AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #1 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg er veldig fortvilet og lei meg, så jeg orker ikke å gå veldig i dybden, og jeg orker ikke en leksjon.. Men lang historie kort, meg og mannen har gått fra hverandre, og jeg blir nå helt alene. Jeg har prioritert hus, hjem og ekteskap, så jeg har kun en deltidsjobb,og kan ha alt fra 25000 inn, til 2000 inn i måneden, altså fryktelig uvariert og ustabil inntekt. De aller fleste månedene i året har jeg lav inntekt. Hva gjør jeg nå? Er det sosialstønad jeg skal søke? Hvordan gjør jeg det? Hva kan jeg forvente meg? Jeg er så redd for å ikke klare meg, ikke ha en plass å bo, ikke ha råd til mat, og jeg har aldri vært i navsystemet før, så jeg føler meg på veldig usikker grunn, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: de070...376
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #2 Skrevet 2. oktober 2015 Det er vel best at du ringer til NAV og spør om det. Anonymous poster hash: 0c7c2...7e4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #3 Skrevet 2. oktober 2015 Kontakt nav straks. Dette ordner seg. Lykke til. Anonymous poster hash: 55111...597
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #4 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg ringte nav, og fikk da bare en leksjon om at man gjerne jobbet for å å penger, og at jeg måtte øke stillingsprosenten på arbeidsplassen min, eller søke andre jobber.. Som om jeg ikke har prøvd det, eller skille ønske det var 100 % fast til meg der jeg allerede jobber..Anonymous poster hash: de070...376
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #5 Skrevet 2. oktober 2015 NAV er ment til å "skremme deg bort" fra og søke, de gjorde det mot meg også. De stilte vanskelige spørsmål, hev ut påstander om meg som var helt absurd og prøvde rett og slett å få meg til og ikke søke. Jeg søkte, fikk stønad, og jeg forholder meg kun til den formelle delen av stønaden nå. De vil gjøre det vanskelig for deg ved å gå etter din skamfølelse/samvittighet. MEN, når det er sagt så er NAV et flott tilbud til de som ikke klarer seg så bra. Du må bare snakke med dem, vær litt tøff om det og send en søknad. Det er ikke de i skranken som bestemmer om du skal få stønad eller ei, det er saksbehandlerne som går gjennom søknaden din og vurderer om det er et reelt behov. I ditt tilfelle vil jeg tro det er et ganske stort behov, for du har ingenting stabilt i måneden. Anonymous poster hash: 47a1d...f4a 1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 2. oktober 2015 #6 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg er veldig fortvilet og lei meg, så jeg orker ikke å gå veldig i dybden, og jeg orker ikke en leksjon.. Men lang historie kort, meg og mannen har gått fra hverandre, og jeg blir nå helt alene. Jeg har prioritert hus, hjem og ekteskap, så jeg har kun en deltidsjobb,og kan ha alt fra 25000 inn, til 2000 inn i måneden, altså fryktelig uvariert og ustabil inntekt. De aller fleste månedene i året har jeg lav inntekt. Hva gjør jeg nå? Er det sosialstønad jeg skal søke? Hvordan gjør jeg det? Hva kan jeg forvente meg? Jeg er så redd for å ikke klare meg, ikke ha en plass å bo, ikke ha råd til mat, og jeg har aldri vært i navsystemet før, så jeg føler meg på veldig usikker grunn, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: de070...376 Har dere barn? Uansett, sosialstønad er krisepenger og du skal ha vært gjennom alt annet. Har du krav på dagpenger? Hvor mye har du arbeidet tidligere år?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #7 Skrevet 2. oktober 2015 Takk for svar. Ja, jeg må vel bare det, problemet er bare at jeg er forferdelig knust fra før av, og at de tillater seg selv å møte mennesker de ikke aner noen ting om på den måten, satte meg virkelig ut. Er det en ting jeg gjør dra før av, så er det å skamme meg, jeg føler meg mislykket, og jeg skulle så virkelig, virkelig gjerne jobbet, å tjent mine egne penger hver eneste måned. Jeg syns hele situasjonen er forferdelig vanskelig, skremmende, og trist, og akkurat nå føles det veldig ut som om hele verden er i mot meg, og at jeg liksågodt bare kan kvartere meg i en pappeske sammen med rusmisbrukerene under brua å begynne å tigge. Anonymous poster hash: de070...376
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #8 Skrevet 2. oktober 2015 Vi har ikke barn nei, og jeg har kanskje karret meg over grensen til dagpenger, men det vil overhodet ikke være nok til å kunne leve av det, så jeg kan ikke se at det skal gå. Kanskje en kombinasjon av dagpenger og sosialstønad, er det en mulighet?Anonymous poster hash: de070...376
