Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Gutten min fikk en gåstol av min mor for ca en måned siden. Han har brukt den hver dag siden og elsker den! Nå leste jeg at gåstol er veldig fyfy..har aldri fått beskjed av HS om å ikke bruke det..hva mener dere?

Skrevet

Kommer an på hvor gammel ungen er og hvordan ståa er motorisk fra før.

Anonymous poster hash: da5fe...0e1

Skrevet

Han ruller og sitter..han er 7 måneder nå..

Skrevet

De skal helst ikke bruke de om de ikke kan gå og stå fra før, da de fort blir gåendes på tærne og får feilbelastninger, og ikke fårsatt seg ned når de blir slitne fordi de ikke har lært det og heller ikke har mulighet det når de sitter fast i stol.

For å hjelpe til med å løre å gå er gåvogner som de dytter forran seg/støtter seg inntil å anbefale.

Gåstolen kan dere ta i bruk igjen når h*n har lært å gå og stå selv.

Fikk dere ikke informasjon på helsestasjonen når det var time med fysioterapauten? Vi fikk masse god info om slike ting på gruppetimen vi var på.

Anonymous poster hash: e6249...560

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke brukt det før ungen begynner å reise seg selv etter bord osv., og da i svært korte perioder av gangen.

På fire mnd kontrollen snakket fysioterapeuten om å unngå hoppetusse, gåstol osv grunnet utviklingen av beina til de skal begynne å gå, feil belastning av rygg, hofter.

Anonymous poster hash: da5fe...0e1

• Liker 1
Skrevet

Har aldri latt mitt barn bruke det, han er nå 10måneder og har reist seg opp siden 8mnd og gått rundt møbler osv, men synes ikke det er nødvendig, selvom han nå "kan". Han lærer seg tidsnok å gå uansett :-)

Anonymous poster hash: aa187...522

Skrevet

la han kose seg mener jeg :)
Alt kommer når det kommer.....

Gjest Runforit
Skrevet

Fysio på helsestasjonen sa at det ikke spilte noen rolle. Ville ikke påvirke hvor fort/sakte baby lærer seg å gå. Bare sørg for at baby får nok tid på gulvet.

Skrevet

Ikke bra. Både helsesøster og fysioterapeut her er nøye på at slik ikke skal brukes. Samme med hoppehuske.

Anonymous poster hash: d8dfc...137

Skrevet

la han kose seg mener jeg :)

Alt kommer når det kommer.....

Det å ikke bruke slike gåstoler handler ikke om at det er dumt å lære de å gå for tidlig, men det kan fsktisk fære til feil elastnknger på kroppen som ikke er bra på sikt. Pluss at mange blir gående på tærne spm heller ikke er en bra måte å gå på.

Det finnes andre måter å la en baby kose seg en på en slik måte som faktisk kan være skadelig.

• Liker 1
Skrevet

Det å ikke bruke slike gåstoler handler ikke om at det er dumt å lære de å gå for tidlig, men det kan faktisk føre til feil belastinger på kroppen som ikke er bra på sikt. Pluss at mange blir gående på tærne som heller ikke er en bra måte å gå på.

Det finnes andre måter å la en baby kose seg en på en slik måte som faktisk kan være skadelig.

Rettet skriveleifer.

Skrevet

Han er for liten til en gåstol når han er sju måneder. Om du "må" bruke den så er max 10 minutter moen få ganger for dagen mer enn nok.

Han får ikke som de andre skriver bare feilstilling i beina men og vanskeligheter med å bruke beina, bekken og å forstå at han kan komme seg frem uten hjelpemidler.

Barn i gåstoler har og skadet seg stygt, på grunn av knall og fall ved velting ol. Fordi foreldre har opplevd gåstolen som trygg uten 100 % tilsyn, noe de ikke er.

Gåstol er ikke fyfy, men noe en bør bruke med fornuft når baby nærmer seg året.

Anonymous poster hash: 2abad...a51

• Liker 3
Skrevet

Vi brukte det en del. Barnet trivdes svært godt oppi der, og den var veldig fin å ha henne i på badet når jeg skulle dusje, når jeg lagde middag osv. Hun var en type som kjedet seg fort. Lærte seg å gå før 1års dagen, og helt normal utvikling.

Anonymous poster hash: ebe74...dae

Skrevet

Det å ikke bruke slike gåstoler handler ikke om at det er dumt å lære de å gå for tidlig, men det kan fsktisk fære til feil elastnknger på kroppen som ikke er bra på sikt. Pluss at mange blir gående på tærne spm heller ikke er en bra måte å gå på.

det er vel det som er spørsmålet her og hva folk mener om akkurat det du skriver?

Jeg mener det er overhysteri og tullete og ikke bare slappe av litt rundt hele greia.

Skrevet

det er vel det som er spørsmålet her og hva folk mener om akkurat det du skriver?

Jeg mener det er overhysteri og tullete og ikke bare slappe av litt rundt hele greia.

Når stort sett alt helsepersonell fraråder bruk av det er det for meg et lett valg og la være, særlig når en leser grunnen til det, og det finnes ørten andre mulige måter å aktivisere og glede en baby på som ikke er til risiko.

Men du får gjøre som du vil angående mulige belastingsskader og senutvikling av dine barn selvfølgelig.

Skrevet

Hei! Takk for mange svar! Jeg var aldri på gruppemøtet der HS kanskje informerte om det. Jeg fikk en ny time litt senere, men det ble aldri nevnt at det ikke var bra å bruke det. Jeg googlet den gåstolen vi har, der står det at den er fra 6-12 måneder. Jeg syns det er sykt at dem faktisk selger sånne ting for så små barn om det kan føre til rygg og hofteproblener og sen utvikling!! Det sto ikke noe annet..uff håper ikke at den måneden han har brukt den har noe å si for hans utvikling..den ryddes bort til han har lært seg å gå..

Ts

Skrevet

Når stort sett alt helsepersonell fraråder bruk av det er det for meg et lett valg og la være, særlig når en leser grunnen til det, og det finnes ørten andre mulige måter å aktivisere og glede en baby på som ikke er til risiko.

Men du får gjøre som du vil angående mulige belastingsskader og senutvikling av dine barn selvfølgelig.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...