Gå til innhold

Cherryeye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en tibetansk spaniel i fjor sommer. Han var som valp registrert i NKK, chippet, vaksinert og hadde foreldrene som var prisvinnere i diverse. Opprettet virket ekstremt seriøs, lagde kontrakt og alt var på stell. Vi spurte om eventuelle sykdommer samt cherry eye hadde forekommet i hennes tidligere kull da vi vet det er vanlig for mange spanielraser med cherry eye. Hun sa at hun aldri hadde opplevd det hos noen av hennes tidligere kull eller de hundene hun selv hadde/har. I september fikk han cherry eye. Vi måtte operere og dette dekket ikke forsikringen så vi måtte ut med flere tusen selv fra egen lomme. Kontaktet oppretter som da sa at hans bestefar hadde hatt det....

Nå har han fått cherry eye på det andre øyelokket, bare ett år etter første gangen. Igjen må vi operere.

Har vi noe å ta opp med oppretter her eller er det sånt man må regne med?

Anonymous poster hash: 1dbd4...b75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst, har dere prøvd å massere det på plass? Cherry eye er ikke vondt for hunden, men det kan selvfølgelig raskt bli infeksjon dersom det oppstår ofte.

Jeg har hatt en hund med cherry eye, og oppdretter sa at noen hadde med hell massert det på plass (maser under øyet når hunden få dette). Jeg var ikke akkurat håpefull, men jeg gjorde det. Etter ca en måned fikk hun cherry eye igjen, og jeg masserte på plass. Sånn levde hun resten av livet sitt, til hun ble gammel og grå. Ca. en gang i mnd poppet det opp, og det ble massert på plass. Jeg hadde en annen som fikk cherry eye også (er ikke uvanlig hos rasen) og der masserte jeg det på plass. Det kom ikke tilbake før etter 2 år, og da var det bare å gjøre det samme. Jeg vet om noen som ikke har klart å massere det på plass, hvor hunden gikk med cherry eye så og si kontinuerlig, og da måtte de operere.

Grunnen til at jeg sier dette er at noen veterinærer anbefaler operasjon med en gang uten at det er nødvendig. Det synes jeg er helt sprøtt, med tanke på at det alltid er en risiko ved operasjon. Så prøv dette først, dersom dere ikke har gjort det.

Så til det du egentlig spurte om. :fnise:  Det er kritikkverdig at oppdretter sa at hun aldri hadde opplevd det når hun faktisk har opplevd det, men denne type utgifter er noe som kommer når man kjøper hund. En oppdretter kan aldri gi noen garantier, og dersom alle hunder som hadde småfeil ble tatt ut av avl hadde genpoolen vært ødelagt i løpet av kort tid. Cherry eye burde selvsagt tas hensyn til dersom en rase sliter med det, men samtidig er det en såpass ufarlig og liten ting at det å ta et ellers friskt og flott individ ut av avlen bare på grunn av det er tullete.

Du vil ikke få noe igjen for dette. Hunder blir syke, noen mer enn andre, og det koster penger. Selv med forsikring må man forvente at det år bra mange tusenlapper til veterinær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...