AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #1 Skrevet 3. oktober 2015 Andre med pottesure ungdommer? Han ble sur i dag tidlig fordi han måtte rydde rommet sitt. Det har vært uvasket i 5 uker og vi hadde nesten ikke fler glass eller fat igjen fordi han tar med seg alle måltider inn på rommet uten å ta det ut igjen. Så ble han rasende fordi vi gav beskjed om at det er slutt med spising på rommet.Nå er han pottesur fordi han måtte rydde kjøkkenet etter seg. Jeg har nettopp vasket hele kjøkkenet, men rett etterpå laget han seg akkurat lunsj, skjærer rundstykker på disken og legger skittent bestikk på disken. Han ble ikke blir når jeg banket på rommet og spurte om han kunne rydde etter seg og sette det han har brukt inn i oppvaskemaskinen. Nå ser jeg at det er tomme emballasjer (tomme nett med babybel, tom pakke med skinke og tom kartong med juice) i kjøleskapet + egg som er lagt fritt inn i kjøleskapet i stedet for inn i Kartongen fordi han har ombestemt seg for hva han skal lage. Tør omtrent ikke å gi beskjed fordi det blir så dårlig stemning her. Dette har vi tatt opp mange ganger med han, at tomme emballasjer skal i bosset. Er alt håp ute eller er det mulighet for at ting blir gjort...? Anonymous poster hash: 004e0...fb2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #2 Skrevet 3. oktober 2015 Be han flytte ut hvis han ikke skjerper seg. Anonymous poster hash: 6c869...651
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #3 Skrevet 3. oktober 2015 Be han flytte ut hvis han ikke skjerper seg.Anonymous poster hash: 6c869...651 Han er "bare" 16, så det er enda litt tidlig. Anonymous poster hash: 004e0...fb2
cassio Skrevet 3. oktober 2015 #4 Skrevet 3. oktober 2015 Gratulerer, du har en helt normal ungdom i hus. Det blir bedre når han kommer på besøk etter å ha flytta for seg selv om noen år! 12
Gjest Skrevet 3. oktober 2015 #5 Skrevet 3. oktober 2015 Da sønnen min var litt yngre enn din TS, led han av samme syndrom. "La alt bare flyte"-syndromet. Jeg brukte uhorvelige mengder energi på å mase på at han skulle rydde etter seg. Vi hadde utallige prater om hvordan det burde ha vært etc - men det skjedde ikke så mye. Jeg er sikker på at Helsetilsynet/Mattilsynet hadde stengt gutterommet om de kom på befaring. En dag sluttet JEG også å rydde etter meg. Jeg var sååå lei.Jeg sa ingenting, bare sluttet. Tenkte han kunne få smake sin egen medisin. Det ble et jækla kaos og ganske grisete på kjøkkenet, for å si det mildt. På dag 3 lurte han på hva som foregikk.Om jeg ikke skulle rydde, liksom!? På dag 5 bønnfalt han meg om å slutte med det jeg holdt på med. Det ble så grisete og ukoselig, mente han. "Det skal jo ikke være sånn, mamma!" Dessuten var det ikke flere gryter å lage middag i. Og det lukta litt funky på kjøkkenet. Men jeg holdt stand, og sa bare at jeg gjorde nøyaktig det samme som han; nemlig IKKE ryddet etter meg. Dag 6 sa han "Mamma, vi må prate om dette!". Ting ble mye bedre etter disse 6 dagene - 19
Gjest StripeyPanda Skrevet 3. oktober 2015 #6 Skrevet 3. oktober 2015 Legg tingene i senga hans. Jeg hadde litt samme tendenser med tallerkner i stua (men ikke på langt nær så ille som dette), og pappa bærte det opp på rommet og la det under dyna. Lærte fort å rydde..
Florence Skrevet 3. oktober 2015 #7 Skrevet 3. oktober 2015 Legg tingene i senga hans. Jeg hadde litt samme tendenser med tallerkner i stua (men ikke på langt nær så ille som dette), og pappa bærte det opp på rommet og la det under dyna. Lærte fort å rydde..
Gjest StripeyPanda Skrevet 3. oktober 2015 #8 Skrevet 3. oktober 2015 Fikk sjokk da jeg la meg den kvelden ja Men det funka! 16-åringer som ikke rydder etter seg må smake steken. Slutt å rydd som en annen ovenfor foreslo, da blir det sjau
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #9 Skrevet 3. oktober 2015 Hørtes helt normalt ut :D Men mas kan fort virke mot sin hensikt.. du blir lei, han blir lei, lite blir gjort.. Så er enig i "handling" sånn som flere andre her foreslår. Eventuelt en motivasjon for å rydde, noen får jo ukelønn osv for å holde ved like motivasjonen om å gjøre slikt husarbeid når de er barn/ungdom. Husker en familie som vurderte å skaffe seg hund, og barna fikk stjerner i øynene ved tanken. Foreldrene nevnte noe om at "da må dere hjelpe til dere også" Tror de aldri hadde oppført seg så bra som i året før og etter den hunden kom i hus Anonymous poster hash: f5215...3be
Artemiss Skrevet 3. oktober 2015 #10 Skrevet 3. oktober 2015 Han er "bare" 16, så det er enda litt tidlig. Anonymous poster hash: 004e0...fb2 Hah, jeg flyttet ut da jeg var femten. Tror ikke det skal være et problem å finne seg en hybel når man er 16-år gammel.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #11 Skrevet 3. oktober 2015 Hah, jeg flyttet ut da jeg var femten. Tror ikke det skal være et problem å finne seg en hybel når man er 16-år gammel. De fleste flytter når de er 19, må jo fullføre vgs først. Med mindre man skal gå på en vgs i en annen by, og det blir for langt å pendle. Er ikke foreldre ansvarlige økonomisk frem til 20? Anonymous poster hash: f5215...3be 3
Gjest agnesb Skrevet 3. oktober 2015 #12 Skrevet 3. oktober 2015 åh høres ut som meg da jeg var 14..... herlig... men ja.. slutt å rydd! Han synes sikkert fort det er ukoselig tenker jeg
MissPierce Skrevet 3. oktober 2015 #13 Skrevet 3. oktober 2015 Legg tingene i senga hans. Jeg hadde litt samme tendenser med tallerkner i stua (men ikke på langt nær så ille som dette), og pappa bærte det opp på rommet og la det under dyna. Lærte fort å rydde.. Mamma gjorde det med lillesøster min. Å det ble slutt på alt rotet etter det 😂😂 Det var kopper, tallerkener, matrester, våte håndklær, og alt annet ekle saker under dyna når hun skulle legge seg. 1
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 3. oktober 2015 #14 Skrevet 3. oktober 2015 Var også sånn før. Mamma slutta totalt å rydde og vaske for ho gadd bare ikke mer, så da endte det med at jeg var nødt til å gjøre sånt selv. Nå pleier jeg å rydde og vaske hele huset 2 ganger i uka, uten å bli bedt om det. Jeg tror kanskje vi ungdommer ikke hadde hvert så sta og pottesure for å gjøre husarbeid, hvis vi hadde lært å alltid gjøre litt hele tiden. Du sier sønnen din spiser på rommet hele tida, spiser han middag alene der også? Hver bidige dag spiser jeg middag med familien. Det er ikke snakk om å spise alene på rommet med mindre jeg har venner på besøk. Dette er noe jeg har vendt meg til. Tror det handler om det å lage reglene fra ung alder, sånn at man plutselig ikke får ansvar for å gjøre ditten og datten.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #15 Skrevet 3. oktober 2015 De fleste flytter når de er 19, må jo fullføre vgs først. Med mindre man skal gå på en vgs i en annen by, og det blir for langt å pendle. Er ikke foreldre ansvarlige økonomisk frem til 20? Anonymous poster hash: f5215...3be Så lenge man er under videregående opplæring har man et forsørgeransvar. Anonymous poster hash: 7a473...a8d
Jobbermedbarn Skrevet 3. oktober 2015 #16 Skrevet 3. oktober 2015 Andre med pottesure ungdommer? Han ble sur i dag tidlig fordi han måtte rydde rommet sitt. Det har vært uvasket i 5 uker og vi hadde nesten ikke fler glass eller fat igjen fordi han tar med seg alle måltider inn på rommet uten å ta det ut igjen. Så ble han rasende fordi vi gav beskjed om at det er slutt med spising på rommet.Nå er han pottesur fordi han måtte rydde kjøkkenet etter seg. Jeg har nettopp vasket hele kjøkkenet, men rett etterpå laget han seg akkurat lunsj, skjærer rundstykker på disken og legger skittent bestikk på disken. Han ble ikke blir når jeg banket på rommet og spurte om han kunne rydde etter seg og sette det han har brukt inn i oppvaskemaskinen. Nå ser jeg at det er tomme emballasjer (tomme nett med babybel, tom pakke med skinke og tom kartong med juice) i kjøleskapet + egg som er lagt fritt inn i kjøleskapet i stedet for inn i Kartongen fordi han har ombestemt seg for hva han skal lage. Tør omtrent ikke å gi beskjed fordi det blir så dårlig stemning her. Dette har vi tatt opp mange ganger med han, at tomme emballasjer skal i bosset. Er alt håp ute eller er det mulighet for at ting blir gjort...? Anonymous poster hash: 004e0...fb2 Er sønnen min på 16 på besøk hos deg? Jeg gikk ut og spiste lunsj med en venninne og sa hva han skulle gjøre til jeg var tilbake! Funket! Men i morgen er det på gang igjen...Mister ikke håpet likevel!
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #17 Skrevet 3. oktober 2015 Her er det foreløpig ikke noe problem, men det tror jeg er fordi de har fått beskjed om å gjøre det siden før jeg flyttet inn her. Ja jeg må mase en gang i blant, men stort sett går det greit. Det er iallefall ikke slik som du TS beskriver det. Har du mulighet til å slå av internett og tv inntil tingene er gjort? Det har iallefall funket her de gangene de ikke ønsker å hjelpe til. Og jeg tror faktisk jeg hadde bedt han flytte ut hvis det hadde vært så ille som TS beskriver. Mange 16-åringer som har godt av å bo for seg selv litt. Anonymous poster hash: e2f44...c92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå