Gå til innhold

Kalorikalkulator på nett -ubrukelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud, skjønner ingen ting jeg. Har nå vært gjennom en rekke kalorikalkulatorer, både norske og utenlandske, og alle viser forskjellig. Plotter inn samme vekt, høyde og aktivitetsnivå på alle og ender opp med et daglig vedlikeholdsbehov (som er det jeg er ute etter) som spriker fra 1600 kalorier til 2600. Hvordan kan de bruke så ulike formler? Hvilken kan jeg stole på?

Anonymous poster hash: 01c8f...cd8
Skrevet

Ja, det er mange forskjellige BMR-formler, og dessuten kan man bruke forskjellige utregningsmåter for å regne ut kaloribehov. Alle disse gir likevel bare en pekepinn - du må nesten bare prøve deg fram - hvor mye kan du spise og holde deg passe mett og opplagt, og samtidig holde/justere vekta.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Du må prøve deg frem. Dessverre.

Skrevet

Kalorikalkulatorer gir i beste fall en vag pekepinn om hva din forbrenning ligger på. Hovedgrunnene til at det blir store avvik er:

- Dine gener avgjør i stor grad hvor høy hvileforbrenning du har. Dette følger en såkalt Gaus-fordeling (et fenomen i statistikk og naturvitenskap: Mange egenskaper fordeler seg tilnærmet lik en Gaus-kurve). De fleste (ca. 68%) ligger ganske nært gjennomsnittet, men en stor del ligger ganske langt fra gjennomsnittet, enten på oversiden eller undersiden.

- Hvor stor aktivitet du er i er vanskelig å ta høyde for i en slik cirkaformel på ei nettside. Hva er egentlig "moderat aktivitet" eller "høy aktivitet"? På en sykkel med wattmåler kan man finne ut slikt ganske nøyaktig, men for omtrent alt annet blir det vanskelig å kvantifisere uten å lage en svært detaljert formel.

Det som er sikkert er at du har et fastisvar i form av baderomsvekta og buksebeltet ditt. Hvis vekta er noenlunde stabil og du stort sett har beltet på samme hakk, spiser du like mye som du forbrenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...