Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei 21 år gammel jente som er student, og vet at jeg skal studere i den samme byen i ca. fem-seks år til. 

Vurderer å kjøpe meg en leilighet. Lurer bare på hvor mye penger man må/bør ha for å kjøpe leilighet? Har jo ikke veldig mye på konto, så vet ikke om jeg må tjene mye mer før jeg eventuelt kan kjøpe noe. Tenker ikke å kjøpe den største luksusleiligheten jeg finner, men en liten leilighet som er passe for meg og mitt liv. 

Noen som kan dette? :) 

Anonymous poster hash: 3e480...bfe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du snakke med banken om og undersøke prisnivået på boliger på finn.

Anonymous poster hash: f7c21...362

Skrevet

Hvor mye lån du kan få, kommer helt an på egenkapital, banken du bruker, inntekt, gjeld, merknader osv. Det kan være vanskelig å kjøpe bolig alene, og særlig som student når inntekten ofte er litt ustabil og ikke så høy. Husk at du skal ha råd til å nedbetale lånet, i tillegg til felleskostnader, kommunale avgifter, strøm osv. Har du råd til alt dette? 

Skrevet

Hvor mye har du i egenkapital/oppsparte midler?

Hvor bor du?

Hvor mye har du i fast inntekt?

Hvor mye har du i gjeld?

Har du noen å kjøpe sammen med?

Har du mulighet til å stille med kausjonist?

Anonymous poster hash: 40436...464
Skrevet

De jeg kjenner som har gått til banken med en helt gjennomsnittlig inntekt og foreldre som stiller med pant har vel fått lånt 1,5 mill eller noe. 

Tommelfingerregelen er vel 3 ganger årsinntekten.

Og så skal man vel ha 15% egenkapital.

Skrevet

Hvor mye har du i egenkapital/oppsparte midler?

Hvor bor du?

Hvor mye har du i fast inntekt?

Hvor mye har du i gjeld?

Har du noen å kjøpe sammen med?

Har du mulighet til å stille med kausjonist?

Anonymous poster hash: 40436...464

Jeg har ikke mer enn 100 000 på sparekonto + 15 000 på BSU. 

Nettopp flyttet til Trondheim. 

Har ingenting i inntekt nå, fordi jeg har ikke skaffet meg jobb siden jeg flyttet. 

Eneste gjelden jeg har er studielånet. Usikker på hvor mye, men begynte å studere forrige skoleår. 

Har ikke noen å kjøpe sammen med. 

Vet ikke med kausjonist? 

Skrevet

Hvor mye lån du kan få, kommer helt an på egenkapital, banken du bruker, inntekt, gjeld, merknader osv. Det kan være vanskelig å kjøpe bolig alene, og særlig som student når inntekten ofte er litt ustabil og ikke så høy. Husk at du skal ha råd til å nedbetale lånet, i tillegg til felleskostnader, kommunale avgifter, strøm osv. Har du råd til alt dette? 

Har vel sikkert ikke råd :( Jeg har nesten 100 000 på sparekonto per i dag + 15000 på BSU. Har ingen fast inntekt fordi jeg har nettopp flyttet, og ikke rukket å skaffe meg jobb ennå pga. studiene osv. Eneste gjelden jeg har er studielånet. Har studert ett år før jeg begynte på studiet jeg går nå :) Bruker Sparebank1. 

Hører jo om flere studenter som kjøper seg bolig. Hvordan får man råd? 

Skrevet

Jeg er student og finansierte mye med forskudd på arv fra foreldrene mine. Jeg hadde aldri klart det alene.

Anonymous poster hash: 86fd7...4ff
Skrevet

Har vel sikkert ikke råd :( Jeg har nesten 100 000 på sparekonto per i dag + 15000 på BSU. Har ingen fast inntekt fordi jeg har nettopp flyttet, og ikke rukket å skaffe meg jobb ennå pga. studiene osv. Eneste gjelden jeg har er studielånet. Har studert ett år før jeg begynte på studiet jeg går nå :) Bruker Sparebank1.

Hvordan de får råd? Med mindre mamma og pappa sponser og en betaler leie til dem, er første bud å få deg jobb. Ingen bank gir deg boliglån med kun 7448 (ish) i "inntekt". Har du ikke EK må du spør mor eller far om de kan kausjonere.

Ellers spiller hva du studerer, hvor lenge du har igjen, tidligere spareevne, arbeidsmarkedet for ditt studie og nåværende jobb en rolle. Mye å tenke over. En går ikke i banken og sier at en vil ha lån, og så er det det.

Anonymous poster hash: f2ce5...947

Skrevet

Hvordan de får råd? Med mindre mamma og pappa sponser og en betaler leie til dem, er første bud å få deg jobb. Ingen bank gir deg boliglån med kun 7448 (ish) i "inntekt". Har du ikke EK må du spør mor eller far om de kan kausjonere.

Ellers spiller hva du studerer, hvor lenge du har igjen, tidligere spareevne, arbeidsmarkedet for ditt studie og nåværende jobb en rolle. Mye å tenke over. En går ikke i banken og sier at en vil ha lån, og så er det det.

Anonymous poster hash: f2ce5...947

Nei, jeg forstår at det ikke er bare å gå til banken og kreve lån. Du trenger ikke å irettesette meg sånn, jeg har jo aldri påstått noe som helst. Jeg bare spør, fordi jeg har lyst til å kjøpe meg en leilighet i stedet for å leie og betale blodpriser per måned til utleier. 

Jeg studerer lærerutdanning, har igjen 5-6 år, det spørs litt hvor mange år jeg bestemmer meg for å ta. Har tenkt å skaffe meg en jobb, men har ikke følt for det før jeg er kommet meg på plass i ny by osv. 

Skrevet

Du kan enten få hjelp av familie, eller så må du nesten bare skaffe deg jobb, leve minimalistisk og spare alt du kan i årene som kommer. Sistnevnte er min plan i hvert fall... Håper på å kjøpe bolig når jeg er ferdig med studier og fått ordentlig jobb. Nå sparer jeg bare opp egenkapital. Det er riktig nok ikke så lett når det koster fletta å leve  :ironi:

Skrevet

Du kan enten få hjelp av familie, eller så må du nesten bare skaffe deg jobb, leve minimalistisk og spare alt du kan i årene som kommer. Sistnevnte er min plan i hvert fall... Håper på å kjøpe bolig når jeg er ferdig med studier og fått ordentlig jobb. Nå sparer jeg bare opp egenkapital. Det er riktig nok ikke så lett når det koster fletta å leve  :ironi:

Mulig jeg bør nøye meg med å leie de årene jeg studerer, og heller komme tilbake til boligkjøp når jeg er ferdig utdannet og forehåpentligvis får en jobb :) Lett å bli fristet når man ser mange i rundt seg kjøper bolig som studenter. Men noen må vel bite i det sure eplet :P 

Gjest Castielz
Skrevet

Ville ventet med boligkjøp ja, mtp forandringene som kan komme med en lavere oljepris og økende arbeidsledighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...