AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #1 Skrevet 2. oktober 2015 Altså tillitsvalgt fra fagforeninger som er med under intervjuer? Eller kan de fortelle om cvn din, søknaden og hva du sa under intervjuet til andre kollegaer og "venner" på arbeidsplassen? Anonymous poster hash: 59ef2...79b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #2 Skrevet 3. oktober 2015 Det er taushetsbelagt. Anonymous poster hash: 3d186...f72 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #3 Skrevet 3. oktober 2015 JEg er tillitsvalgt og har vært med på en god del intervjuer de siste par årene. Det er selvsagt taushetsbelagt. Anonymous poster hash: 55645...7a7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #4 Skrevet 4. oktober 2015 JEg er tillitsvalgt og har vært med på en god del intervjuer de siste par årene. Det er selvsagt taushetsbelagt.Anonymous poster hash: 55645...7a7 Men hvor står hjemmel for dette? Greit nok hvis det er en intern kandidat som søker, men en ekstern? Arbeidsgiver har jo ikke taushetsplikt overfor jobbsøkere. Hvorfor har da tillitsvalgte det? Anonymous poster hash: afe52...f56
Brunhilde Skrevet 4. oktober 2015 #5 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg tenker at tillitsvalgte (og de andre som intervjuer) har taushetsplikt når det kommer til personlige opplysninger som sykdom ol og hva som helt konkret blir sagt i forhold til egnethet og begrunnelse for å søke stillingen. Søkerlister er jo ofte offentlige, og her ligger allerede ganske mye informasjon om utdannelse og tidligere arbeidserfaring, så jeg ville nok ikke tenkt på det som brudd på taushetsplikt om noen sa at vedkommende søker hadde sånn og sånn utdannelse eller slik og slik erfaring.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #6 Skrevet 4. oktober 2015 Men hvor står hjemmel for dette? Greit nok hvis det er en intern kandidat som søker, men en ekstern? Arbeidsgiver har jo ikke taushetsplikt overfor jobbsøkere. Hvorfor har da tillitsvalgte det? De har ikke det i utgangspunktet, men arbeidsgiver kan pålegge det. Anonymous poster hash: e2559...9de
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #7 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg tenker at tillitsvalgte (og de andre som intervjuer) har taushetsplikt når det kommer til personlige opplysninger som sykdom ol og hva som helt konkret blir sagt i forhold til egnethet og begrunnelse for å søke stillingen. Søkerlister er jo ofte offentlige, og her ligger allerede ganske mye informasjon om utdannelse og tidligere arbeidserfaring, så jeg ville nok ikke tenkt på det som brudd på taushetsplikt om noen sa at vedkommende søker hadde sånn og sånn utdannelse eller slik og slik erfaring. Nja, Utvidete søkerlister er partsoffentlige, og er derfor offentlig kun for de som er en del av ansettelsesprosessen. Ordinære søkerlister er offentlige, og alle kan be om innsyn i disse. Hvis den tillitsvalgte forteller om søkeres erfaring og utdanning til personer som IKKE er en del avansettelsesprosessen selv, vil jeg si det er brudd på taushetsplikten. Anonymous poster hash: 3d186...f72 1
Brunhilde Skrevet 4. oktober 2015 #8 Skrevet 4. oktober 2015 Nja, Utvidete søkerlister er partsoffentlige, og er derfor offentlig kun for de som er en del av ansettelsesprosessen. Ordinære søkerlister er offentlige, og alle kan be om innsyn i disse. Hvis den tillitsvalgte forteller om søkeres erfaring og utdanning til personer som IKKE er en del avansettelsesprosessen selv, vil jeg si det er brudd på taushetsplikten.Anonymous poster hash: 3d186...f72 Nei, det har du sikkert rett i. Jeg møter ofte som tillitsvalgt i ansettelsesprosesser, og jeg anser at jeg har taushetsplikt uansett. Kan selvfølgelig si at "joda, det er gode kandidater" - men det er også alt. Det er egentlig bare sånn det er, uten at jeg egentlig har hengt det å IKKE si noe på en knagg.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2015 #9 Skrevet 4. oktober 2015 Hos oss er taushetsplikt en del av arbeidskontrakten og en tillitsvalgt er akkurat like mye ansatt som alle andre.
minister-mio Skrevet 4. oktober 2015 #10 Skrevet 4. oktober 2015 Når det gjelder CV'n.. Tillitsvalgt kan vel si noe som "per virket veldig interresant og hadde erfaring fra utveksling i Gambia" eller "Per har også gått på universitetet i Agder" whatever noen har på CV? Det er vel ikke taushetsbelagte opplysninger?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #11 Skrevet 5. oktober 2015 Nei, det har du sikkert rett i. Jeg møter ofte som tillitsvalgt i ansettelsesprosesser, og jeg anser at jeg har taushetsplikt uansett. Kan selvfølgelig si at "joda, det er gode kandidater" - men det er også alt. Det er egentlig bare sånn det er, uten at jeg egentlig har hengt det å IKKE si noe på en knagg. Jeg er enig med deg her. Er selv tillitsvalg, og ser på det som naturlig at det som skjer i en ansettelsesprosess blir blant de involverte partene. "Ja, det er mange gode kandidater" sier jo ingenting om en enkeltkandidat. Når det gjelder CV'n.. Tillitsvalgt kan vel si noe som "per virket veldig interresant og hadde erfaring fra utveksling i Gambia" eller "Per har også gått på universitetet i Agder" whatever noen har på CV? Det er vel ikke taushetsbelagte opplysninger? I en ansettelsesprosess er dette taushetsbelagte opplysninger, jo. Anonymous poster hash: 3d186...f72 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #12 Skrevet 5. oktober 2015 I en ansettelsesprosess er dette taushetsbelagte opplysninger, jo. Ikke i den forstand at du vil bli straffet av rettsvesenet hvis du videreformidler dem. Anonymous poster hash: e2559...9de
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #13 Skrevet 5. oktober 2015 Nå er det kun i det offentlige at tillisvalgte deltar i ansettelsessaker. I det private er ikke tillitsvalgte med i den type saker. Sakset fra lektorlagets hjemmesider: I hvilke situasjoner har tillitsvalgte taushetsplikt? Informasjon fra arbeidsgiver og drøftingsmøter Arbeidsgiver kan i henhold til arbeidsmiljøloven § 8-3 pålegge tillitsvalgte taushetsplikt dersom virksomhetens behov tilsier at fortrolige opplysninger ikke bør gis videre. Det må trekkes en grense for denne adgangen, og i lovens forarbeider presiseres at det bare gjelder tilfeller hvor det åpenbart vil være til betydelig skade for virksomheten at opplysningene blir kjent. Det vil bare være enkeltopplysninger eller enkeltsaker det kan pålegges taushet om. Tillitsvalgte kan ikke pålegges generell taushetsplikt. Arbeidsgiver kan heller ikke instruksfeste taushetsplikt om forhold som etter loven er unntatt fra taushetsplikt eller om forhold som etter offentlighetsloven er offentlige, for eksempel søkerliste. Når tillitsvalgte deltar i behandling av saker hvor det foreligger taushetsbelagte opplysninger, skal arbeidsgiver opplyse de tillitsvalgte om dette, og pålegge taushetsplikt. De tillitsvalgte kan diskutere taushetsplikten med sine rådgivere, som i så fall også omfattes. Taushetsplikten gjelder fortsatt etter utløpet av vedkommendes mandatperiode. Arbeidsgiver kan i særlige tilfeller holde sensitive opplysninger tilbake ved å unnlate å gi informasjon eller gjennomføre drøfting, dersom dette på det aktuelle tidspunkt åpenbart vil være til betydelig skade for virksomheten, jf. § 8-3 andre ledd. Bestemmelsen er snever, og det må være åpenbart at betydelig skade vil oppstå. Tvister om arbeidsgivers beslutning om taushetsplikt eller tilbakehold av opplysninger kan bringes inn for en nemnd. Særlig i omorganiseringsprosesser bør tillitsvalgte være oppmerksomme på at de ikke skal avkreves høyere grad av konfidensialitet enn det som er strengt nødvendig. Tilsettingssaker Når det gjelder tilsettinger i offentlig sektor, omfattes tillitsvalgte som deltar i prosessene av forvaltningslovens bestemmelser om taushetsplikt om noens personlige forhold. Som eksempler kan nevnes opplysninger om slektskaps-, familie- og hjemforhold, fysisk og psykisk helse, karakter og følelsesliv. Informasjon fra forhandlinger Partene har taushetsplikt om hva som skjer og sies under selve forhandlingene. Dette følger ikke av noen lovbestemmelse, men bygger på god forhandlingsskikk og en gjensidig lojalitetsplikt partene imellom. Tillitsvalgte bør sørge for å overholde taushetsplikten, slik at fortrolige opplysninger blir behandlet konfidensielt. Medlemsopplysninger – personlige forhold Tillitsvalgte mottar ofte sensitive personopplysninger og fortrolig informasjon om medlemmer som er taushetsbelagt, blant annet som følge av personvernbestemmelser. Dette gjelder blant annet opplysninger om fagforeningsmedlemskap, helsemessige forhold, religiøs oppfatning, etnisk bakgrunn, lønn, medlemslister og streikeplaner. Taushetsplikten vil også gjelde saker om medlemmers arbeidsforhold, som for eksempel saker om klager, advarsler, oppsigelse og konflikter i arbeidsmiljøet. Anonymous poster hash: 24adb...bb5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #14 Skrevet 5. oktober 2015 Ikke i den forstand at du vil bli straffet av rettsvesenet hvis du videreformidler dem. Anonymous poster hash: e2559...9de Det er mulig, men jeg vil påstå at man er en dårlig egnet tillitsvalgt dersom man plaprer om taushetsbelagt informasjon til gud og hvermann. Anonymous poster hash: 3d186...f72 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2015 #15 Skrevet 5. oktober 2015 Det er mulig, men jeg vil påstå at man er en dårlig egnet tillitsvalgt dersom man plaprer om taushetsbelagt informasjon til gud og hvermann. Det er ganske stor forskjell på være pålagt taushetsplikt og å velge å ikke si noe av lojalitetshensyn. Anonymous poster hash: e2559...9de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå