AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #1 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg elsker kaffe, og koser meg skikkelig når jeg får tak i skikkelig GOD kaffe. Har lenge vurdert å investere i en helautomatisk kaffemaskin, men etter å ha lest frem og tilbake ser det ut til at gode nykvernede bønner + en moccamaster (som jeg jo allerede har), egentlig er alt som skal til. Men da trenger jeg en kaffekvern, og det er en jungel der ute. Fra kr.199 - flere tusenlapper. Hva er forskjellen? Og hvordan skal jeg vite at det er en bra kvern? Ikke minst, hvordan vet jeg hvor grovt/fint det skal være for å lage vanlig traktekaffe? Og hvilken kaffe er god? Har en Meny i nærheten med et stort utvalg, men synes det er så vanskelig å vite hvilke bønner jeg skal kjøpe. Eller må jeg bare smake meg frem? Anonymous poster hash: c9edb...dac
Gjest Selfie Skrevet 5. oktober 2015 #2 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg har en kvern fra Bodum, den er super. Enkel I bruk, ser fin ut og kverner alle malingsgrader.
Leo Skrevet 5. oktober 2015 #3 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg har Moccamaster og kverner kaffen selv. Veldig ofte kjøper jeg også bønnene på Meny. I hvert fall til kaffen jeg drikker i det daglige. Kvernen jeg landet på er denne https://www.netonnet.no/art/hjem-og-hushold/kaffeogespresso/kaffekvern/wilfa-wscg-2/202352.11247/ Den koster ikke mange hundrelappene, men kommer godt ut i tester og er også den kvernen de selger i mange kaffeforretninger har jeg sett. Den har også en egen innstilling som heter "filter" og i det hele tatt kommer du neppe til å måtte lese bruksanvisningen fordi den er så enkel i bruk. Det eneste du må prøve deg frem med er hvor mye kaffe du vil kverne til en full trakter, altså antall sekunder kvernen skal kverne. Av de kaffetypene de selger på Meny, foretrekker jeg Mount Kenya og Etiopisk Yirgacheffe fra Coffee Of The World og når jeg kjøper bønner i kaffeforretninger prøver jeg meg frem med forskjellige afrikanske varianter for tiden. Jeg liker med andre ord afrikansk kaffe! Men når du først har kvernen, er det jo bare å kjøpe litt forskjellig og prøve seg frem.
Zzyzx Skrevet 5. oktober 2015 #4 Skrevet 5. oktober 2015 Det eneste du må prøve deg frem med er hvor mye kaffe du vil kverne til en full trakter, altså antall sekunder kvernen skal kverne. Jeg har den samme, og jeg ville ikke hatt noen annen kvern. "Problemet" over løses med å veie opp mengden kaffe først og bare la kverna gå til det er tomt. Jeg har et målebeger jeg bruker som gir meg noenlunde kontroll uten å bruke vekt, jeg har merket av nivåene for forskjellige traktemetoder. Full trakter, håndbrygger, presskanne og aeropress. Jeg veide selvsagt kaffen første gang for å lage nivåmerkene på målebegeret.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #5 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg har den samme, og jeg ville ikke hatt noen annen kvern. "Problemet" over løses med å veie opp mengden kaffe først og bare la kverna gå til det er tomt. Jeg har et målebeger jeg bruker som gir meg noenlunde kontroll uten å bruke vekt, jeg har merket av nivåene for forskjellige traktemetoder. Full trakter, håndbrygger, presskanne og aeropress. Jeg veide selvsagt kaffen første gang for å lage nivåmerkene på målebegeret. Da er den bestilt! Lest litt på nettet, og den er vel blant de rimeligste som faktisk kverner og ikke kutter med kniv. Til 500kr er jo det et kupp! Kom gjerne med flere tips til kaffebønner. Jeg bor i Bergen, så hvis det er butikker utennom dagligvarekjedene hadde det også vært kjekt å teste ut.Anonymous poster hash: c9edb...dac
Zzyzx Skrevet 5. oktober 2015 #6 Skrevet 5. oktober 2015 Mange kafeer selger kaffebønner. Dromedar, Kaffemisjonen, etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå