Gå til innhold

Er man gift, bare pga. et ark?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er feilplasser, isåfall beklager jeg.

Må bare få ut dette og se om jeg har forstått det riktig.

Hvis samboer frir til deg, og du sier ja, da er dere forlovede, men om man skal være gift, så må man skrive kontrakt og alt det der. Hvorfor? Hvorfor skal kjærligheten skrives ned på et stykke papir? Er det bare for å være på den sikre siden om man skulle skilles og få problemer? 

Kjenner ei venninne som har foreldre som har ring på fingeren begge to, men de har ikke gifta seg. De har hvert sammen i omtrent 25 år, og har to døtre (den eldste er snart 18)

Anonymous poster hash: 7a1d5...169
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel fordi det er en kontrakt som sikrer begge to i tilfelle noen dør, ved brudd osv.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Ja man er gift bare pga et ark, sånn er det Norge, misliker du det så kan du flytte.

Endret av Stiani
Skrevet

Ja man er gift bare pga et ark, sånn er det Norge, misliker du det så kan du flytte.

Jeg er etnisk norsk, hvor forventer du at jeg skal flytte? Ro deg ned mann, det var bare et spørsmål.

Det er vel fordi det er en kontrakt som sikrer begge to i tilfelle noen dør, ved brudd osv.

Tusen takk for seriøst svar!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er etnisk norsk, hvor forventer du at jeg skal flytte? Ro deg ned mann, det var bare et spørsmål.

Hvis du ikke trives her, er det bare å dra.

• Liker 2
Skrevet

Man kan fint lage samboerkontrakter/testamenter som gir de samme rettighetene som ekteskap, men ofte er det like greit å bare gifte seg.

Skrevet

Man inngår en bindende juridisk kontrakt når man signerer, som utløser rettigheter og krav i lovparagrafer. Regulert på samme måte som mye annet, kjøp av hus og løsøre, testamente osv.

• Liker 2
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet (endret)

Er vel pga. rettigheter og den slags?

Endret av The Lost Dreamer
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Da er det avklart for meg iallefall :)

Skrevet

Man kan fint lage samboerkontrakter/testamenter som gir de samme rettighetene som ekteskap, men ofte er det like greit å bare gifte seg.

Nei, de to er ikke likestilte og gir ikke samme rettigheter.

Som gift får man mindre pensjon.

Anonymous poster hash: 44ce7...a9c

• Liker 3
Skrevet

Nei, de to er ikke likestilte og gir ikke samme rettigheter.

Som gift får man mindre pensjon.

Okei :)

Skrevet

Hvis du ikke trives her, er det bare å dra.

Så alle som lurer på noe bør dra fra landet? Du er sannelig løsningsorientert...

Så til TS: Jeg har i grunn inntrykk av at mange gjør det for status og at de ser på det som koselig. Mange gjør de nok for sikkert for å sikre seg også :)

• Liker 2
Skrevet

Okei :)

Det er visst også flere fordeler/rettigheter for gifte på noen områder men jeg husker dessverre ikke hvilke.

Skrevet

Det er visst også flere fordeler/rettigheter for gifte på noen områder men jeg husker dessverre ikke hvilke.

Men kan man ikke finne ut av disse fordelene/rettighetene og så ordne en egen kontrakt for det?

Skrevet

Så alle som lurer på noe bør dra fra landet? Du er sannelig løsningsorientert...

Så til TS: Jeg har i grunn inntrykk av at mange gjør det for status og at de ser på det som koselig. Mange gjør de nok for sikkert for å sikre seg også :)

Min grunn er at det føles fint, trygt, seriøst og romantisk.

Skrevet

Ja, man får jo sikkert en god del fordeler med tanke på dødsfall, arv og alt det? Ikke vet jeg, aldri vært gift. 

Kjenner flere som har vært "samboere" i over 30 år, men aldri giftet seg. Tante og onkel er ikke en gang forlovet, ikke har de barn sammen, onkel har ei datter (moren hennes er dø og døde før tante kom inn i bilde, hun var da bare 2 år gammel) og tante er som moren hennes, men ikke på papiret, de har vært sammen i snart 35 år... i fjor spurte vi random om når de kom til å gifte seg, og da sa onkel "Hæ? gifte oss, vi er jo ikke forlovet en gang!". Hele familien har trodd at de var forlovet, men det var vist en 1. april spøk fra datteren sin side, for over 30 år siden!! morsom historie :P 

Anonymous poster hash: 7045f...b23
  • Liker 1
Skrevet

Min grunn er at det føles fint, trygt, seriøst og romantisk.Anonymous poster hash: 44ce7...a9c

Jeg ser på samboerskap som like seriøst, er i mot ekteskap selv så..men det er jo en annen diskusjon :)

Det jeg sa er bare slik JEG har oppfattet det, sett utenfra.

• Liker 2
Skrevet

Samboere har i dag mange av de samme rettighetene og pliktene som gifte, men som gifte trenger man bare å skrive under på et ark som du sier. Mye mer papirarbeid som samboer for å få alt i orden. Som gift slipper man å tenke på testament, man blir automatisk nærmeste pårørende ol.

For min del var det at jeg ikke klarer å leve uten mannen min. Han er det mest fantastiske menneske jeg vet om og jeg håper virkelig at vi holder sammen til døden. Og da kan man likegjerne gifte seg. Det gir en trygghet og ro som er viktig for min del. Men om den følelsen vi har for hverandre endrer seg er det vi som får mye papirarbeid. For samboere, som ikke har gått gjennom papirmølla, er det jo bare å flytte fra hverandre. I teorien da. Følelsene er nok like sterke uansett om man er gift eller ei.

Anonymous poster hash: deb27...965
Skrevet

Man gifter seg jo ofte for å bekrefte sin kjærlighet for omverden. Bekrefte ovenfor hverandre at man vil dele resten av livet med hverandre. Et giftemål er en større forpliktelse enn et samboerskap... tenker jeg

Skrevet

Man binder seg ikke bare juridisk til en person resten av livet. Man fletter to familier sammen.

Etter 12 år sammen uten giftermål var det som en ny start etter vi forlovet oss, og ble gift året etter.

Jeg ble godkjent av familien tvert, vi fikk barn. Vi hadde mere ballast mellom oss enn noen sinne.

Svigerfamilien hadde ikke møtt meg på disse 12 årene, så det er en enorm lettelse å kunne dele kjærligheten vi har for hverandre med dem nå.

Bare ett papir,,, bare 4 ringer. Bare bare. Det er det ikke om man mener det man har lovet.

I det fylket jeg er født og oppvokst kaster man på ringer i heisen og har ingen intensjon om giftermål annet enn å si man er forlovet. Sånn ville ikke jeg ha det. Men måtte vente lenge før vi bestemte oss. Jeg tenkte det ikke var noe vits å stresse med noe som skal vare evig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...