AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #1 Skrevet 3. oktober 2015 For en stund siden plukket jeg mat i søppelbøttene bak butikkene. Jeg lurer på om det er noen andre her inne som gjør det? Hvilken dag er best å sjekke på? Før sjekket jeg på lørdager siden de fleste butikker er stengt på søndager. Anonymous poster hash: 45cc6...309
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #2 Skrevet 3. oktober 2015 Skulle tro mandag var en bra dag også. Anonymous poster hash: 2e0f3...b2e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #3 Skrevet 3. oktober 2015 Du er klar over at du faktisk stjeler den maten?Anonymous poster hash: ac9e0...244
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #4 Skrevet 3. oktober 2015 Du er klar over at du faktisk stjeler den maten?Anonymous poster hash: ac9e0...244 Ja huff. Er jo så mye bedre at den blir kastet og ikke kommer til noen nytte. Anonymous poster hash: 45cc6...309 11
missLynch Skrevet 3. oktober 2015 #5 Skrevet 3. oktober 2015 Såkalt "Dumpster Diving" er veldig i tiden nå Les om det her: http://www.kristiansandavis.no/?id=815 Fra et miljøperspektiv er det jo hårreisende at fullstendig brukbar mat kastes- da er det bedre at den blir brukt. Jeg har ikke prøvd dette selv, men hadde jeg hatt behov for det hadde jeg ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å raide kontaineren bak Kiwi eller Rema! Frukt, grønt osv hadde nok vært gangbart. Mer skeptisk til kjøttvarer men det er jo egentlig bare å bruke sansene og godt skjønn.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 3. oktober 2015 #6 Skrevet 3. oktober 2015 (endret) . Endret 11. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #7 Skrevet 3. oktober 2015 Det kunne jeg hatt lyst til å være med på, men jeg kjenner ingen som driver med dumpster diving og fant heller ingen på det O store nettet. Lette faktisk etter noen som kunne lære meg kunsten. Bor i en liten by Anonymous poster hash: 667ee...b4b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #8 Skrevet 3. oktober 2015 Hadde ikke hentet mat fra søpla selv. Men synes man burde endre reglene slik at mat som er fult spisbar kan selges til sterkt redusert pris, eventuelt gitt vekk gratis. 5 varer for 50-30kr f.eks er jo en god deal på mat som er 3-4 dager etter holdbarhetsdato f.eks. Da mener jeg mat som har ødelagt emballasje, utgått holdbarhet, litt råte og slikt. Butikker er flinke til å selge unna ting med kort holdbarhet, men dersom den gikk ut for 1-2 dager siden så ender den jo i søpla, selv om at det er fult spisbart! Så lenge det ikke er farlig for helsen, så bør det være opp til kunden om de ønsker å kjøpe det eller ikke. Finnes masse som er fult brukbart i flere måneder etter utløpsdato. En liten bulk her, en liten rift der, noen matvarer kan fint spises hvis du fjerner det som har råtnet. Som sagt, så lenge det ikke er helsefarlig, så bør det bli solgt til redusertpris i stedet for å kastes! Mange miljøbeviste som vil kjøpe, eller studenter eller andre med dårlig råd, eller randome folk som ikke er så fisefin på det som jeg er Selv takler jeg ikke utgått mat, eller noe som har ligget for lenge. Men, om andre ikke bryr seg så er det jo fint for dem. Burde få ut mer informasjon om hva som kan trygt spises eller hva du kan skjære vekk mugg og råte og spise resten uten at det er "farlig". Vært flott om butikker kunne ha en slik billigdisk i stedet for å kaste det. Rema 1000 her jeg bor har en sånn snart utgått disk med reduserte priser. Men har ofte funnet masse kjøttdeig i søpla som går ut samme dag, eller dagen etter. Har da sjekket på lørdager. Opplevde en gang at det var ca 20 potetgull poser i søpla. Men de ansatte hadde skjært hull i alle posene så de var uspiselige. Skikkelig unødvendig .. Anonymous poster hash: 45cc6...309
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #9 Skrevet 3. oktober 2015 Det kunne jeg hatt lyst til å være med på, men jeg kjenner ingen som driver med dumpster diving og fant heller ingen på det O store nettet. Lette faktisk etter noen som kunne lære meg kunsten. Bor i en liten byAnonymous poster hash: 667ee...b4b Jeg kjenner heller ingen. "Tvinger" min samboer ut bare for å ikke være alene. Men han sitter i bilen hehe 😂 Hvor er det du bor? Anonymous poster hash: 45cc6...309
Dricka Skrevet 3. oktober 2015 #10 Skrevet 3. oktober 2015 Ofte er maten man kaster i butikksøpla surt og alt for dårlig til å spises. Mye fordi det står fremme lenge og blir surt. Der jeg jobbet sprayet vi på noe greier i søpla nettopp fordi ingen skulle komme å ta maten. Maten ble uspiselig av det vi sprayet på.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #11 Skrevet 3. oktober 2015 Du er klar over at du faktisk stjeler den maten?Anonymous poster hash: ac9e0...244 Det er ikke stjeling når den er i SØPLA. Skjerp deg. Anonymous poster hash: ddf15...0ab 1
altflyter Skrevet 3. oktober 2015 #12 Skrevet 3. oktober 2015 Gjør det ikke selv, men syntes det er en flott trend! Vi kaster alt for mye god mat og butikkene er verstingene. Kjempefint at du og mange andre gjør det slik at litt mindre går til spille 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #13 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg kjenner heller ingen. "Tvinger" min samboer ut bare for å ikke være alene. Men han sitter i bilen hehe Hvor er det du bor?Anonymous poster hash: 45cc6...309 Sørlandet. Hva med deg? Anonymous poster hash: 667ee...b4b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #14 Skrevet 3. oktober 2015 Ville aldri ha tatt kjølevarer, da det ofte ligger lenge i romtemperatur før det blir kastet. Resten ser jeg ikke problemet med Anonymous poster hash: f0da5...d62
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #15 Skrevet 3. oktober 2015 Sørlandet. Hva med deg?Anonymous poster hash: 667ee...b4b Østfold Anonymous poster hash: 45cc6...309
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #16 Skrevet 3. oktober 2015 Ville aldri ha tatt kjølevarer, da det ofte ligger lenge i romtemperatur før det blir kastet. Resten ser jeg ikke problemet med Anonymous poster hash: f0da5...d62 Har tatt en del kjøttprodukter. Men aldri kylling. Anonymous poster hash: 45cc6...309
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #17 Skrevet 3. oktober 2015 ØstfoldAnonymous poster hash: 45cc6...309 Synd, hadde håpet vi bodde såpass nært hverandre at vi hadde kunnet tatt en tur sammen i ny og ne. Lykke til på neste utflukt Anonymous poster hash: 667ee...b4b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #18 Skrevet 3. oktober 2015 Ta med oppvaskhansker og noen poser hvis du finner klissete matvarer. Handlenett. Klær det ikke er så farlig om blir skittent. Lomme- eller hodelykt. Rydd alltid opp etter deg!! Anonymous poster hash: 0e9f3...9d7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #19 Skrevet 3. oktober 2015 Det er lite lønnsomt for butikkene å selge utgåtte varer. Hvis butikkene hadde solgt gårsdagens brød til halv pris, ville jo de ferreste kjøpt dagens brød, for eksempel. Jeg syns det er fryktelig kjipt og kvalmt at det kastes så mye mat, men butikkene skal jo faktisk drive butikk. Så at de kaster mat er egentlig ikke særlig rart. Men flere butikker burde hatt avtaler med bønder og organisasjoner som har brukt for maten som kastes. Anonymous poster hash: 284fe...283
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #20 Skrevet 3. oktober 2015 Mat som likker i søppelspann er fulle med bakterier. Tror ikke de vasker søppelspannene hver dag. Folk er skrekkslagne når det kommer til å spise mat som har gått ut på dato, men det er greit å spise mat fra søppeldunkene. Forstå det den som kan Anonymous poster hash: 5a365...f2c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå