AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #1 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg har en datter på 18 år som aldri rydder rommet sitt. Det hender hun legger noen skitne klær til vask når klesskapet er tomt, men ellers flyter det av både klær og ting. Hun støvsuger aldri (det ville heller ikke vært mulig med alt som ligger å flyter) og skifter sengetøy litt for sjelden. Jeg prøver å fortelle henne at det er uhygienisk, men hun svarer med at det er hennes rom, og hun må få ha det som hun vil. Ellers roter hun ikke mye ellers i huset, tar uoppfordret ut av oppvaskmaskinen og tar av bordet etter middag hver dag. Hun er som regel i godt humør, men bare jeg nevner at hun burde vurdere å gjøre noe med rommet sitt blir hun irritert og vil ikke snakke med meg på flere timer. Jeg tulbyr meg å vaske sengetøyet hennes/hjelpe henne med å rydde, men hun nekter. Jeg har vurdert å snoke litt for å se om hun skjuler noe for meg der inne, men har foreløpig ikke gjort det. Hun sier at hadde hun hatt et litt finere rom (det ser akkurat likt ut som når hun var 10 år gammel), hadde hun kanskje blitt litt mer inspirert til å holde det fint, men hun flytter jo ut om et år og ser ingen grunn til å pusse opp. Hva ville dere gjort i min situasjon? Anonymous poster hash: 2c8f6...a08
Anim92 Skrevet 3. oktober 2015 #2 Skrevet 3. oktober 2015 Om et år flytter hun uansett, og da lærer hu nok fort nok at det er kjipt å ha det rotete rundt seg hele tida.. Det var hvertfall sånn det endte med meg:P Mamma var stadig fortvila over mitt uryddige rom. Når hu kommer på besøk til meg nå jubler hu fordi det ser så strøkent ut 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #3 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg ville latt jenta ha det rotete. Faktisk. Hadde hun vært et barn, ville jeg sørget for at det ble ryddet, men hun er 18 og flytter snart ut. La henne ha det rotete. Anonymous poster hash: 53f0d...a04 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #4 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg ville pusset det opp. Da blir det også hyggeligere for henne å komme hjem på besøk når hun har flyttet inn. Det trenger ikke å koste mye penger å pusse opp ett jenterom. Om dere ikke har råd til å pusse opp ville jeg rett og slett tvunget henne til å rydde opp, gjøre det rent og holde det sånn. Det er hennes rom, men det er ditt hus.Anonymous poster hash: d611b...e43 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #5 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg ville pusset det opp. Da blir det også hyggeligere for henne å komme hjem på besøk når hun har flyttet ut. Det trenger ikke å koste mye penger å pusse opp ett jenterom. Om dere ikke har råd til å pusse opp ville jeg rett og slett tvunget henne til å rydde opp, gjøre det rent og holde det sånn. Det er hennes rom, men det er ditt hus.Anonymous poster hash: d611b...e43 Anonymous poster hash: d611b...e43 1
skruf Skrevet 3. oktober 2015 #6 Skrevet 3. oktober 2015 (endret) Er i samme situasjon selv... har ei jente på 18, og rommet hennes ser bombet ut. Seriøst, hun har laget seg en sti på gulvet sånn at hun kommer seg oppi senga uten å tråkke på noe. Men, jeg lukker øynene så godt jeg kan. Hun er myndig, og det er hennes rom og hennes ansvar. Hender en gang i jubelåret at hun tar seg på tak og rydder. Det er ikke boss og søppel, men klær, bøker, rettetang, sminke, skolepapirer osv osv.. Hun legger skitne tøy i vaskerommet da, den skal hun ha. Av den enkle grunn at jeg plukker ikke skittentøy etter noen i huset. Vil de ha rene klær, ja så skal klærne på vaskerommet. Ikke legger jeg på plass klærne heller, det får de gjøre selv. Jeg legger klærne til jentene oppi sengene deres så får de legge på plass selv. Endret 3. oktober 2015 av skruf 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #7 Skrevet 3. oktober 2015 Bare la det være, men gi beskjed om at matrester er helt uakseptabelt å ha på rommet. Her har ungene hatt ansvar for egne rom og egne klær fra de begynte på ungdomsskolen. De bor ikke på hotell. Anonymous poster hash: 7b63c...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #8 Skrevet 3. oktober 2015 La henne ha det rotete. Anonymous poster hash: 1ed18...7f0 2
Florence Skrevet 3. oktober 2015 #9 Skrevet 3. oktober 2015 La henne ha det rotete så lenge hun er ryddig ellers i huset. Det er ditt hus, men det er viktig at hun som tenåring har et sted som er hennes. Dere kan imidlertid forlange at det ikke skal ligge matrester på rommet og at det skal være rent selv om det er rotete. Pappa hatet rotet på mitt rom, men lukket døra og forlangte bare at jeg holdt det rent under rotet. Rotete er ikke det samme som uhygienisk. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #10 Skrevet 3. oktober 2015 Ser ikke dere med så store barn at det er litt sent å begynne å oppdra dem når de er 18 år gamle? For rommet har vel sett likedan ut, mht rot siden mamma sluttet å rydde der? Det er ditt hus, du som legger føringen for hvordan du vil ha det også på hennes rom. Ønsker du ikke alt rotet, med fare for både mugg og innsekter, så får hun få ultimatumet; rydd eller flytt nå er det nok rot. Eller gå inn og rydd kraftig opp når hun ikke er hjemme, men gi beskjed på forhånd om at det vil skje en dag i nær fremtid. Anonymous poster hash: 7cddb...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #11 Skrevet 3. oktober 2015 TS her Tidligere samlet hun opp rot før hun ryddet og vasket skikkelig, og holdt det sånn i noen uker før det var på'n igjen. Nå ligger det store lodotter over alt, flekker etter glass med f.eks. sjokolademelk på nattbordet. Det ligger skitne sokker over alt. Men tallerker og glass pleier hun å ta ut ganske kjapt. Er ikke noe mygg eller fluer der inne. Hun holder det ryddig ellers, men det er et unntak i gangen. Det ligger det klær som hun har byttet i siste liten før hun går ut, jakker ligger og slenger og det er skolebøker og ark. Det ligger som regel samlet, men ser ikke fint ut. Når jeg ber henne ta det, skjer det ikke. Hun sier hun skal gjøre det, men minner jeg henne på det sier hun bare "jeg har jo sagt at jeg skal gjøre det". Bøkene og arkene bytter hun jo ut hver dag alt ettersom hva hun trenger på skolen, så vanskelig å hive alt det inn i rotet på rommet hennes også, og ytterjakker hører jo heller ikke til der inne. Anonymous poster hash: 2c8f6...a08
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #12 Skrevet 3. oktober 2015 Når slutter dere egentlig å rydde rommet til ungene? Jeg kan ikke huske at jeg har ryddet rommet til dattera mi, og rommene til stebarna mine må de pent ordne selv. Her er avtalen at det skal være ryddig når de drar tilbake til moren, og da blir det gjerne skippertak kvelden før. Jeg var selv fryktelig rotete i min barndom/ungdom, men kan ikke huske at mamma ryddet for meg. Jeg hadde det også rotete da jeg flyttet på hybel. Egentlig så er det først i sommer at jeg har endret meg.(og jeg har rundet 40...) Og gud så deilig det er å ha det ryddig! Anonymous poster hash: e09b6...7a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå