Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er jul er det en del mennesker som føler de har lyst til å gi det lille ekstra i samfunnet. For eksempel jobbe frivillig for de som trenger det, gjøre noe hyggelig for noen, gi penger til gode formål osv fordi det er jul. Jeg mener dette er veldig bra, og jeg pleier ofte å gi litt ekstra penger hvis det for eksempel står en mann fra f. eks. Frelsesarmeen med bøsse siden det er jul. Syns det er koselig.

Andre har en mening om at det rett og slett er teit å gjøre noe slikt bare fordi at nå er det høytid for nisser, gaver, kaker og snø, og at hvis man gjør noe slikt i jula kan man like gjerne gjøre det en annen tid på året. Hva er deres tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Det er klart man blir påvirket rundt f.eks jul. Man blir minnet på hvor godt man selv har det, og hvilke privilegier vi har rundt oss til en hver tid, dette gir oss ekstra giverlyst. Selvsagt kan vi gjøre det en annen tid på året, og veldig mange gjør jo nettopp det også, men samtidig kan man gi litt ekstra ved spesielle anledninger.

Når det gjelder de som gir litt rundt jul for å lette på sin egen samvittighet for å kjøpe så mye julegaver f.eks, så tenker jeg jo at jeg skulle ønske at det var noe annet enn kun å lette på sin egen samvittighet de gjorde det for, men samtidig har det ingenting å si, de barna de redder blir reddet enten de ga det fordi de ville lette samvittigheten eller fordi de bryr seg. 

Skrevet

Frivillige organisasjoner har ofte for mange folk som vil jobbe frivillig i høytidene. Det er mange som har for lite eller sitter ensomme resten av året og. Får ofte en følelse av at man vil "kjøpe" seg fri fra dårlig samvittighet i julehøytiden. 

• Liker 3
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet. Så klart er det viktig å huske at de som sliter og er ensomme, er det også de 11 andre månedene.

Men hva med å se litt positivt på det?

Folk setter til side sine ting i en stressende tid, for å hjelpe andre. Å hjelpe i jula, er vel bedre enn å ikke hjelpe i det heletatt, mener nå jeg.

Anonymous poster hash: 8c8b5...c24

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...