Catia Skrevet 22. september 2004 #1 Skrevet 22. september 2004 Hei, Er stemor til en på 3 år. Typen min har sønnen annenhver helg og onsdager. Han har han også en uke i sommerferien. Leste en plass at han har egentlig rett til 2 uker om sommeren og 1 uke rundt juletider. Stemmer dette? Gjelder kanskje når barna blir eldre, eller?....
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #2 Skrevet 22. september 2004 Jeg blir litt sjokkert over at dere ikke vet slikt. I henhold til barneloven er "normal samvær" to uker hver sommer og annen hver jul/påske. Du leser mer om det her i barneloven: http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#43 Dog skal det sies at dette bare er en rettesnor fra lovgivers side. Det er ingenting i veien for å avtale noe annet. I deres tilfelle avhenger det jo av om det er en skriftlig avtale som foreligger som moren vil stå fast ved - eller at det ikke er noen avtale? Uansett. Om moren, som har hovedomsorgen, nekter å gi mer samvær, er det sterkt å anbefale at din samboer bringer saken videre. Først til megler, så inn i rettssystemet. Om han ellers er en god omsorgsperson, vil ha under alle omstendigheter får denne normalnormen av samvær i en rettssak. Og til det trenges ingen advokat - det er ren automatikk, altså om det ikke er noe å utsette på omsorgsevnen. Det er verdt å huske på at ettersom barnet bare er tre år, snakker vi om mange år med tapt samvær om han ikke gjøre noe nå.
Gjest Pet Skrevet 22. september 2004 #3 Skrevet 22. september 2004 Synd at det ikke står noe mer spesielt om jul i loven. Min eks mener at jula varer fra lille julaften til 1. juledag.
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #4 Skrevet 22. september 2004 Pet: Det er jo derfor man ikke må finne seg i at særlig mødrene styrer samværet etter forgodtbefinnende, men tvinge fram en samværsavtale som er fornuftig og til å leve med. Og altså om nødvendig bringer saken inn for retten.
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #5 Skrevet 22. september 2004 Pet: Det er jo derfor man ikke må finne seg i at særlig mødrene styrer samværet etter forgodtbefinnende, men tvinge fram en samværsavtale som er fornuftig og til å leve med. Og altså om nødvendig bringer saken inn for retten.
Gjest Pet Skrevet 22. september 2004 #6 Skrevet 22. september 2004 Pet: Det er jo derfor man ikke må finne seg i at særlig mødrene styrer samværet etter forgodtbefinnende, men tvinge fram en samværsavtale som er fornuftig og til å leve med. Og altså om nødvendig bringer saken inn for retten. Har ikke tenkt å bringe saken inn for retten for å få noen dager ekstra barnefri i jula, nei. Man det hadde vært fint å kunne reise bort når sønnen er hos faren i og med at jeg er julehater.
Gjest Fighter Skrevet 22. september 2004 #7 Skrevet 22. september 2004 Jeg synes det er veldig greit at loven ikke spesifiserer så mye omkring julen. Det er mange måter å feire jul på, og ikke minst ikke feire jul. Derfor må nødvendigvis loven ta hensyn til dette. Hos oss er ingen av barna her i julen(22 de. - 2.jan), men er hos oss i 10 dager i påsken. For oss er det best sånn ettersom ungene ikke feirer jul, men vi. Hadde loven kunnet kreve at vi skulle hatt ungene så så mange dager i jula ville mye blitt ødelagt for vår julefeiring(ettersom vi ville tatt hensyn til at ungene ikke feirer).
Gjest Catia76 Skrevet 22. september 2004 #8 Skrevet 22. september 2004 Han vil nok ha han mest mulig, så jeg tror ikke han vet om det. Eksen er litt vanskelig... Hun lar ham ha sønnen minst mulig etter samværsrett.. Typen min hadde aldri tatt rettens vei, han orker ikke noe styr. Kanskje exen lar ham ha sønnen mer senere, usikkert... kanskje... Jeg er Catia, logget meg ikke inn...
Catia Skrevet 22. september 2004 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2004 Han har bare sønnen en uke i sommerferien. + Annenhver julaften (frem til ca. kl 19-20) Men ikke i påsken (utenom hvis den ligger i "hans" helg)
Catia Skrevet 22. september 2004 Forfatter #10 Skrevet 22. september 2004 Jeg blir litt sjokkert over at dere ikke vet slikt. I henhold til barneloven er "normal samvær" to uker hver sommer og annen hver jul/påske. Du leser mer om det her i barneloven: http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#43 Dog skal det sies at dette bare er en rettesnor fra lovgivers side. Det er ingenting i veien for å avtale noe annet. I deres tilfelle avhenger det jo av om det er en skriftlig avtale som foreligger som moren vil stå fast ved - eller at det ikke er noen avtale? Uansett. Om moren, som har hovedomsorgen, nekter å gi mer samvær, er det sterkt å anbefale at din samboer bringer saken videre. Først til megler, så inn i rettssystemet. Om han ellers er en god omsorgsperson, vil ha under alle omstendigheter får denne normalnormen av samvær i en rettssak. Og til det trenges ingen advokat - det er ren automatikk, altså om det ikke er noe å utsette på omsorgsevnen. Det er verdt å huske på at ettersom barnet bare er tre år, snakker vi om mange år med tapt samvær om han ikke gjøre noe nå. Tror de har vanlig samværsrett... Så han skulle noj ha krav på mer enn han har,.,
Gjest Tabby Skrevet 23. september 2004 #11 Skrevet 23. september 2004 Vel jeg kan jo fortelle hvordan jeg har det. Jeg ble alene med datteren min da hun bare var 9 mnd. Pappaen og jeg ville begge ha henne mest mulig, men pga hans jobb måtte hun bo hos meg. Og han hadde vanlig samvær + når det passet for han. Det vi kom frem til var at begge ville jo feire jul og påske med barna, samme med 17. mai òg. Så vi har delt dagene. Den ene jula har jeg henne frem til to-tre på julaften, og han har henne til annen dag. Eller så er det motsatt. Samme med påsken, vi bytter midt på dagen på påskeaften. Også samme med 17. mai. Da jeg traff sambo hadde han ikke sønnen så mye på slike helligdager, men det var greit for eksen hans å gjøre som vi gjør. Da får alle feiret litt høytider med barna. Sommerferien har eksen min stort sett bare hatt en uke, men da har han hatt datteren en uke på høsten også. Nå har jenta begynt på skole så nå sa jeg at det ikke gikk. Da ble det to uker sammenhengende i sommer. Er det bursdager i familien, eller pappaen min kommer på besøk eller andre sånne ting så bytter vi bare. Har svelget mange kameler både han og jeg, men barnets beste er det viktigste. Det vet jeg som ikke fikk lov av mamma å ha kontakt med pappa da jeg var mindre. Derfor har det vært viktig å la datteren vår være glad i pappaen sin selv om vi ikke bor sammen.
Gjest Mayamor Skrevet 23. september 2004 #12 Skrevet 23. september 2004 Normalt samvær er en ting, men en kan også avtale eget opplegg. Min gutt er hos faren sin: * en ettermiddag i uken * fredag til søndag annenhver helg * annenhver jul eller nyttårshelg * annenhver påske * hos mor hver 17 mai * 2 uker om sommeren Vi bor 35 minutter fra hverandre og dersom det er noe ekstra (eks. bursdager el) - ordner vi dette oss imellom. Barna til samboer er hos oss: * fra fredag til mandag en gang pr. måned * annenhver jule eller nyttårshelg * annenhver påske * hver høstferie * hver vinterferie * hos mor hver 17 mai * 4 uker om sommeren. * ellers når det passer inne med himmelsprett ol. fra onsdag - søndag eller lignede Vi forskyver da litt på samvær alt ettersom hva som passer. Grunnen til denne ordningen er at vi bor langt fra hverandre. Men dersom mor og far ikke blir enig - må de igjennom 3 runder med mekling for å få en meklingsattest. Veien videre er jeg ikke like sikker på, men mener at dersom begge parter er enige; kan fylkesmannen sette opp et forslag. Dersom dette heller ikke nytter - er det sivilt søksmål som er neste steg. Men det er dyrt for begge parter.Dessuten er fri rettshjelp kun for egne utgifter. En kan risikere å måtte dekke motpartens omkostninger - og de er ikke "fri"... Mayamor
Catia Skrevet 23. september 2004 Forfatter #13 Skrevet 23. september 2004 Det er bra dere har kommet fram til en bra ordning Tabby Jeg tror eksen til typen min "lar han tro" at en uke om sommeren er det han har krav på, og ikke nevner noe om påske/jul annenhver gang. Han har kun sønnen på 17.mai om den ligger på "hans" ukedag. I påsken har han aldri sønnen noe, utenom hvis det ligger på hans helg.. Jaja.. De må nesten bli enige de to. Hvis typen min ville hatt mer samvær, og vil finne ut hvor mye samvær han KAN få, kan han foreslå det.. (vet egentlig ikke om han VET..)
Gjest Mayamor Skrevet 23. september 2004 #14 Skrevet 23. september 2004 www.f2f.no er et greit sted å finne mer ut kanskje... Lykke til. Mayamor
Gjest Qlio Skrevet 26. september 2004 #15 Skrevet 26. september 2004 Uten samværsavtale har han ingenting han skulle sagt, enda vanskeligere om de ikke har vært gift. Denne avtalen er kun gyldig så lenge begge parter er enige om dette.
Gjest Far til 2 Skrevet 26. september 2004 #16 Skrevet 26. september 2004 Til Catia. De fleste barn/fedre blir tilkjent mer samvær enn det du beskriver i ditt første innlegg.' Som oftest annenhver helg (fredag ettermiddag til mandag morgen), 1 dag pr uke, annenhver jul, annehver påske, annehver pinse, annenhver bursdag, annenhver 17.mai, 2-3 ukers sommerferie, annenhver høstferie, osv. I i en del tilfeller får barna enda mer samvær enn dette (ref mekler da min ex forsøkte å begrense samværet mest mulig etter samlivsbruddet). Men det KAN også gå andre veien, dvs mindre samvær enn det jeg har satt opp selv om dette er skjedent. Desverre er samværet til en viss grad bestemt av hvor i landet saken havner (hvilken rettsinnstans om saken går så langt). Tidligere var samværet delevis styrt av foreldrenes samboerform (dvs ekteskap eller samboere). Dette er ikke lenger så avgjørende ettersom det er barnets behov som har blitt fokus. Ikke foreldrenes samlivsform selv om statistikkene sier noe annet ettersom samlivsform fortsatt preger en del eldre samværsavtaler. Jeg ville tatt en telefon til en oppegående advokat på familiesaker. Ofte tilbyr dem en "gratis time for samtale" (sitter med inntrykk av at de inkluderer denne timen i evt arbeid på et senere stadie). Hvis dere ikke får det gratis kan dere kansje spandere 1000-1200 kroner for å få en avklaring på hva som er "vanlig" i deres distrikt. Barn får stadig mer samvær med samværsforeldre. Ihht siste undersøkelse fra Statistisk Sentralbyrå blir det også vanligere med felles omsorg (ikke forvent dette ved evt rettsak). SSB sier i sin siste rapport (om felles omsorg), sitat:"Bare 8% har delt omsorg for barnet, men dette er flere enn før" . Det er ihht den samme undersøkelsen en dobling i antal barn med felles omsorg fra tilsvarende undersøkelse som ble gjort i 1996 iflg SSB. Desverre tar den samme undersøkelsen fra SSB ikke hensyn til antall feriedager. Kun antall ferier. Dere vil finne hele undersøkelsen på SSB sine sider (Ref familieforhold). Far til 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå