Gå til innhold

Noen som kan disse ordene? Latin muligens??

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som vet hva disse ordene betyr?

- osteonekrose

- reaktivt benmargsødem

- subchondral fraktur

- femurcondyl

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du burde spørre etter noen med medisinsk/anatomisk kompetanse heller enn latin, tror jeg.

og henviser til newt!

Skrevet

Femurcondyl snakket legene om da jeg ødela korsbåndet mitt, så jeg tror det har noe med området rundt kneleddet å gjøre.

Ostokronose er når beinet(beinvevet) mister blodforsyning midlertidig eller kronisk. "Dette resulterer i celledød og etter hvert endret arkitektonisk beinstruktur som subchondralt kan lede til kollaps av leddflaten." Sitat Uios nettsider.

Ødem betyr vannansamling i kroppen.

Skrevet

Femur er den store knokkelen i låret. Condylus er leddknoke, så jeg innbiller meg da at femurcondyl kan bety den nedre enden av femur, altså i kneet.

Har søkt gjennom alle de medisinske ordbøkene jeg vet om på nettet + google, og finner denne forklaringen på hva subkondralt betyr. Fraktur er jo brudd, så subchondral fraktur skulle bety brudd i subkondralt benvev.

Reaktivt benmargsødem må være en form for hevelse (vannansamling som Newt helt korrekt skriver) i benmargen.

Det er dessverre alt jeg klarer å finne... Var ikke lett det her!

Gjest Anonymous
Skrevet

Og alt i alt høres dette ut som "Vann i kneet" pga et brudd der, og at skaden har ført til celledød i området?

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker hjerteligst for alle svarene dere har gitt meg! :bukke:

Forstår litt mer nå. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...