, 50/50 innebærer mye mer enn momentet "flytting".

50/50 forutsetter følgende:

-Mor og far har er godt samarbeid og god dialog

-Bor nær hverandre, gangavstand, samme nabolag

-Begge har hver sin gode økonomi og begge er selvstendige i alt

Anonymous poster hash: e6967...a4f

• Liker 6
Skrevet

vi har 50/50 og kunne ikke vært mer fornøyd. Barnet er og fornøyd. trenger ingen stor pakking da barnet har det den trenger hos begge.

Anonymous poster hash: 0e33f...ea1
  • Liker 3
Skrevet

Vel, med en 50/50 løsning kreves det jo litt av foreldrene også, hvor de SKAL samarbeide om regler og rutiner, slik at barnet får det trygt med en slik løsning. Om en 50/50 løsning ikke fungerer, er det foreldrenes feil.

Her har vi barnet annenhver helg, hvor barnet har grått annenhver søndag/mandags morgen fordi det ikke er nok tid hos far. Vet ikke jeg, men barnet her ønsker 50/50 og spør hvorfor andre u klassen har det slik, men ikke vi. Okei... Hvordan forklare at mor nekter og har nektet i 4 år???

Om en 50/50 løsning ikke fungerer kan det likegjerne fordi barnet er av den store andelen barn som føler størst trygghet i å bare ha ett hjem. 

Og unger kan gråte av dårlig samvittighet også. Det å ta opp slike ting og gjøre avreise fra den ene forelderen vanskelig er dårlig av foreldrene. Vi har alltid jobbet med at avreise skal være positivt "Tenk så moro du får det hos pappa nå da, det blir godt å se igjen x og x!" Jeg kunne lett skapt en annen stemning ved avreise også, men vi som foreldre må sørge for at barnet gleder seg og ser fremt til å treffe den andre. Samtaler om bostedsløsningen får man ta de voksne mellom seg først. 

Jeg hadde uansett nektet 50/50, det er ikke bra for barna. Som sagt, gi meg et argument for hvorfor det er det aller beste for barnet? 

Barn kan også si de ønsker delt bosted fordi de føler det er det rette å mene, aldri undervurder barns lokalitetsfølelse, de føler seg ofte slitt mellom foreldrene. 

• Liker 10
Skrevet

Kjære deg, 50/50 innebærer mye mer enn momentet "flytting".

50/50 forutsetter følgende:

-Mor og far har er godt samarbeid og god dialog

-Bor nær hverandre, gangavstand, samme nabolag

-Begge har hver sin gode økonomi og begge er selvstendige i alt

Jeg trodde overnatting var vanlig hvis man har samvær på onsdag? Det var iallefall slik når jeg var ung..

Jeg tar opp dette da nettopp flytting og pakking av bagg etc er et argument for mange. Og den ser ikke jeg. Ved en 50/50 ordning er det vel dom regel ikke så mye pakking heller da begge hjem har klær og utstyr... Det er klart at ikke 50/50 ville fungert for noen som bor veldig langt fra hverandre, men det ville blitt deg samme ved en 60/40 løsning også. Er man dog innenfor samme by / område så er man 'nær nok' etter min mening. Trenger ikke være naboer akkuratt.

Videre vet jeg ikke helt om barna føler så veldig på å ha 'ett hjem' vs to ved en 40/60 fordeling heller..

Jeg tror Desverre at dette ofte handler om penger og/eller eget ønske. Det er klart at de aller fleste vil ha barna sine mest hos seg selv, og derav finner argumenter for dette.

Og du, slike hersketeknikker virker fordummende. Du må kunne tåle at andre har en annen mening og diskutere den..

• Liker 3
Skrevet

Om en 50/50 løsning ikke fungerer kan det likegjerne fordi barnet er av den store andelen barn som føler størst trygghet i å bare ha ett hjem.

Og unger kan gråte av dårlig samvittighet også. Det å ta opp slike ting og gjøre avreise fra den ene forelderen vanskelig er dårlig av foreldrene. Vi har alltid jobbet med at avreise skal være positivt "Tenk så moro du får det hos pappa nå da, det blir godt å se igjen x og x!" Jeg kunne lett skapt en annen stemning ved avreise også, men vi som foreldre må sørge for at barnet gleder seg og ser fremt til å treffe den andre. Samtaler om bostedsløsningen får man ta de voksne mellom seg først.

Jeg hadde uansett nektet 50/50, det er ikke bra for barna. Som sagt, gi meg et argument for hvorfor det er det aller beste for barnet?

Barn kan også si de ønsker delt bosted fordi de føler det er det rette å mene, aldri undervurder barns lokalitetsfølelse, de føler seg ofte slitt mellom foreldrene.

Klart - det aller beste for barnet er om mor og far lever i harmoni sammen. Når saken er en annen må man se seg om etter en nest best løsning. Siden du er så opptatt av dette du uthever - hvilken løsning mener du er den aller beste for barnet og hvorfor?

• Liker 2
Skrevet

En del barn ønsker selv 50/50 og mener det oppriktig.

De har foreldrene i samme nabolag og føler det er naturlig for de å bo med begge sine foreldre. Mange har alltid hatt det slik og trives svært godt med det.

Dette forutsetter godt samarbeid, dialog og mye trygghet.

Skrevet

Jeg forstår overhode ikke denne evinnelige bagen! Helt unødvendig.

Slike tråder som dette får skilsmissesituasjoner til å virke unødvendig slitsomme.

Anonymous poster hash: f4664...a89

Skrevet

Jeg forstår overhode ikke denne evinnelige bagen! Helt unødvendig.

Slike tråder som dette får skilsmissesituasjoner til å virke unødvendig slitsomme.

Anonymous poster hash: f4664...a89

Det er jo nettopp mitt poeng også! Ved en 50/50 løsning slipper man jo all fartingen frem og tilbake i tillegg til denne baggen alle snakker om hele tiden! 'Mitt barn skal slippe å bo i en bagg' etc..

Ts

Skrevet

Her har ungene hatt 50/50, og det eneste de flytter mellom er skolesekken, pc og mobil. 

Anonymous poster hash: 2c0b8...b2e
Skrevet

Det er jo nettopp mitt poeng også! Ved en 50/50 løsning slipper man jo all fartingen frem og tilbake i tillegg til denne baggen alle snakker om hele tiden! 'Mitt barn skal slippe å bo i en bagg' etc..

Ts

Det er jo du som snakker om bag!

Vi har aldri "pakket og fartet". Vi har et helt avslappet og rolig forhold til det hele.

Det er sannsynligvis mer rolig hos oss enn hos mange andre familier som må "pakke og farte" tl den ene treningen eller bursdagen etter den andre. Det blr jo det samme.

Skrevet

Her har ungene hatt 50/50, og det eneste de flytter mellom er skolesekken, pc og mobil. 

Anonymous poster hash: 2c0b8...b2e

Nettopp:)

Skrevet

Det er jo du som snakker om bag!

Vi har aldri "pakket og fartet". Vi har et helt avslappet og rolig forhold til det hele.

Det er sannsynligvis mer rolig hos oss enn hos mange andre familier som må "pakke og farte" tl den ene treningen eller bursdagen etter den andre. Det blr jo det samme.

Jeg tror ikke du har forstått HI. Jeg er helt enig med deg - her har vi også 50/50 og barna tar kun med seg det de står og går i etter skoletid. Poenget mitt er jo nettopp at mange som er i mot 50/50 og for feks 40/60 argumenterer med denne fordømte baggen og antall forflytninger. Når jeg regner på dette så kommer jeg frem til at barnet forflytter seg ferre ganger i mnd med en 50/50 løsning vs. en typisk 40/60-løsning. Og om man i det hele tatt trenger å pakke noe i en 50/50-situasjon (som de færreste må), så pakkes det sjeldnere!

Altså er dette dårlige argumenter, og jeg tror det i bunn og grunn handler om en kombinasjon av økonomi og ønske om å ha barna mest.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Her pakkes det annenhver langhelg (også på grunn av avstanden), og har inntrykk av at 90 % som har det sånn. De dropper onsdagen fordi at det blir for mye farting, for mye stress og for mye pakking for barna. De ønsker å være der stabilt og trygt for barna - det går ikke jo ikke med de forbanna onsdagene. 

Anonymous poster hash: 473e5...c9e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke du har forstått HI. Jeg er helt enig med deg - her har vi også 50/50 og barna tar kun med seg det de står og går i etter skoletid. Poenget mitt er jo nettopp at mange som er i mot 50/50 og for feks 40/60 argumenterer med denne fordømte baggen og antall forflytninger. Når jeg regner på dette så kommer jeg frem til at barnet forflytter seg ferre ganger i mnd med en 50/50 løsning vs. en typisk 40/60-løsning. Og om man i det hele tatt trenger å pakke noe i en 50/50-situasjon (som de færreste må), så pakkes det sjeldnere!

Altså er dette dårlige argumenter, og jeg tror det i bunn og grunn handler om en kombinasjon av økonomi og ønske om å ha barna mest.

Ts

Nei, det er alt for naivt å tro at det så enkelt handler om økonomi for alle som er i mot 50/50.

De aller aller fleste som går i fra hverandre gjør det ikke med en fantastisk god tone mellom hverandre hvor man er gode venner med dyp respekt for hverandres følelser og alt er bare fint og flott. Det er et ekstremt fåtall av disse, og for dem er nok 50/50 en bra løsning når de sammarbeidet som når de var sammen, bor i samme nabolag og har to åpne hjem for hverandre hvor barna kan komme og gå som de vil.

Men for de fleste er ikke dette en realitet.

Anonymous poster hash: 52734...dfb

• Liker 2
Skrevet

Argumentet mitt er at barna har godt av å tilbringe lik tid med begge foreldrene. Men!

For at en 50/50 løsning skal fungere er det flere ting som må ligge til stedet:

- Foreldrene samarbeider

- Foreldrene bor i samme by

- Foreldrene fremsnakker den andre

- Begge foreldrene er trygge

Alt går på foreldrene. Ja, når forholdene er lagt til rette for at barna har det godt begge plasser, da er 50/50 rette løsning. Om foreldre tenker at det ikke er rett løsning, da er en av forholdene ikke til stede,og det skyldes foreldrene alene.

Skrevet

Vi er alle enige om at godt samarbeid mellom foreldrene er viktig - likevel forstår jeg ikke argumentet for at dette er viktigere ved 50/50 enn ved 40/60 feks. Det er jo også slik at om barnet bor hver onsdag og annenhver helg hos far så trenger foreldrene å ha mer dialog iht henting/avlevering enn ved annenhver uke.

Jeg ser derfor heller ikke dette argumentet.

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...