Gå til innhold

Hvordan male panel penest? Pensel ? Rulle ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal male panel og kjenner at dette blir en prøvelse. Jeg klarer ikke striper og ujevnheter. Investert i god rulle og pensel. Spurte fagmann og han sa begge kunne benyttes men at det var mer en smaksak. Ok - kan jeg bruke pensel i mellom panelenenog rulle på selve? Og hva med kantene øverst mot list og nederst mot gulv ? Kan jeg bruke pensel først her - også rulle over etterpå? Eller blir det skjoldete ?

Anonymous poster hash: 57259...c50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først bruker du pensel mellom panelene, så ruller du ut med rullen og stryker over med penselen. Om du bruker rikelig med maling på rullen vil det flyte ut og bli jevnt når det tørker etter at du har støket over med pensel. Bruker du bare rull vil du få en halvmatt overflate med "appelsinhud".

Anonymous poster hash: 19913...509

• Liker 4
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Bruk en god pensel ved tak- og gulvlister, samt i hjørnene.I tillegg til mellom hver panel. Over større flater kan du bruke rulle. Husk på å male "vått-i-vått", dvs. det som er malt med pensel må ikke vært tørket inn før du går over med rulle. Mal også alltid i samme retning - opp og ned i dette tilfellet. 

I tillegg er det tilrådelig å gå over med kvistlakk og grunning hvis panelen ikke er malt/behandlet fra tidligere av. 

Etter at du har ryddet bort alt, og evt. fjernet listverk, er det også lurt å vaske ned veggene. Når de er tørket, kleber du malerteip langs tak, gulv, vindu osv. Så går du over med kvistlakk og grunning. Når den er tørket, maler du med pensel langs gulv- og tak, hjørner, samt mellom hver panel. Tilslutt går du over med rulle på panelflatene. Del veggene inn i seksjoner, og jobb deg gjennom hver med pensel og rulle hvis du er alene. Er dere to, så kan den ene arbeide med penselen, mens den andre går etter med rulle. 

Skrevet

Først bruker du pensel mellom panelene, så ruller du ut med rullen og stryker over med penselen. Om du bruker rikelig med maling på rullen vil det flyte ut og bli jevnt når det tørker etter at du har støket over med pensel. Bruker du bare rull vil du få en halvmatt overflate med "appelsinhud".

Anonymous poster hash: 19913...509

Jeg er så enig! Panel med "malerrullnupper" er noe av det styggeste jeg ser. Etter min mening er det et must å enten male panel med pensel, eller å etterstryke med pensel etter at man har påført malingen med rull. Det finnes egne etterstrykere til dette formålet.  

Anonymous poster hash: e3317...d6b

• Liker 2
Skrevet

Man maler virkelig ikke panel med rulle uten å etterstryke med egnet pensel! :regler:

Anonymous poster hash: a4811...916
  • Liker 1
Skrevet

Du trenger 3 ting

pensel til mellom panelbordene

liten rull, cirka samme bredde som panelbordet

etterstryker for å dra over panelbordet fra tak til gulv

Anonymous poster hash: 42c56...2a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...