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #9 Skrevet 2. oktober 2015 Vi har ikke barn nei, og jeg har kanskje karret meg over grensen til dagpenger, men det vil overhodet ikke være nok til å kunne leve av det, så jeg kan ikke se at det skal gå. Kanskje en kombinasjon av dagpenger og sosialstønad, er det en mulighet?Anonymous poster hash: de070...376 Kontakt ditt lokale nav kontor og be om et møte med nav sosial. De vet hva som kan gjøres. Anonymous poster hash: 55111...597 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #10 Skrevet 2. oktober 2015 Takk for svar. Ja, jeg kontaktet nav, å spurte om det var mulig å få en time med en rådgiver, fikk da som sagt bare en leksjon, og beskjed om at det satt noen (nå husker jeg ikke tittelen på denne personen) der man-fredag etter 12 som jeg kunne snakke med. Men jeg er jo ikke interessert i å stå midt i et lokale å brette ut hele livet mitt så Gud og hvermann kan høre det til en som bare sitter der å tar i mot alt fra flyktninger, aleneforsørgere, syke til pensjonister. Det hadde jo vært fint å fått en fast rådgiver å forholde seg til som kanskje hadde litt greie på akkurat den type situasjon jeg er i. Anonymous poster hash: de070...376
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #11 Skrevet 2. oktober 2015 Og jeg kan da umulig være den eneste i Norge som har gått fra mannen sin uten en stabil jobb/til og med arbeidsledig eller ikke jobbet en dag i sitt liv, hva skjer med de da, flytter de alle hjem til mamma? Jeg har ikke den muligheten, jeg er bare nødt til å klare meg selv, jeg har så lyst til å gjøre ting riktig igjen, prioritere meg selv igjen, begynne på skole igjen å denne gangen fullføre, jeg hadde jo ikke planlagt at det skulle bli slik.. Anonymous poster hash: de070...376 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #12 Skrevet 2. oktober 2015 Du kan gå dit direkte. Ved vårt nav kontor kan man få såkalte "vaktsamtaler", der de som lurer på no og ikke er i nav systemet kan få råd og veiledning på dagen. Du kontakter i skranken og sier at du ønsker å snakke med en veileder som jobber md sosial. Ved en sosialsøknad vil de se på dine inntekter de siste månedene, og om du nå deler fortsatt utgifter f.eks. Hva slags utgifter. Ved innvilgelse får du kun til det viktigste, og skal du også ha hjelp til husleie, må utleien være godkjent hos teknisk etat og nav må godkjenne prisen, for høy husleie, betyr at du i prinsippet ikke vil ha råd til det på sikt. Hensikten er at du skal bli selvhjulpen, sosial skal bare være kortsiktig hjelp. Tru det eller ei, men likevel går folk årevis på det.Anonymous poster hash: f7e7c...e20
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 2. oktober 2015 #13 Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Vi har ikke barn nei, og jeg har kanskje karret meg over grensen til dagpenger, men det vil overhodet ikke være nok til å kunne leve av det, så jeg kan ikke se at det skal gå. Kanskje en kombinasjon av dagpenger og sosialstønad, er det en mulighet?Anonymous poster hash: de070...376 Ja, det kan være en mulighet. Jeg vil anbefale deg og slenge inn en søknad på dagpenger hvis du er over grensen. Sammenlign med tidligere selvangivelser. Ta deg gjerne en tur ned på Nav, si at du sliter med å få endene til å møtes, meld deg til vikarbyråer og vær fokusert på at du arbeider. Etter hva jeg leser og forstår av din situasjon så kan en kombinasjon være aktuell de månedene du har veldig liten inntekt, men ikke på fast basis. Greia med det er at det er kommunebudsjettet. Jo flere på sosialstønad, jo mindre til ting som sykehjem osv. De ønsker derfor alle som har noen form for rettigheter over på statlige ytelser. Har du sparepenger så må disse selvfølgelig brukes først 😊 Endret 2. oktober 2015 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #14 Skrevet 2. oktober 2015 Takk for svar. Jeg tror jeg bare får prøve å snakke med de, husleien her er så lav at jeg kan ikke forstå at det skulle være noe lønnsomt for noen å kaste meg ut herfra,den er under 5000 i måneden, og noe lavere enn det skal godt gjøres. Jeg har heldigvis aldri levd over evne, bodd over evne, opprettet meg tullegjeld e.l.Anonymous poster hash: de070...376
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #15 Skrevet 2. oktober 2015 Takk for svar. Har desverre ingen penger på lur, de var jeg så dum å bruke på å fikse ting og tang som jeg nå ikke kan sitte med (bla. Bil), og brukt de opp på oppussing og slikt til hjemmet. Anonymous poster hash: de070...376
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #16 Skrevet 2. oktober 2015 Det er helt for jævlig at de møter mennesker som allerede har det ille på dette viset. Hvis du har tjent nok til å kreve dagpenger så kan du ha rett til det. Reglene for å få dagpenger: Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent) har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i året som gikk, eller minst 3 G i løpet av de tre siste avsluttede kalenderårene er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag er reell arbeidssøker bor eller oppholder deg i Norge https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Dagpenger+når+du+er+arbeidsledig.893.cms#chapter-1 Økonomisk stønad - Økonomisk sosial hjelp Sist jeg sjekket lå ikke søknad om sosialstønad på nettet, kan hende det gjør det nå. Hvis ikke så må man be om det i skranken, da de heller ikke la det ut slik som de gjør med søknadene til annet. Når du ber om det i skranken så får du ingen leksjon, som oftest. Du får bare dokumentet. Eller du kan be noen andre hente det for deg, om det er lettere. Når det kommer til sosial-stønad så skal det være bunnskrapt økonomi, det er liksom siste stanse og de dekker kun minimum. Hvis du tjener mer i en måned, vil det være forventet at du fordeler det utover. Hvis du har veldig dyre boutgifter, så kan du bli bedt om å finne et billigere sted å bo, altså det vil finnes et tak for hvor mye de dekker hvis dette er ansett som langvarig og ikke kortvarig hjelp. I tillegg må du være obs på at det ofte innvilges for en tidsbegrenset periode og så må du søke igjen. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/Økonomisk+stønad+(økonomisk+sosialhjelp).87469.cms#chapter-2 Anonymous poster hash: 9fa97...ba1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 2. oktober 2015 #17 Skrevet 2. oktober 2015 Takk for svar. Jeg tror jeg bare får prøve å snakke med de, husleien her er så lav at jeg kan ikke forstå at det skulle være noe lønnsomt for noen å kaste meg ut herfra,den er under 5000 i måneden, og noe lavere enn det skal godt gjøres. Jeg har heldigvis aldri levd over evne, bodd over evne, opprettet meg tullegjeld e.l.Anonymous poster hash: de070...376 Da har du noe som teller for din egen del. Du ønsker å overleve, du har ikke noe gjeld som du prøver å nedbetale, du har lav husleie osv. Dessverre så er det litt oppdelt. Start med den statlige og snakk med dem. ☺ Litt dagpenger er faktisk bedre enn ingenting og sosialkontoret kommer nok uansett til å kreve at du søker.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #18 Skrevet 2. oktober 2015 Takker for svar alle sammen, jeg virker kanskje litt kort og konsis i svarene mine tilbake, og det er ikke meningen, men jeg leser og tar til meg alt dere sier. hvis litt dagpenger er bedre enn ingenting, så skal jeg absolutt prøve å søke på det,jo mindre jeg er avhengig av å motta sosialhjelp,jo gladere blir jeg,for sette er absolutt ikke noe jeg ønsker. Anonymous poster hash: de070...376
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #19 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg ringte nav, og fikk da bare en leksjon om at man gjerne jobbet for å å penger, og at jeg måtte øke stillingsprosenten på arbeidsplassen min, eller søke andre jobber.. Som om jeg ikke har prøvd det, eller skille ønske det var 100 % fast til meg der jeg allerede jobber..Anonymous poster hash: de070...376 Jepp det stemmer det. Du får ikke nav støtte om den årlige inntekten din overskrider så og så mye, og siden du plutselig kan tjene 25000 på en måned så har du en ganske mye mere luksus inntekt enn andre har, selvom du også tjener mindre andre måneder. Selvfølgelig skal man jobbe for å få mere penger, dette er ditt problem og du selv som har satt deg i saksa og du selv som må gjøre en innsats for å øke inntekten din. Du må jobbe hardt for å få høyere stillingsprosent, eller ta flere deltidsjobber. Selv måtte jeg ha tre deltidsjobber, fikk ikke hjelp fra nav i mellomfasen. Fordi du har vært korttenkt og "dum" så kan du ikke utnytte systemet fordetom. Ta ansvar som andre må. Anonymous poster hash: dca8e...deb 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #20 Skrevet 2. oktober 2015 Jepp det stemmer det. Du får ikke nav støtte om den årlige inntekten din overskrider så og så mye, og siden du plutselig kan tjene 25000 på en måned så har du en ganske mye mere luksus inntekt enn andre har, selvom du også tjener mindre andre måneder. Selvfølgelig skal man jobbe for å få mere penger, dette er ditt problem og du selv som har satt deg i saksa og du selv som må gjøre en innsats for å øke inntekten din. Du må jobbe hardt for å få høyere stillingsprosent, eller ta flere deltidsjobber. Selv måtte jeg ha tre deltidsjobber, fikk ikke hjelp fra nav i mellomfasen. Fordi du har vært korttenkt og "dum" så kan du ikke utnytte systemet fordetom. Ta ansvar som andre må. Anonymous poster hash: dca8e...deb Hun har ikke sagt noe om hva hun tjener i året. Derimot sa hun at de fleste månedene tjente hun lite. Dermed kan hun ha rettigheter. Hva du synes om at mennesker har rettigheter eller ei endrer ikke det faktum. Anonymous poster hash: 9fa97...ba1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå