AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #1 Skrevet 4. oktober 2015 Hei. Jeg og kjæresten har kjøpt leilighet sammen (ikke tatt over enda), og jeg prøver i den forbindelse å sette opp et budsjett. Det er min første leilighet, så jeg har ikke så mye å sammenligne med. Leiligheten er på ca 70 kvadrat, helt ny og godt isolert. I tillegg til lån, felleskostnader og kommunale avgifter, strøm, forsikring, tv og internett, er det noen andre utgiftsposter jeg må tenke på? Hvor mye har dere andre i faste utgifter, bortsett fra lånet? Tenker ikke på mat osv, kun boutgifter. Det hadde hjulpet meg veldig å ha flere å sammenligne med! Anonymous poster hash: 38eb8...66e
Gjest Skrevet 4. oktober 2015 #2 Skrevet 4. oktober 2015 Dette er jo vanlige poster å ha med i et husholdningsbudsjett: Kommunale Avg. Bil Strøm Forsikringer Mat Vedlikehold Lommepenger Klær og sko Barnehage Diverse Telefon, TV og internett Sparing I tillegg kan du gå til sifo.no for å se hva staten mener du bør tenke på: http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/51110.html(Tar ikke for seg strøm og lån) På høyresiden av den siden der, ser du det står "Kalkulator" i linkmenyen. Klikk på den, så kan du fylle ut deg og samboer, og se hva staten mener dere skal bruke. Banker har i allefall tidligere benyttet seg av SIFO-modellen for å beregne hva folk kan få i lån. Jeg er usikker på om de benytter modellen like fullt i dag.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #3 Skrevet 4. oktober 2015 Hei. Jeg og kjæresten har kjøpt leilighet sammen (ikke tatt over enda), og jeg prøver i den forbindelse å sette opp et budsjett. Det er min første leilighet, så jeg har ikke så mye å sammenligne med. Leiligheten er på ca 70 kvadrat, helt ny og godt isolert. I tillegg til lån, felleskostnader og kommunale avgifter, strøm, forsikring, tv og internett, er det noen andre utgiftsposter jeg må tenke på? Hvor mye har dere andre i faste utgifter, bortsett fra lånet? Tenker ikke på mat osv, kun boutgifter. Det hadde hjulpet meg veldig å ha flere å sammenligne med! Anonymous poster hash: 38eb8...66e Det er vanskelig å sammenlikne de spesifikke utgiftene du snakker om, dette fordi noen av den (typisk fellesutgifter) er avhengig av boligtype (borettslag eller selveier), strømutgifter avhenger av leverandør og av nettleie og om varmtvann er inkludert i felleskostnadene (borettslag med radiatorer som varmekilde). Ulike boligtyper og alder vil gi ulike utgifter til enten kabel-TV eller fiber, samme gjelder nettforbindelse.Anonymous poster hash: c105d...105
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #4 Skrevet 4. oktober 2015 Det er vanskelig å sammenlikne de spesifikke utgiftene du snakker om, dette fordi noen av den (typisk fellesutgifter) er avhengig av boligtype (borettslag eller selveier), strømutgifter avhenger av leverandør og av nettleie og om varmtvann er inkludert i felleskostnadene (borettslag med radiatorer som varmekilde). Ulike boligtyper og alder vil gi ulike utgifter til enten kabel-TV eller fiber, samme gjelder nettforbindelse.Anonymous poster hash: c105d...105 I hi kommer det klart frem at det er snakk om selveier, fordi kommunale utgifter er nevnt. I et brl. Så er kommunale utgifter inkl. I felleskostnadene., Vær obs på at en selveier leilighet så trenger du oftebåde innboforsikring og byggforsikring. Undersøk om sameiet har byggforsikring før du tegner. Ellers kan jeganbefale medlemskap i Huseiernes Landsforbund. Da får du mye info for lite penger og har alltid gratis juridisk hjelp på telefon. Du får og gode rabatter på forsikringer hos If, samt andre medlemsfordeler. Der er og diverse kontrakter gratis. Samboerkontrakt bør dere skrive jo før jo heller. Anonymous poster hash: 8a525...ec9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #5 Skrevet 4. oktober 2015 2.500 i fellesutgifter (borettslag) 2.500 i boliglån 700 i snitt i strøm Anonymous poster hash: 6b42e...8a9
Anglofil Skrevet 4. oktober 2015 #6 Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Vi har en leilighet på 85 kvm og har følgende utgifter (jeg skriver samlet selv om jeg f.eks betaler mindre av boliglånet slik at fordelingen blir 50/50): Boliglån: 3680 kr Fellesutgifter: 5287 kr som inkluderer varmtvann (ikke fyring), bredbånd, tv m.m Strøm: Ca 280 kr (vi ligger på mellom 250-300 kr i strømregning per måned inkludert nettleie). Pensjon: 500 kr (til meg, utenom pensjonsordningen via jobben) Ellers har vi slikt som oppgradering av bredbåndet, mobil og forsikringer, men dette dekkes av jobb og fagforening. Mvh Yvonne Endret 4. oktober 2015 av Yvonne
Høna79 Skrevet 4. oktober 2015 #7 Skrevet 4. oktober 2015 Vi bor i borettslag. I tillegg til renter og avdrag på lånet, setter vi inn ca 7000 ekstra pr mnd til felles regningskonto. Av dette går 4200 til borettslaget (sentralfyring, varmtvann, kommunale avgifter, driftskostnader, et lite felles lån osv). Resten dekker andre faste kostnader, som innboforsikring, strøm, TV, internett, NRK-lisens osv. Det blir litt igjen, men ikke mye. Mat er holdt utenom.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #8 Skrevet 4. oktober 2015 Renovasjon, vann og avløp, eiendomsskatt er vel inne i de kommunale utgiftene? Ellers er det alle forsikringer. I de fellesutgiftene er utgifter til vedlikehold lagt inn der? Om ikke må dere selv sette av penger til slikt. Måking og strøing? Er det med i fellesutgiftene? Anonymous poster hash: 9a58d...f89
Høna79 Skrevet 4. oktober 2015 #9 Skrevet 4. oktober 2015 Renovasjon, vann og avløp, eiendomsskatt er vel inne i de kommunale utgiftene? Ellers er det alle forsikringer. I de fellesutgiftene er utgifter til vedlikehold lagt inn der? Om ikke må dere selv sette av penger til slikt. Måking og strøing? Er det med i fellesutgiftene? Anonymous poster hash: 9a58d...f89 I Oslo fakturerer kemneren for renovasjon, vann og avløp ja - kommunale avgifter, ikke utgifter. Nå er det (foreløpig) ikke eiendomsskatt i Oslo, så jeg vet strengt tatt ikke, men eiendomsskatten er jo en skatt, så jeg vil da tro det går over skatten og evnt utlignes via selvangivelsen, og ikke faktureres..?
Gjest Cartina Skrevet 4. oktober 2015 #10 Skrevet 4. oktober 2015 Boliglån, fellesutgifter, innboforsikring, internett og strøm. Vann, avløp, snømåking, plenklipping, belysning, strøing og annet vedlikehold er inkludert i fellesutgiftene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå