Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har havnet i en økonomisk krise, og sliter med å få hverdagen til å gå runt.

Jeg fatter ikke hvordan vi skal klare å finnansiere julen, men ønsker å prioritere at i hverfall barna får en liten ting hver.

Hvis jeg sier i fra nå, er greit å si til de vi pleier å kjøpe gave til at vi rett og slett ikke har råd til det i år??

Synes jo dette er en forferdelig ting å gjøre, men føler det er viktigere att barna får mat på bordet....

Anonymous poster hash: 13faf...86e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

såklart at det må være lov! :) Blir en person sur fordi du ikke kan gi dem gaver fordi du har dårlig råd, mja, det sier mye mer om den personen enn om dere!

Jeg hadde absolutt ikke vært redd å si ifra at jeg ikke har råd når jeg faktisk ikke har råd, men føler at slik er så tabu i vårt samfunn i dag

Skrevet

Jeg skjønner at på din side kan det være skummelt å si ifra.

Men fra min side - om jeg hadde fått en sånn beskjed hadde jeg hatt full forståelse for situasjonen, hadde vært en selvfølge å ta det med et stort smil og en klem! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde hatt full forståelse for det hvis du kom og sa det til meg. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde hatt full forståelse for det. Syns det er bra at dere hvert fall prøver å få til noe.

Skrevet

Det hadde vært helt greit for min del. Eventuelt kan dere jo lage noe, om dere vet hva de liker? Redesign og gjenbruk er noe i hvert fall jeg liker veldig godt. 

Anonymous poster hash: 380cd...e6a
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar:)

Tenker at hvis jeg sier i fra nå, så har de kansje ikke rukket å handle noe til oss enda...

Men er samtidig litt redd for at de kansje velger å kjøpe noe til barna alikevel, og da vil jeg sitte igjen med fryktelig dårlig samvittighet.

Det er jo familie og noen få venner det er snakk om, og alle er jo folk jeg egentlig ønsker å gi gaver til.

Men alle vet jo at sliter økonomisk, bare ikke hvor ille det er....

TS

Skrevet

Takk for svar:)

Tenker at hvis jeg sier i fra nå, så har de kansje ikke rukket å handle noe til oss enda...

Men er samtidig litt redd for at de kansje velger å kjøpe noe til barna alikevel, og da vil jeg sitte igjen med fryktelig dårlig samvittighet.

Det er jo familie og noen få venner det er snakk om, og alle er jo folk jeg egentlig ønsker å gi gaver til.

Men alle vet jo at sliter økonomisk, bare ikke hvor ille det er....

TS

Synes ikke du skal få dårlig samvittighet hvis de vil gi gaver til barna. 

• Liker 1
Skrevet

Det er helt ok å si at dere ikke har råd til å gi julegaver. Synes heller ikke at du skal få dårlig samvittighet om noe vil gi dere og/eller barna gave likevel. Jeg hadde fortsatt hatt lyst til å gi en gave til personer som står meg nær om de ikke hadde hatt råd til å gi meg en gave. 

• Liker 1
Skrevet

Det er en fin tanke å gi gaver til noen som ikke har råd til å gi gave tilbake.

Men for mottakeren vil det gjerne være vanskelig å unngå dårlig samvittighet. Jeg tror ikke jeg ville klart å unngå det. i verste fall ville en gave skapt større avstand mellom oss.

Skrevet

Det er en fin tanke å gi gaver til noen som ikke har råd til å gi gave tilbake.

Men for mottakeren vil det gjerne være vanskelig å unngå dårlig samvittighet. Jeg tror ikke jeg ville klart å unngå det. i verste fall ville en gave skapt større avstand mellom oss.

For min del er det stor forskjell fra voksne og barn her. Hvis min søster hadde kommet til meg og spurt om vi kan droppe julegaver til hverandre pga. dårlig råd så hadde jeg sagt meg enig i det, men ville fortsatt gitt til tantebarna mine. De regnes utenom, og når jeg gir gave så gir jeg ikke for å få noe tilbake. Kan eventuelt spørre søsteren min om det er noe de trenger til barna som jeg kan gi de i julegave. 

• Liker 1
Gjest Jeeeeeeea
Skrevet

Dette synes jeg er helt greit! Nå sier du jo ifra i god tid før julen, og da tenker jeg at det ikke blir noe som helst problem. Jeg hadde ihvertfall hatt full forståelse for det :-)
Julen dreier seg desverre bare mer og mer å få/gi de fineste og dyreste gavene... 

Skrevet

For min del er det stor forskjell fra voksne og barn her. Hvis min søster hadde kommet til meg og spurt om vi kan droppe julegaver til hverandre pga. dårlig råd så hadde jeg sagt meg enig i det, men ville fortsatt gitt til tantebarna mine. De regnes utenom, og når jeg gir gave så gir jeg ikke for å få noe tilbake. Kan eventuelt spørre søsteren min om det er noe de trenger til barna som jeg kan gi de i julegave. 

Enig i at det er forskjell på voksne og barn. Men det er mange flere faktorer som spiller inn når det gjelder gaver, det er fort gjort å trå feil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...