Gå til innhold

Boliglån etter samlivsbrudd...

Dina

Anbefalte innlegg

Jeg har en god venninne som står midt oppe i et samlivsbrudd nå. Ingen av dem har råd til å sitte igjen alene med huset, så det skal selges. De regner med å få en del egenkapital til nytt boligkjøp etter salget begge to.

Spørsmålet mitt er som følger; tar banken hensyn til at hun etter bruddet vil få mer utbetalt hver måned fordi hun havner i skatteklasse 2, samt at hun også vil få lavere skatteprosent når hun sitter med et helt boliglån på en inntekt? Jeg vet at banken som hovedregel kun låner ut 2.5 til 3 ganger inntekten, men det jeg nevnte over er vel også ting de bør ta hensyn til når det gjelder hennes økonomiske muligheter til å betjene et lån, eller??

Hun har en årsinntekt på ca. kr. 300 000, og slik boligprisene er i dag, er hun ganske fortviltet mht å få råd til å kjøpe ny bolig til seg og barna... :-(

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva mener du med laverer skatteprosent fordi hun har et helt boliglån på en inntekt? Tror ikke det finnes noen slik regel...

Det er ingen regel, det vet jeg jo... Skatteprosenten blir jo imidleritd satt bl.a utifra inntekt og gjeldsrenter (fradrag). Har man et helt boliglån alene, vil man naturlig nok få fradrag for rentene i sin helhet selv, og altså lavere skatteprosent. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laban ikke innl.

Jeg mener å huske at disse "reglene" fmed 2,5 eller 3 går på brutto inntekt. Dvs at det ikke spiller noen rolle om hun havner i annen skatteklasse.

Dersom hun blir aleneforsørger, kan hun imidlertid regne med f.eks barnetrygd og barnebidrag til inntekten sin...

Imidlertid vil jo banken ta hensyn til at hun har forsørgeransvar i beregningene, og trekke fra tilsvarende. Tror det beste din venninne kan gjøre, er å ta seg en tur i banken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ut min samboer og banken tok automatisk det med i beregningen, at jeg da kom i kl. 2, og at jeg fikk alle rentene på meg selv.

Jeg fikk også nytt lån (dette er kommunalt lån/1. gangslån for 2. gang gjennom husbanken) på 240.000,- og min samlede gjeld var da godt over 2,5 gangen.

Be din venninde ta kontakt med boligkontoret i kommunen og ha god tålmodighet og mas i vei. Hvis hun er pågående, ringer ofte, maser og pusher på så kan det hende hun får lån derfra. Jeg hadde en saksbehandler som var skikkelig muggen, og jeg tror at siden jeg var så masete så fikk jeg det innvilget bare for at hun ville slippe å høre mer fra meg. Jeg ringte annen hver dag de 3 ukene det tok å avgjøre lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å huske at disse "reglene" fmed 2,5 eller 3 går på brutto inntekt. Dvs at det ikke spiller noen rolle om hun havner i annen skatteklasse.

Dersom hun blir aleneforsørger, kan hun imidlertid regne med f.eks barnetrygd og barnebidrag til inntekten sin...

Imidlertid vil jo banken ta hensyn til at hun har forsørgeransvar i beregningene, og trekke fra tilsvarende. Tror det beste din venninne kan gjøre, er å ta seg en tur i banken...

De skal ha delt omsorg for barna, så det blir ikke noe barnebidrag på henne. Barnetrygden skal de også dele på to...

Hun har vært i banken, og der tok de ikke hensyn til annet enn 2.5 regelen, det er det jeg syns er så rart...! Tror hun må sjekke med en annen bank... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ut min samboer og banken tok automatisk det med i beregningen, at jeg da kom i kl. 2, og at jeg fikk alle rentene på meg selv.

Jeg fikk også nytt lån (dette er kommunalt lån/1. gangslån for 2. gang gjennom husbanken) på 240.000,- og min samlede gjeld var da godt over 2,5 gangen.

Be din venninde ta kontakt med boligkontoret i kommunen og ha god tålmodighet og mas i vei. Hvis hun er pågående, ringer ofte, maser og pusher på så kan det hende hun får lån derfra. Jeg hadde en saksbehandler som var skikkelig muggen, og jeg tror at siden jeg var så masete så fikk jeg det innvilget bare for at hun ville slippe å høre mer fra meg. Jeg ringte annen hver dag de 3 ukene det tok å avgjøre lånet.

Takk Titti! Det var noe sånn som dette jeg hadde håpet å høre...! Skal vise henne innlegget ditt, så kanskje hun får ny motivasjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liljedugg

Hun bør ta med avslaget fra banken, og søke startlån i kommunen ved boligkontoret.

(Tidligere etableringslån fra kommunen, og fra husbanken er slått sammen og kalles i dag startlån)

Tror hun har en god sjanse på å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I følge "Dine penger" nr 2, 2004 kan hun låne 100 000 når hun er enslig med to barn og inntekt på 300 000.

Men vet at bankene ikke følger denne tabellen slavisk. Jeg er også skilt med hovedomsorgen for 3 barn og inntekt på ca 270 000. Jeg har fått lån på 225 000. Jeg har ingen andre lån og hadde egenkapital på 1 300 000 som jeg la i ny bolig. Tror man ser på helheten, ikke bare inntekten.

Håper det ordner seg for henne økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...