Gå til innhold

Hund og allergiske familiemedlemmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par måneder siden fikk vi en valp. Det er av middels stor rase, og ikke allergivennlig. Det var ikke et krav for oss siden det før nå ikke har vært noe som har vært nødvendig å ta hensyn til. 

Broren til sambo var på besøk en liten stund etter vi hadde hentet valpen, og sier nå at etter det besøket så fikk han ikke puste ordentlig på flere dager etter besøket. 

Sambo mener nå at det ikke vil funke med hund siden broren er allergisk. Broren overnatter av og til hos oss, men det skjer kanskje annethvert år gjennomsnittlig. Nå som broren hans også er samboer og har barn på vei så er det vel ikke så mye overnattingsbesøk i fremtiden. 
Det er ca 1 times kjøring i avstand mellom oss og broren hans. 

Sambo mener nå altså at vi bør gi valpen tilbake til oppdretter pga denne allergien som broren oppdaget. Jeg synes det blir en veldig overreaksjon, og overhodet ikke en grunn for å gi valpen tilbake. 

Hva har dere andre gjort i den situasjonen? 

Anonymous poster hash: 8b2f4...081
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaffer man seg dyr, så har man dyr frem til de går bort. Hadde det vært deres barn som var allergisk, så kunne jeg kanskje skjønt det litt, men hvorfor skal denne valpen bli revet opp fra alt den er vandt til bare fordi en som kommer på besøk innimellom er allergisk? 

• Liker 17
Skrevet

Jeg og mannen er svært allergisk mot hund. Hans mor bestemte seg for å skaffe to likevel... (?). Vi er aldri der lengre og ber de ta på rene klær/rulle dem om de skal til oss. Likevel må det allergitabletter til for å ha dem på besøk.

Behold hunden, jeg synes dette er litt feil ovenfor 1 familiemedlem som er allergisk.

Det er mange jeg ikke kan besøke på grunn av hund, men hadde aldri satt på meg en "hva med meg" hatt over at andre ønsker seg en skjønn gledesspreder.

Anonymous poster hash: 149e0...a5a

• Liker 3
Gjest Badebuksa
Skrevet

Skaffer man seg dyr, så har man dyr frem til de går bort. Hadde det vært deres barn som var allergisk, så kunne jeg kanskje skjønt det litt, men hvorfor skal denne valpen bli revet opp fra alt den er vandt til bare fordi en som kommer på besøk innimellom er allergisk?

For noe tull! Livssituasjonen og familie rundt kommer først - alltid. Det er bare en bikkje, og særlig indette tilfellet når det er snakk om valp så går det helt fint å levere den tilbake.
Skrevet

Glemte å si: Svigerfamilien var fullt klar over min manns allergi, men at han generelt var der så sjeldent (en gang annenhver uke med særkullsbarnet) at det ikke gjorde noe å skaffe to ikke-allergivennlige hunder.

Så om annenhver helg ikke er god nok grunn, så synes ikke jeg en gang i året stiller krav til å gi valpen tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Nei, vet du hva! Det er broren som er allergisk, eller tror han er. Han MÅ ikke være hos dere.

Jeg hadde aldri gitt fra meg hunden min, da hadde jeg heller flyttet så kunne kjæresten besøk meg når han ønsket.

Anonymous poster hash: 5d5f8...bf6
  • Liker 4
Skrevet

Nei, vet du hva! Det er broren som er allergisk, eller tror han er. Han MÅ ikke være hos dere.

Jeg hadde aldri gitt fra meg hunden min, da hadde jeg heller flyttet så kunne kjæresten besøk meg når han ønsket.

Noe sier meg at du hadde hund før du møtte din kjære? ;)

Men enig, behold hunden og forklar din mann at dette ikke er grunnlag for å gi vekk valpen. Familie kommer først, javel, men når han er hos dere så sjeldent, ser jeg ikke at dette skal være NOEN problem.

• Liker 2
Skrevet

Synes han broren virker litt drøy. Han bør jo først få testet om han faktisk er allergisk, før han presenterer det som et problem for dere. Han kan jo ha fått et virus som har irritert slimhinner og bihuler og gjort ham generelt uvel og som ikk hadde noe med hunden å gjøre.

Om han er allergisk, ja, så får han finne noen andre å overnatte hos den ene gangen i året, hadde jeg tenkt hvis det var meg og mn bror eller svoger. Men beholder dere valpen, da må dere være kommitert til dette helt til hunden blir gammel. Om dere om et par år finner ut at det skaper for mye avstand, så må dere være beredt på det Er det en mulighet er det bedre at dere gir bort valpen, slik at man letter finner Nye eiere og den kan knytte seg til en annen matmor/matfar.

Anonymous poster hash: 3de4a...fec
  • Liker 3
Skrevet

Noe sier meg at du hadde hund før du møtte din kjære? ;)

Men enig, behold hunden og forklar din mann at dette ikke er grunnlag for å gi vekk valpen. Familie kommer først, javel, men når han er hos dere så sjeldent, ser jeg ikke at dette skal være NOEN problem.

Faktisk ikke  :ler:

Skrevet

Jeg hadde beholdt hunden og sagt til broren at han fikk allergiteste seg og ta medisin hvis han ville overnatte, eller finne en annen plass å sove. Aldri om jeg hadde kvittet meg med et kjæledyr for en brors allergi!

• Liker 8
Skrevet

Faktisk ikke :ler:

Hahaha! Nei men da så ^^,

Skrevet

Enig med de fleste andre. Det at broren er allergisk, er ikke grunn til å levere tilbake valpen.

Men jeg lurer på en ting; er det en vanlig allergisk reaksjon på hunder at man får pusteproblemer, og at de varer i flere dager?

Skrevet

Enig med de fleste andre. Det at broren er allergisk, er ikke grunn til å levere tilbake valpen.

Men jeg lurer på en ting; er det en vanlig allergisk reaksjon på hunder at man får pusteproblemer, og at de varer i flere dager?

Jeg vet ikke om det er vanlig, men jeg har samme problemer når jeg er i et hus med hund. Det tar et par dager før pusten kommer seg igjen. Men utslettene og kløe i øyne gir deg etter noen timer.

Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 3
Skrevet

Det er helt vanlig for mennesker med allergiutløst astma.

Jeg har allergikere i familien, men har både hunder og katt. Jeg er veldig glad i familiemedlemmene mine - både de med og uten pels, men jeg innretter ikke livet mitt etter noen jeg ser fire ganger i året.

• Liker 12
Skrevet

Jeg vet ikke om det er vanlig, men jeg har samme problemer når jeg er i et hus med hund. Det tar et par dager før pusten kommer seg igjen. Men utslettene og kløe i øyne gir deg etter noen timer.

Ok, det visste jeg ikke :) Kjenner egentlig ingen som er allergisk mot hund, så det jeg har hørt om er kløe i øynene og utslett.

Jeg reagerte selv på hunden min med kløe i øynene da hun var valp, og var redd det var allergi. Det gikk heldigvis over, men jeg lærte i ettertid at mange kan reagere på valpepels, og at det ofte går over når de vokser seg til, av en eller annen grunn. Min valp var helt korthåret. Har hatt en til etter det, og han reagerte jeg ikke på. 

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. 
Jeg mener som jeg skrev at det er overilt å levere henne tilbake nå. Jeg synes ikke det er rett at jeg skal innrette hele livet mitt etter hvilke behov og preferanser andre har. 
Det finnes mange som er allergisk mot nøtter som er farligere for eksempel. Og likevel er det lov å spise nøtter ute i offentligheten. 
Skjønner at det ikke er samme problem og samme alvorlighetsgrad. Men til sammenligning så er hva jeg vil ha i mitt hus og hva jeg vil bruke tiden min på et langt mindre problem for broren til sambo enn hva åpnede nøttepakker på bussen er for en med nøtteallergi. 

Men dette vil ikke han forstå ser det ut som. Han har stått hardnakket på at det bare er en måte å gjøre det på. 

TS 

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. 

Jeg mener som jeg skrev at det er overilt å levere henne tilbake nå. Jeg synes ikke det er rett at jeg skal innrette hele livet mitt etter hvilke behov og preferanser andre har. 

Det finnes mange som er allergisk mot nøtter som er farligere for eksempel. Og likevel er det lov å spise nøtter ute i offentligheten. 

Skjønner at det ikke er samme problem og samme alvorlighetsgrad. Men til sammenligning så er hva jeg vil ha i mitt hus og hva jeg vil bruke tiden min på et langt mindre problem for broren til sambo enn hva åpnede nøttepakker på bussen er for en med nøtteallergi. 

Men dette vil ikke han forstå ser det ut som. Han har stått hardnakket på at det bare er en måte å gjøre det på. 

TS 

Er denne allergien til broren som er på besøk 1 gang i året egentlig en unnskyldning for at han ikke vil ha valpen?

• Liker 5
Skrevet

Er denne allergien til broren som er på besøk 1 gang i året egentlig en unnskyldning for at han ikke vil ha valpen?

Om det egentlig er det som er probldmet så er det faktisk for seint å komme med det nå. 

Det burde han jo tenkt på før! 

TS

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...