Gå til innhold

Julefeiring for de som har mistet noen i nær familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg tenkte at en tråd for de som har mistet noen i løpet av året, og nå står foran den første julen uten et kjært familiemedlem, kunne vært et fint sted å dele bekymringer og tanker rundt dette.

Selv mistet vi vår kjære svigermor plutselig i år. Jeg sto henne veldig nær, samboer var enebarn og hun var det siste han hadde igjen av familie. Vi gruer oss veldig til denne julen. Vi bor langt unna min familie, og han vil helst egentlig bare droppe hele julen. Det ser ihvertfall ut til at det blir bare oss to. Jeg har tenkt å pynte med både vår pynt og litt fra svigermors samling av nisser(Hun samlet og hadde hundrevis). Selve julaften blir det å tenne lys og legge på krans på graven. Mat og slikt aner jeg ikke hva vi skal gjøre med. Skal en følge de gamle tradisjonene eller skal vi skape nye... Å lage en skikkelig julemiddag kun for to føles feil. Min mor har tilbudt seg å komme hit så vi ikke blir sittende alene, men jeg syns hun heller bør feire med mine søsken og hennes barnebarn istedet. Ser for meg at det blir en veldig trykket og tung stemning her hos oss. Uansett hvor tungt det er for meg, vet jeg at det for min samboer er så uendelig verre. Han har sagt at jeg kan godt reise til min familie, alene, og feire med de, men det er helt uaktuelt. Jeg vil helst at vi skal forsøke å komme oss gjennom denne høytiden sammen, på best mulig måte.

Anonymous poster hash: 0fbcd...55d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gruer meg veldig til julaften. Det blir så rart å være 1 mindre og ikke minst trist. Jeg håper vi får en OK jul fordeom. Vi kommer nok til å mimre en del.

Kondolerer så mye TS, det er trist når noen går bort :-(

Gjest SykkelJenny
Skrevet (endret)

Jeg skal feire jul for første gang uten den personen som stod meg nærmest i livet. Ser ikke fram til jul i år i det hele tatt - har mest lyst til å la høytiden forbigå i stillhet.

Endret av SykkelJenny
Skrevet

Vil bare gi dere en digital klem til dere. Gruer meg til min første jul uten mine nærmeste.  :hug:

Anonymous poster hash: cd0c3...ce1
  • Liker 1
Skrevet

Dette blir den første julen uten Mormor.. :hjerte:
Hun gikk bort 14. juni i år.
Litt sårt at julen for to år siden ble den siste,
jeg hadde håpet på en til..

Skrevet

Jeg tror svigermoren din vil at dere skal feire jul som før. Hun hadde ikke ønsket at dere skulle kutte ut livets små lyspunkt.

Forståelig nok er den første julen, og andre høytidsdager og andre lyspunkter de værste, men neste gang blir det bedre.

Denne julen blir nok rar og annerledes, og kanskje det er godt at det bare er dere to? Dere kan kose dere med noe godt og gode julefilmer, selv om dere begge er i sorg.

I mitt tilfelle døde faren min 1 mnd før jul, og vi lurte på om vi skulle la være å feire jul. 

Men det føltes helt feil ... jul var viktig for oss og alle elsket det, og faren vår hadde villet at vi skulle feire jul.
Dessuten hadde jeg yngre søsken, så vi måtte feire som før. Alt var roligere og vi var jo midt en en sorg, men det ble en koslig jul likevel.

Vi hadde julemiddag og så på julefilmer og hadde julegaver. Hadde ikke jeg hatt yngre søsken, ville vi kanskje ikke feiret noe særlig jul.

Husker den første julen uten faren min som den værste, men neste jul gikk det litt bedre.

Det er viktig å sørge, og det er greit å ha en rolig jul den første julen,

men det er også viktig å lære seg å leve med sorgen og å komme seg videre i livet. Man må glede seg over livet, det hadde faren min og svigermoren din villet.

Dere kan skape deres egen jul om dere vil, men jeg ville feiret jul som dere gjorde da svigermor levde, det hadde hun villet.

Anonymous poster hash: e64f9...b9d
Skrevet

Mistet en bror for et par år siden. Hadde ikke lyst til å feire jul første året, endte med at jeg var med samboers familie istedet for, og reiste langt vekk for nyttår. Lignende opplegg i fjor. I år tror jeg det blir familiejul. Det ble altfor mye å takle første julen, men nå prøver jeg gradvis å komme tilbake til normalen. Vel, normalt blir det aldri, men tror jeg har kommet til et punkt hvor det minner meg enda mer om ting å legge om helt. Til de som nylig har mistet noen er mitt råd bare å følge innstinktet, gjør det du føler for i år, og ta ny vurdering ved neste jul/høytid. Det som er rett for noen er galt for andre.

Anonymous poster hash: 86982...f00

Skrevet

Skal feire den første julen uten mitt yngste barn. Han fikk bare feiret en jul tidligere, og ble bare 6 måneder gammel. Kjenner det blir en tom jul, har egentlig lite lyst til å feire i det hele tatt. Men tenkte å gjøre det ''beste ut av det'', og dra på graven hans og pynte med blomster og kjøpe et lite utejuletre med ledlys og sette opp <3 Tror nok ikke jul eller noen høytider kommer til å bli det samme igjen. Svigermoren min har også mistet et barn, for snart 20 år siden. Julen blir aldri det samme igjen, sier hun. Det er alltid noen som mangler.

Stor klem til alle i denne tråden, sender dere alle min dypeste medfølelse  :blomst:

• Liker 1
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Skal feire den første julen uten mitt yngste barn. Han fikk bare feiret en jul tidligere, og ble bare 6 måneder gammel. Kjenner det blir en tom jul, har egentlig lite lyst til å feire i det hele tatt. Men tenkte å gjøre det ''beste ut av det'', og dra på graven hans og pynte med blomster og kjøpe et lite utejuletre med ledlys og sette opp <3 Tror nok ikke jul eller noen høytider kommer til å bli det samme igjen. Svigermoren min har også mistet et barn, for snart 20 år siden. Julen blir aldri det samme igjen, sier hun. Det er alltid noen som mangler.

Stor klem til alle i denne tråden, sender dere alle min dypeste medfølelse  :blomst:

Uff så trist  :(

Jeg klarer ikke engang å forestille meg hvordan det er å miste et barn. 

En riktig god klem til deg  :hug:

Skrevet

Uff så trist  :(

Jeg klarer ikke engang å forestille meg hvordan det er å miste et barn. 

En riktig god klem til deg  :hug:

Tusen takk for det  :klem1:

Det er nok umulig uten å ha opplevd det. Heldigvis egentlig. Jeg unner ingen å forstå den følelsen.

Jeg tenker på deg også, selv om jeg ikke vet akkurat hvem du har mistet og ikke akkurat kan forstå hvordan du har det. Men jeg skjønner at det blir en trist jul for deg også, siden du sier at det var din nærmeste. Kjenner igjen følelsen av å bare ønske at høytiden foregår i stillhet <3 Klem til deg også <3

Skrevet

Jeg mistet pappa i mai ,så dette blir den aller første advent og jul uten han. Det blir trist og vondt å feire jul hos mamma,når ikke pappa er der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...