Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #1 Skrevet 22. september 2004 Noen som vet hva disse ordene betyr? - osteonekrose - reaktivt benmargsødem - subchondral fraktur - femurcondyl
ivanka Skrevet 22. september 2004 #2 Skrevet 22. september 2004 du burde spørre etter noen med medisinsk/anatomisk kompetanse heller enn latin, tror jeg. og henviser til newt!
Hilde Skrevet 22. september 2004 #3 Skrevet 22. september 2004 Femurcondyl snakket legene om da jeg ødela korsbåndet mitt, så jeg tror det har noe med området rundt kneleddet å gjøre. Ostokronose er når beinet(beinvevet) mister blodforsyning midlertidig eller kronisk. "Dette resulterer i celledød og etter hvert endret arkitektonisk beinstruktur som subchondralt kan lede til kollaps av leddflaten." Sitat Uios nettsider. Ødem betyr vannansamling i kroppen.
Gjest Virvel Skrevet 22. september 2004 #4 Skrevet 22. september 2004 Femur er den store knokkelen i låret. Condylus er leddknoke, så jeg innbiller meg da at femurcondyl kan bety den nedre enden av femur, altså i kneet. Har søkt gjennom alle de medisinske ordbøkene jeg vet om på nettet + google, og finner denne forklaringen på hva subkondralt betyr. Fraktur er jo brudd, så subchondral fraktur skulle bety brudd i subkondralt benvev. Reaktivt benmargsødem må være en form for hevelse (vannansamling som Newt helt korrekt skriver) i benmargen. Det er dessverre alt jeg klarer å finne... Var ikke lett det her!
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #5 Skrevet 22. september 2004 Og alt i alt høres dette ut som "Vann i kneet" pga et brudd der, og at skaden har ført til celledød i området?
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #6 Skrevet 22. september 2004 Takker hjerteligst for alle svarene dere har gitt meg! :bukke: Forstår litt mer nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå