Gå til innhold

Kortison og trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det med kortisonsprøyte? Min lege vil på død og liv gi meg en slik sprøyte pga en skade. Jeg vil mye heller trene meg frisk. Jeg har revet av en del ligamenter i skulderen og trener derfor bevisst på støttemuskulaturen. Men sliter allikevel med mye smerter. Men en slik sprøyte vil vel bare fjerne smertene? Er det ikke da større fare for å trene på seg mer slitasje fordi man blir mer uforsiktig?

Det er vurdert operasjon også men det vil jeg i hvert fall ikke. Må jo gå an å fikse dette på en bedre måte.

Anonymous poster hash: 98980...971

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er min erfaring at en del leger er veldig ivrige på å sette kortisonsprøyte med en gang, og ikke heller prøve fysioterapi, som ikke har de bivirkningene kortison har.

En kortisonsprøyte vil svekke beinvevet der den er satt betydelig. En fysioterapeut jeg hadde en gang sa at beinvevet svekkes så mye at man bare kan sette kortisonsprøyte på ett sted én gang. Legen mente derimot at det kan settes mange ganger. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men det som er helt sikkert er at kortison svekker beinvevet.

Dessuten er det ikke sikkert at kortisonsprøyte hjelper. En gang fikk jeg en smerte i underarmen etter å ha blitt hektet på et dataspill i en kortere periode. Jeg hadde prøvd fysioterapi uten at det hjalp, men kortisonsprøyta hjalp heller ikke. Det som hjalp var å komme meg til en annen fysioterapeut som fant at problemet var at en muskel hadde "hengt seg opp" og ikke ville slippe. Da hjelper selvsagt ikke kortisonsprøyte; den hjelper jo bare når det er betennelsestilstand.

Hvis du bor i eller rundt Oslo kan du sende meg en PM, så kan du få kontaktinfo til fysioterapeuten som fikset armen min.

Skrevet

PS: Jeg fikk visst ikke med meg at du faktisk har revet av en del ligamenter da jeg leste og svarte første gang. Når man har røket ligamenter trodde jeg det var standard prosedyre å operere for å skjøte dem sammen igjen?

Uansett kan jeg ikke skjønne hvorfor kortisonsprøyte skulle hjelpe, den vil jo ikke skjøte sammen ligamentene.

Skrevet

PS: Jeg fikk visst ikke med meg at du faktisk har revet av en del ligamenter da jeg leste og svarte første gang. Når man har røket ligamenter trodde jeg det var standard prosedyre å operere for å skjøte dem sammen igjen?

Uansett kan jeg ikke skjønne hvorfor kortisonsprøyte skulle hjelpe, den vil jo ikke skjøte sammen ligamentene.

Det er akkurat det. Det er derfor jeg ikke kan fatte og begripe  hvorfor han vil sette en slik sprøyte på meg. Nå har jeg gjort noe dumt og revet opp litt mer (første gang var 15 år siden og flere skader har kommet i tillegg...sånn for å gjøre den optimal. Sitte i ro og samle frimerker? Nhææ) Og ja det tar litt på nattesøvnen pga smerter :P men det går over.

Var hos legen her om dagen og ba om rekvisisjon til fysio/manuellterapi.

Sender deg en P jeg :)

Skrevet

Må legge til at legen helst ikke vil operere, fordi jeg er ganske voksen, og at det er vanlig med skulderskader i voksen alder. Så jeg aner ikke om han forventer at jeg skal sitte stille og la være med tinderanglingen min? Eller treningen min? Eller alt annet jeg holder på med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...