AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #1 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg skal opp noen kilo i vekt, det er snakk om ca. 4-5 kg for å komme på normalvekt. Fikk beskjed om at jeg skal spise vanlige måltider som jeg ellers ville gjort, og at jeg utenfor måltidene skal spise en bestemt mengde proteinbarer/shaker/nøtter for å komme i kalorioverskudd. De vanlige måltidene er altså etter sult, slik at jeg får i meg det jeg trenger for å holde vekta, og så er de ekstra kaloriene for vektoppgangen. Men problemet er… Hvis jeg feks spiser vanlig frokost kl 8, så ville jeg vanligvis blitt sulten igjen rundt kl 11-12, og dermed inntatt en lunsj. Men nå når jeg må spise feks. en proteinabar og to never nøtter ca. kl 10.30 (500 kalorier overskudd), så demper jo det sulten, slik at jeg ikke klarer å innta noen lunsj til "vanlig tid". Dette gjør jo at jeg ikke får i meg nok kalorier likevel, siden de ekstra kaloriene hindrer at jeg får i meg de vanlige måltidene som styres etter sult og lyst på mat. Hva bør jeg gjøre? Klarer ikke å tvinge i meg et måltid når jeg kjenner jeg er mett Anonymous poster hash: 66372...afa
Eli0102 Skrevet 2. oktober 2015 #2 Skrevet 2. oktober 2015 Skjønner ikke at det kan være vanskelig å gå opp i vekt. Jeg går dessvere opp i vekt selv om jeg egentlig vil gå ned Bare spis det du synes er godt akkurat når du vil og hvor mye du vil!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #3 Skrevet 2. oktober 2015 Skjønner ikke at det kan være vanskelig å gå opp i vekt. Jeg går dessvere opp i vekt selv om jeg egentlig vil gå ned Bare spis det du synes er godt akkurat når du vil og hvor mye du vil! Hvis jeg spiser bare når jeg vil og hvor mye jeg vil (altså når jeg er sulten/får lyst på mat, til jeg er mett) så får jeg ikke i meg nok kalorier. Vi mennesker er forskjellige, noen har mer sult og appetitt enn andre. Dermed må noen lære seg å begrense, mens andre må lære seg å øke. Blir så lei av at folk tror det er så lett å gå opp i vekt. Det kan faktisk være like vanskelig å gå opp som det er å gå ned. For deg er det kanskje lett å gå opp, men ikke for meg. Anonymous poster hash: 66372...afa 2
Gjest Runforit Skrevet 2. oktober 2015 #4 Skrevet 2. oktober 2015 Nøtter metter ikke mye og innholder masse kalorier. En neve nøtter er fort 100 gram som tilsvarer 5-600 kcal. Et par never nøtter(gjerne med tørket frukt) om dagen klarer du uten å ødelegge appetitten. Etterhvert vil også appetitten øke av seg selv når kroppen blir vant med mer kalorier.
Jacuzzi Skrevet 2. oktober 2015 #5 Skrevet 2. oktober 2015 Hva med å prøve å spise mellommåltidene rett før måltidet? Hvis du f.eks. skal spise lunsj 11.30, spis shake/nøtter 11.15. Da rekker kanskje ikke kroppen å kjenne at den har blitt mett enda, også klarer du å spise begge deler. Spis ev. mellommåltidene som "dessert" rett etter måltidet. Er det fortsatt et problem, ville jeg rett og slett spist etter klokka og ikke etter sult i det hele tatt. Det gjør jeg, men for å begrense meg, ikke for å få i meg nok
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #6 Skrevet 2. oktober 2015 Nøtter metter ikke mye og innholder masse kalorier. En neve nøtter er fort 100 gram som tilsvarer 5-600 kcal. Et par never nøtter(gjerne med tørket frukt) om dagen klarer du uten å ødelegge appetitten. Etterhvert vil også appetitten øke av seg selv når kroppen blir vant med mer kalorier. Kan jo eventuelt prøve å spise mer nøtter, ja Når det gjelder det siste du skrev der, så er det også noe jeg lurer på. Du sier at kroppen blir vant med flere kalorier. Vil det da si at jeg vil få en utfordring etter endt vektoppgang, med at jeg må venne meg av å være i kalorioverskudd hele tiden? Vil jo ikke legge på meg FOR mye heller Er redd for at kroppen automatisk blir vant til å få masse mer kalorier, og at jeg vil fortsette å gå opp fordi den skriker etter mer mat når jeg egentlig burde stoppe, for å vedlikeholde vekta. Anonymous poster hash: 66372...afa
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #7 Skrevet 2. oktober 2015 Hva med å prøve å spise mellommåltidene rett før måltidet? Hvis du f.eks. skal spise lunsj 11.30, spis shake/nøtter 11.15. Da rekker kanskje ikke kroppen å kjenne at den har blitt mett enda, også klarer du å spise begge deler. Spis ev. mellommåltidene som "dessert" rett etter måltidet. Er det fortsatt et problem, ville jeg rett og slett spist etter klokka og ikke etter sult i det hele tatt. Det gjør jeg, men for å begrense meg, ikke for å få i meg nok Det kan jo være en idé, men da tror jeg nok ikke jeg klarer like stort "vanlig måltid" hvis jeg spiser mellommåltidene rett før. Da blir det jo mer som en del av det vanlige måltidet. Har prøvd å spise etter klokka istedet for sult, men jeg klarer rett og slett ikke å trykke i meg mat når jeg egentlig er mett Anonymous poster hash: 66372...afa
Gjest Runforit Skrevet 2. oktober 2015 #8 Skrevet 2. oktober 2015 Kan jo eventuelt prøve å spise mer nøtter, ja Når det gjelder det siste du skrev der, så er det også noe jeg lurer på. Du sier at kroppen blir vant med flere kalorier. Vil det da si at jeg vil få en utfordring etter endt vektoppgang, med at jeg må venne meg av å være i kalorioverskudd hele tiden? Vil jo ikke legge på meg FOR mye heller Er redd for at kroppen automatisk blir vant til å få masse mer kalorier, og at jeg vil fortsette å gå opp fordi den skriker etter mer mat når jeg egentlig burde stoppe, for å vedlikeholde vekta. Anonymous poster hash: 66372...afa Konsentrere deg om å få i deg de kaloriene du trenger for å oppnå ønsket vekt i første omgang. Når du har oppnådd det så kan justere opp/ned med noen 100 kcal inntil du stabiliserer deg
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #9 Skrevet 2. oktober 2015 Konsentrere deg om å få i deg de kaloriene du trenger for å oppnå ønsket vekt i første omgang. Når du har oppnådd det så kan justere opp/ned med noen 100 kcal inntil du stabiliserer deg Okei Gruer meg til jeg må bevisst kutte ned, særlig hvis det er blitt naturlig for kroppen å få så mye kalorier. Er i utgangspunktet glad i mat, men har likevel fått i meg for lite kalorier i forhold til kalorier forbrent (har trent veldig mye). Anonymous poster hash: 66372...afa
Jacuzzi Skrevet 2. oktober 2015 #10 Skrevet 2. oktober 2015 Det kan jo være en idé, men da tror jeg nok ikke jeg klarer like stort "vanlig måltid" hvis jeg spiser mellommåltidene rett før. Da blir det jo mer som en del av det vanlige måltidet. Har prøvd å spise etter klokka istedet for sult, men jeg klarer rett og slett ikke å trykke i meg mat når jeg egentlig er mett Anonymous poster hash: 66372...afa Prøv i hvert fall først! No pain no gain, sier de jo til mennesker som vil oppnå noe på tross av at det ikke er behagelig. Vil anbefale å spise så raskt som mulig slik at du ikke har tid til å kjenne etter om du er mett. Finn matvarer som ikke metter så mye selv om de inneholder mye kalorier, og fråts i dette.
Jacuzzi Skrevet 2. oktober 2015 #11 Skrevet 2. oktober 2015 Okei Gruer meg til jeg må bevisst kutte ned, særlig hvis det er blitt naturlig for kroppen å få så mye kalorier. Er i utgangspunktet glad i mat, men har likevel fått i meg for lite kalorier i forhold til kalorier forbrent (har trent veldig mye). Anonymous poster hash: 66372...afa Ikke ta problemene på forskudd da fokuser på vekt opp først.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #12 Skrevet 2. oktober 2015 Og ca. hvor lang tid vil vektoppgangen ta om jeg er 800 kalorier i overskudd per dag, og skal opp 4-5 kg? Anonymous poster hash: 66372...afa
Eli0102 Skrevet 2. oktober 2015 #13 Skrevet 2. oktober 2015 Og ca. hvor lang tid vil vektoppgangen ta om jeg er 800 kalorier i overskudd per dag, og skal opp 4-5 kg? Anonymous poster hash: 66372...afa du legger på deg 1 kg av å spise 7000 kcal. så tror du må øke litt mer her ja!
Erazor Skrevet 2. oktober 2015 #14 Skrevet 2. oktober 2015 Ofte kan det være lettere å drikke enn å spise, så om du sørger for at alt du drikker inneholder en god del kalorier, så kan det hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #15 Skrevet 3. oktober 2015 du legger på deg 1 kg av å spise 7000 kcal. så tror du må øke litt mer her ja! Men hvis jeg ligger 800 kalorier i overskudd per dag, så er jeg 4000 kalorier i overskudd tilsammen på 5 dager, og da vil jeg gå opp ca. 1 kg på 10 dager? Siden det da blir 8000 kalorier. Skjønner at det sikkert er individuelt hvor mye som skal til, men jeg tenker bare sånn ca. Ofte kan det være lettere å drikke enn å spise, så om du sørger for at alt du drikker inneholder en god del kalorier, så kan det hjelpe. Ja, jeg har begynt å drikke en del sjokolademelk, og ulike shaker etc. Synes i grunnen slike shaker er utrolig kvalmt, men jeg prøver så godt jeg kan! Jeg veide 43,5-44 kg da jeg bestemte meg for å gå opp. Målet er rundt 49-50 kg, der jeg var på denne tiden i fjor. Er bare 160 cm høy. Nå veier jeg faktisk rundt 46 kg når jeg veier meg, og det er ca. 2 uker siden jeg bevisst begynte å ligge i kalorioverskudd. Lurer bare på om dette er "ekte" vektoppgang, eller om jeg/kroppen bare lurer meg… Synes det er utrolig vanskelig. Anonymous poster hash: 66372...afa
Jacuzzi Skrevet 3. oktober 2015 #16 Skrevet 3. oktober 2015 En del av det er sannsynligvis vann, men nå har du jo funnet ut at det du gjør fungerer. Fortsett slik!
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #17 Skrevet 3. oktober 2015 En del av det er sannsynligvis vann, men nå har du jo funnet ut at det du gjør fungerer. Fortsett slik! Men hvorfor skyldes det vann? Vil det si at jeg kommer til å gå ned igjen? Anonymous poster hash: 66372...afa
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #18 Skrevet 3. oktober 2015 Hvis jeg spiser bare når jeg vil og hvor mye jeg vil (altså når jeg er sulten/får lyst på mat, til jeg er mett) så får jeg ikke i meg nok kalorier. Vi mennesker er forskjellige, noen har mer sult og appetitt enn andre. Dermed må noen lære seg å begrense, mens andre må lære seg å øke. Blir så lei av at folk tror det er så lett å gå opp i vekt. Det kan faktisk være like vanskelig å gå opp som det er å gå ned. For deg er det kanskje lett å gå opp, men ikke for meg. Anonymous poster hash: 66372...afa Signerer! Som du sier, så er vi alle forskjellige. Noen har null problem med å gå opp i vekt mens andre har null problem med å gå ned i vekt. Jeg har hele livet hatt problemer med å gå opp i vekt og alltid vært tynn. Blir så lei av å få kommentarer om hvor lett det er å gå opp i vekt. Ja, det er kanskje lett for deg som spiser enorme mengder junkfood hver dag, men for en som har dårlig matlyst og problemer med å spise nok, så er ikke så lett nei!Anonymous poster hash: ea97a...183
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2015 #19 Skrevet 3. oktober 2015 Signerer! Som du sier, så er vi alle forskjellige. Noen har null problem med å gå opp i vekt mens andre har null problem med å gå ned i vekt. Jeg har hele livet hatt problemer med å gå opp i vekt og alltid vært tynn. Blir så lei av å få kommentarer om hvor lett det er å gå opp i vekt. Ja, det er kanskje lett for deg som spiser enorme mengder junkfood hver dag, men for en som har dårlig matlyst og problemer med å spise nok, så er ikke så lett nei!Anonymous poster hash: ea97a...183 Godt å høre at noen er enig med meg For min del har jeg egentlig ikke dårlig matlyst (sammenlignet med "normale" mennesker), men jeg trener ganske mye, og har lenge hatt problemer med å spise nok i forhold til treningsmengden min. Har på en måte ikke innsett at jeg trenger mye mer mat enn de som ikke trener like mye som meg. Anonymous poster hash: 66372...afa
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2015 #20 Skrevet 4. oktober 2015 https://lisevonkrogh.wordpress.com/2013/10/19/nar-du-trenger-energipafyll-1000-kcal-energismoothie-for-den-magre/ Er dette noe for deg Ts ? Jeg sliter med akkurat det samme som du gjør, bare at jeg ikke trener Jeg har smakt denne smoothien og synes den er supergod på smak. Når er jeg inne i en bølgedal og har lagt prosjektet " opp i vekt" litt på hyllen. Anonymous poster hash: 6bcfd...5af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå