Gå til innhold

Hva betyr "jeg har følelser for deg"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

“Jeg har følelser for deg”, hva i steike skal det bety?

Jeg har har datet en mann i omtrent i to måneder. De siste ukene har vi bodd ulike steder. I går spurte han hva jeg tenkte om han og ”oss”. Og om han bare var en mann jeg likte å ha sex med. Jeg sa han var mer enn det. At jeg likte å ha sex med ham, men også at jeg likte ham som person. Men jeg syntes det er litt vanskelig med avstanden og å gjøre det offisielt og seriøst var litt tidlig. Da ble han stille. Så sa han ”Jeg har følelser for deg”. Syntes det var litt rart. Det er jo klart man føler noe for hverandre når man snakker i telefonen annenhver dag. Det synes det var en så tom kommentar fra hans side.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr jo at han har sterke romantiske følelser for deg, da. 

Jeg vil si at det ligger midt mellom "jeg liker deg" og "jeg elsker deg" på skalaen =)

Forelsket er kanskje et bedre ord. Han begynner iallefall å falle for deg og håpte nok du svarte at du ville gjøre det seriøst nå.

• Liker 12
Skrevet

Har han følelser for deg så så er det greit du vet det. Syntes vel det passet. Får jo en pekepinn om du begynner å få noen dypere følelser etter to mnd. Men tar avogtil litt tid før en kan si en er sammen.

Synes du bør tenke på hva dere har sammen og om du vil forsette phr avstanden. Du vet nå at han har følelser for deg. De vil sansynligis ikke avta..

Anonymous poster hash: 8fe8e...1df

Skrevet

Takk for svar. 

Men hvorfor si "jeg har følelser for deg", hvis det han mente var "jeg har sterke romantiske følelser for deg", eller "jeg begynner å bli forelsket i deg"? Å si at man har følelser uten å spesifisere, gir liksom ingenting. 

Skrevet

Takk for svar. 

Men hvorfor si "jeg har følelser for deg", hvis det han mente var "jeg har sterke romantiske følelser for deg", eller "jeg begynner å bli forelsket i deg"? Å si at man har følelser uten å spesifisere, gir liksom ingenting. 

Han er jo en mann. :P Er vel ikke alltid så lett å buse ut med at man er forelska.

Anonymous poster hash: e2c8c...77c

• Liker 3
Skrevet

Det virker som jeg nok legger noe annet i utsagnet enn dere her. Dere virker jo veldig positive!  Så jeg får vel bare se hvor det går videre og håpe at "følelser" betyr mer enn hva jeg legger i det ordet. 

Skrevet

Hva slags følelser er det han mener da. De følelsene som er knyttet opp til nervesystemet vårt, som gjør at vi føler ting når noen tar på oss, når vi bli opphisset.

Er det kognitive følelser, som i du har oppmerksomheten hans.

Vanskelig å vite når man snakker om noe så fjernt som følelser.

Anonymous poster hash: c5e51...dfe
Skrevet (endret)

Takk for svar. 

Jo, for det har den betydningen i vår kultur, at det er romantiske følelser. 

Begrepet er meningsløst i seg selv hvis en ser helt bort fra kulturelle konnotasjoner, følelser kan jo være alt fra hat til kjærlighet. Men nå har det jo faktisk veldig sterke konnotasjoner, jeg synes nesten det er litt merkelig at dette var nytt for deg. Det blir jo også brukt i engelskspråklige land om å falle for noen.

Kan være med på at det er litt vagt, men man kommer ikke med den største kjærlighetserklæringen når den andre personen nettopp har kommet med det noe distanserte svaret at de liker deg, men det er relativt uaktuelt å ta det videre nå.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 9
Skrevet

Jo, for det har den betydningen i vår kultur, at det er romantiske følelser. 

Begrepet er meningsløst i seg selv hvis en ser helt bort fra kulturelle konnotasjoner, følelser kan jo være alt fra hat til kjærlighet. Men nå har det jo faktisk veldig sterke konnotasjoner, jeg synes nesten det er litt merkelig at dette var nytt for deg. Det blir jo også brukt i engelskspråklige land om å falle for noen.

Kan være med på at det er litt vagt, men man kommer ikke med den største kjærlighetserklæringen når den andre personen nettopp har kommet med det noe distanserte svaret at de liker deg, men det er relativt uaktuelt å ta det videre nå.

Ja, når du sier det har jeg vel hørt det på film. Men jeg har aldri hørt det bli brukt på norsk. Så jeg forstår nå at det er jeg som henger litt etter. Jeg ble først skuffa over at han svarte med "jeg har følelser for deg", når jeg sa rett ut at jeg likte ham. Men så er det kanskje heller jeg som var litt kald.

Skrevet

Ja, når du sier det har jeg vel hørt det på film. Men jeg har aldri hørt det bli brukt på norsk. Så jeg forstår nå at det er jeg som henger litt etter. Jeg ble først skuffa over at han svarte med "jeg har følelser for deg", når jeg sa rett ut at jeg likte ham. Men så er det kanskje heller jeg som var litt kald.

Jupp, jeg ville lest det den veien, at du var mye mer tilbakeholden enn han.

Nå vil jo sånt alltids være litt subjektivt da, men jeg synes iallefall at "jeg har følelser for deg" er mye sterkere enn "jeg liker deg". "Jeg liker deg" er jo sånt man sier til folk femten minutter inn i første date om de digger samme TV-serie som deg. "Jeg har følelser for deg" derimot, det betyr at man vil ta det til neste nivå. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser på det som at "jeg er forelsket i deg og har romantiske følelser for deg". Hvis jeg sier jeg har følelser for noen så er det ihvertfall det jeg mener.

Gjest PseudonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at i denne konteksten så betyr "jeg har følelser for deg" at man sannsynligvis ønsker å ta det til neste nivå. "Jeg elsker deg" eller "Jeg er forelsket i deg" kan man jo ikke si. Er det noe man har lært av å se på amerikanske sitcoms gjennom ungdomsårene så er det at dersom man sier "jeg elsker deg" for tidlig, så skremmer man vekk den andre parten...

Generelt så vil jeg imidlertid hevde at "jeg har følelser for deg" ikke trenger å bety mer enn "jeg har masse følelser i kroppen fordi jeg synes du er skikkelig deilig, og jeg får lyst til å pule deg hver gang du kommer nær meg".

Skrevet

"Jeg har følelser for deg" er jo omtrent den sterkeste kjærlighetserklæringen en mann kan gi i den situasjonen du beskriver. :opplyser:

Ta det som det og ikke komplisér det ytterligere ved å overanalysere ts.

• Liker 6
Skrevet

Oi! Nå føler jeg meg både superglad og shitty. Glad fordi han sannsynligvis liker meg veldig godt. Han har også uttrykt at han vil feire jul med meg. Men så føler jeg meg shitty siden jeg var avvisende. Jeg liker han jo, men dette går litt fort for meg.

Skrevet

Jeg har vært borti et par har brukt "følelser" om å være glad i, men ikke ha det romantiske forelskelsesfølelsene som skal til. Altså som noe mindre enn å være forelsket, men fortsatt ha positive følelser som er litt mer enn vennskap. Jeg lurer litt på hvorfor dere ikke snakket mer når dere først var i gang?

Anonymous poster hash: 805cb...af7

Skrevet

Jeg har vært borti et par har brukt "følelser" om å være glad i, men ikke ha det romantiske forelskelsesfølelsene som skal til. Altså som noe mindre enn å være forelsket, men fortsatt ha positive følelser som er litt mer enn vennskap. Jeg lurer litt på hvorfor dere ikke snakket mer når dere først var i gang?

Anonymous poster hash: 805cb...af7

Hva skulle jeg sagt da? "Hva mener du med følelser?" Jeg var nok litt dum, jeg lo når han sa det og svarte med at det var vel ikke så rart, jeg har da følelser for ham også. Jeg tenkte mer på følelser som "mer-enn-ff". Og det er åpenbart mer enn bare sex, så jeg følte det liksom ikke var den store tilståelsen.

Så snakket vi videre. Jeg snakket vel mest, sa jeg fort kan bli redd og stressa. Og at vi ikke kjente hverandre så godt enda. At jeg ville bli bedre kjent først. Så sa vel han noe sånt som at han mer bare ville lufte spørsmålet. Men at når det gjalt meg, så ville ikke "bare venner" være nok. Jeg vet ikke om det siste var positivt eller negativt.

Forresten, kan hende jeg virker ganske dust når det kommer til det sosiale. Og det er fordi jeg er det. Har vanskelig med å lese mennesker og ansiktsutrykk og derfor jeg overanalyserer også tror jeg.

Skrevet

Hva skulle jeg sagt da? "Hva mener du med følelser?" Jeg var nok litt dum, jeg lo når han sa det og svarte med at det var vel ikke så rart, jeg har da følelser for ham også. Jeg tenkte mer på følelser som "mer-enn-ff". Og det er åpenbart mer enn bare sex, så jeg følte det liksom ikke var den store tilståelsen.

Så snakket vi videre. Jeg snakket vel mest, sa jeg fort kan bli redd og stressa. Og at vi ikke kjente hverandre så godt enda. At jeg ville bli bedre kjent først. Så sa vel han noe sånt som at han mer bare ville lufte spørsmålet. Men at når det gjalt meg, så ville ikke "bare venner" være nok. Jeg vet ikke om det siste var positivt eller negativt.

Forresten, kan hende jeg virker ganske dust når det kommer til det sosiale. Og det er fordi jeg er det. Har vanskelig med å lese mennesker og ansiktsutrykk og derfor jeg overanalyserer også tror jeg.

Klart det er positivt!

Han liker deg for godt/har for mye romantiske følelser for deg til at han klarer å ha deg som kun en venn. Han vil ha mer, han er forelsket.

Det klages ofte på at menn ikke snakker om følelsene sine eller spiller litt for kool til det er for seint, men her synes jeg du får ganske klar tale altså ;)

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Det at han ikke vil være "bare venner" er definitivt positivt! Så spennende dette her! Og han understreket jo for deg at han bare ville lufte spørsmålet, det betyr ikke at det nødvendigvis trenger å gå fort. Men at han ville vite at det hadde muligheten til å bli noe, siden han merker at han ikke klarer å kun være venner, siden han "har følelser for deg"! Weee! 

Skjønner hva du mener, for bokstavlig talt så har man jo følelser for alle, venner, familie, kollegaen, naboen, så what the fuck skal det liksom bety, men for folk flest så betyr det "å ha følelser for noen" at man har kjærlige, forelsket-lignende følelser, eller kanskje bedre forklart som "romantiske følelser". 

Pleier du alltid å forstå det andre sier veldig bokstavlig? Har du noen gang vurdert om du kan ha Aspergers? Det du sier om å ikke klare å lese mennesker og å forstå ansiktsuttrykk, og også det med å forstå det folk sier veldig bokstavlig minner i alle fall om det. Ikke at du trenger å ha det, men det du skrev der minte meg bare om det, og så tenkte jeg å nevne det i tilfelle du synes det passet. 

Haha! Jeg kjenner jeg skulle ønske jeg også var i din situasjon, der alt er nytt og spennende, og det kribler i brystet/magen!  :fnise:

Skrevet

Det at han ikke vil være "bare venner" er definitivt positivt! Så spennende dette her! Og han understreket jo for deg at han bare ville lufte spørsmålet, det betyr ikke at det nødvendigvis trenger å gå fort. Men at han ville vite at det hadde muligheten til å bli noe, siden han merker at han ikke klarer å kun være venner, siden han "har følelser for deg"! Weee! 

Skjønner hva du mener, for bokstavlig talt så har man jo følelser for alle, venner, familie, kollegaen, naboen, så what the fuck skal det liksom bety, men for folk flest så betyr det "å ha følelser for noen" at man har kjærlige, forelsket-lignende følelser, eller kanskje bedre forklart som "romantiske følelser". 

Pleier du alltid å forstå det andre sier veldig bokstavlig? Har du noen gang vurdert om du kan ha Aspergers? Det du sier om å ikke klare å lese mennesker og å forstå ansiktsuttrykk, og også det med å forstå det folk sier veldig bokstavlig minner i alle fall om det. Ikke at du trenger å ha det, men det du skrev der minte meg bare om det, og så tenkte jeg å nevne det i tilfelle du synes det passet. 

Haha! Jeg kjenner jeg skulle ønske jeg også var i din situasjon, der alt er nytt og spennende, og det kribler i brystet/magen!  :fnise:

Ja! Det er kjempespennende! Og skummelt. En dag er jeg helt over meg og vil flytte til ham. En annen vil jeg bare gjøre det slutt.

Ja, jeg har aspergers syndrom. Det som er litt dumt, er at det ikke er så tydelig utenifra, så jeg kommer opp i en del konflikter fordi folk bare tror jeg er uhøflig.

Skrevet

Ja! Det er kjempespennende! Og skummelt. En dag er jeg helt over meg og vil flytte til ham. En annen vil jeg bare gjøre det slutt.

Ja, jeg har aspergers syndrom. Det som er litt dumt, er at det ikke er så tydelig utenifra, så jeg kommer opp i en del konflikter fordi folk bare tror jeg er uhøflig.

Da er jeg med.

Dette er det veldig viktig at du forteller ham hvis han ikke allerede vet det. Spesielt hva det innebærer og hvordan dette vil påvirke forholdet dere imellom.

Ellers kan det hende at han misforstår totalt hva du mener og motsatt. Min tanke er at det vil være veldig viktig med klare meldinger dere imellom. Alltid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...