Gå til innhold

Mat i forbindelse med trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg lurer på er litt vanskelig å forklare skriftlig, men jeg skal prøve, og håper noen forstår og kan hjelpe meg :) 

Vet at trening og kosthold henger nøye sammen. Forstår også at type mat og tidspunkt for mat i forbindelse med trening er betydningsfullt. 

Jeg trener mest for helsa og overskuddet sin del, og for å holde meg i grei form. Har ikke noe mål om store muskler eller å løpe så og så fort, kun vedlikehold, og ha en sunn og god kropp. 

Jeg lurer på om det har veldig mye å si hvilket tidspunkt før trening man spiser? Så lenge man ikke er sulten eller stappmett under treningen? Har hørt at man bør spise et stort måltid så og så lenge før, og et lite måltid etter der igjen osv. Men er dette veldig nøye for mosjonister som meg? Hvorfor/hvorfor ikke? 

Ett eksempel: Jeg spiser en god lunsj kl 13. Deretter jobber jeg litt, og gjør en del styrkeøvelser. Kl. 17 spiser jeg litt frukt/grønnsaker, en proteinbar og en yoghurt med nøtter. Kl. 17.30 trener jeg ellipse i 45 minutter. 

Vil det ha noe å si om jeg spiser dette lille måltidet mellom styrketreningen og ellipsen eller ikke? Er det dumt eller lurt?

Vil jeg få dårligere utbytte (i helseperspektiv) når jeg trener kl. 17.30 og ikke har spist et ordentlig måltid siden kl 13, selv om jeg ikke er sulten under treningen? 

Anonymous poster hash: e2bb8...19b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du selv ikke synes det medfører ulemper for treningen din, så kan jeg ikke se for meg at tidspunktet for mat er avgjørende for din del :) Dersom man skal trene/konkurrere, og prestasjonnivået er svært avgjørende, kan det være gunstig å tenke på tidspunkt for mat osv., at man feks. må spise et godt måltid så og så lenge før, for å få optimal yteevne under aktiviteten. Men dersom du selv synes treningen går fint selv om du ikke har "regler" for spising i forkant, så ser jeg ikke grunnen til at dette skal problematiseres :)

Selv kan jeg feks. finne på å ta meg en joggetur, og innser at det er lenge siden siste måltid. Da bare spiser jeg noe enkelt (frukt, nøtter, yoghurt etc.) rett før joggeturen, og spiser et måltid når jeg kommer tilbake. Synes ikke det er noe stress i det hele tatt! 

Skrevet

Så lenge du selv ikke synes det medfører ulemper for treningen din, så kan jeg ikke se for meg at tidspunktet for mat er avgjørende for din del :) Dersom man skal trene/konkurrere, og prestasjonnivået er svært avgjørende, kan det være gunstig å tenke på tidspunkt for mat osv., at man feks. må spise et godt måltid så og så lenge før, for å få optimal yteevne under aktiviteten. Men dersom du selv synes treningen går fint selv om du ikke har "regler" for spising i forkant, så ser jeg ikke grunnen til at dette skal problematiseres :)

Selv kan jeg feks. finne på å ta meg en joggetur, og innser at det er lenge siden siste måltid. Da bare spiser jeg noe enkelt (frukt, nøtter, yoghurt etc.) rett før joggeturen, og spiser et måltid når jeg kommer tilbake. Synes ikke det er noe stress i det hele tatt! 

Okei :) Jeg bare føler at det er så viktig at man spiser til riktig tid osv., for å få utbytte av treningen. Men synes det er vanskelig i en hektisk hverdag, feks. når jeg er på skole/jobb og kun kan spise i pauser, og skal på trening rett etter vakten er ferdig, og det da blir noen timer siden jeg spiste. 

Selvfølgelig kan man jo spise et måltid til og dra på trening igjen enda senere, men det egner seg ikke alltid når man skal prøve å få gjort mest mulig på kortest mulig tid. 

Anonymous poster hash: e2bb8...19b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...