Gå til innhold

Markering av høstjevndøgn (som er i dag)?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I dag er det høstjevndøgn, som det heter på norsk.

Naturen gjør seg for alvor klar til den lange vinteren nå utover.

Markerer dere dette på noe vis? Jeg tenker å tenne noen duftlys med vanilje eller sandeltre (tilfeldig valgt, fordi jeg liker duftene), drikke litt rødvin og spise noen chocolate chip cookies.

Har aldri markert denne dagen tidligere, men synes det er en koselig ting å gjøre. I gamle tider hadde de sine feiringer på de gamle merkedagene, jeg vil gjerne gjenoppta dette, men i "light"-versjon" (er ikke typen til mystiske ritualer og ofringer).

Andre høst-tegn som forsterker dette for meg; klestørkestativet flyttet inn forrige helg (for tiden tar det 3-4 dager å få tørket klærne tilstrekkelig ute på terrassen), rognebærene er røde, fuglene flyr i flokk og trærne mister gule blader. Og så regner det mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser du Mabon-tråden litt lenger nede, så ser du at det er noen av oss som feirer høstjevndøgn. Mabon-navnet kommer fra Wicca-tradisjonen (eller er generelt fra paganismen?). Selv regner jeg meg ikke som wicca eller tilhørende andre natur-religioner, men feirer høstjevndøgn for å feire årets gang. Jeg og mannen min er ikke kristne, og vi har derfor valgt å ikke feire kristne høytider som 'Kristusdag' og påske. Istedet forsøker vi å markere årets spesielle dager: jevndøgnene og solsnu.

Som jeg skrev i Mabon-tråden, har vi nå pyntet med orange roser og lys. Jeg laget krydderkake tidligere, og i kveld skal vi spise brennsnut med høstens rotfrukter og hjemmelaget grovkorn-rundstykker. Ikke akkurat noe festmåltid, men det minner oss om grøden og naturen rundt oss litt mer enn de vanlige pasta, ris og curry-rettene vi vanligvis spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror Mabon er et wicca-uttrykk?

Jeg er ikke en wicca, så sier høstjevndøgn. Er heller ikke kristen, regner meg som paganist (dog ikke organisert).

Hørtes ut som en utrolig koselig feiring dere skal ha, Possum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også uttrykket høstjevndøgn, men har lest om Wicca, så jeg slengte meg med på Mabon-tråden! Nå må jeg gå og bake ut rundstykkene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...