AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #1 Skrevet 2. oktober 2015 fikk et barn for et par måneder siden, som var lite i fht svangerskapsuken, var 2400 gram. Morkaken ble sendt til undersøkelse og fikk beskjed om at det var forandringer der som kunne skyldes svangerskapsdiabetes og at jeg i evt neste svangerskap bør kontrollere morkakefunksjonen.. Er veldig bekymret nå og lurer på om dette betyr at jeg egentlig ikke bør bli gravid igjen? Eller kan morkakefunksjonen bedre seg til neste svangerskap? andre som har erfaringer her?? f Anonymous poster hash: 34744...0c6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #2 Skrevet 2. oktober 2015 noen som vet om det er slik at morkaken kan variere fra et svangerskap til det neste? eller er det slik at hvis man har dårlig funksjon så vil det være slik i alle svangerskap? Anonymous poster hash: 34744...0c6
Susa Skrevet 2. oktober 2015 #3 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg har fått to små barn. Første var 2155, født 36+5. Andre var 2390, født 38+5. Med første ble det ikke gjort noe mer med morkaka. Andre gangen ble jeg fulgt opp, og da de så at han også lå an til å bli liten, ble jeg kontrollert 3 dager i uka med ctg og ultralyd. Fikk ikke gå svangerskapet ut. Denne gangen ble morkaka sendt inn. Fikk brev i posten hvor det sto at morkaken hadde forandringer som forklarte avtagende vekst på baby. Sto også at jeg bør ta albyl-e fra uke 12 ved fremtidige svangerskap. Så da tror de vel det vil gjenta seg. Nå vet jeg jo ikke hva slags forandringer det var da. Trodde det var vanligst med store barn ved svangerskapsdiabetes jeg?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #4 Skrevet 2. oktober 2015 Fikk i ettertid vite at jeg hadde hatt x-antall infarkter i morkaken og navlestreng var altfor kort. Dette med første. Ingen problemer ved de neste svangerskapene. Kanskje ikke helt det samme, men Anonymous poster hash: d48fc...637
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #5 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg har fått to små barn. Første var 2155, født 36+5. Andre var 2390, født 38+5. Med første ble det ikke gjort noe mer med morkaka. Andre gangen ble jeg fulgt opp, og da de så at han også lå an til å bli liten, ble jeg kontrollert 3 dager i uka med ctg og ultralyd. Fikk ikke gå svangerskapet ut. Denne gangen ble morkaka sendt inn. Fikk brev i posten hvor det sto at morkaken hadde forandringer som forklarte avtagende vekst på baby. Sto også at jeg bør ta albyl-e fra uke 12 ved fremtidige svangerskap. Så da tror de vel det vil gjenta seg. Nå vet jeg jo ikke hva slags forandringer det var da. Trodde det var vanligst med store barn ved svangerskapsdiabetes jeg? ja jeg har fått brev hvor det står at det var forandringer og at jeg i evt neste svangerskap må kontrollere funksjonen. Men da frarådes man ikke å bli gravid igjen da? Jeg trodde også det var vanligst med store barn ved svangerskapsdiabetes, men ikke tilfelle med meg og mitt barn. Anonymous poster hash: 34744...0c6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #6 Skrevet 2. oktober 2015 Fikk i ettertid vite at jeg hadde hatt x-antall infarkter i morkaken og navlestreng var altfor kort. Dette med første. Ingen problemer ved de neste svangerskapene. Kanskje ikke helt det samme, men Anonymous poster hash: d48fc...637 Var det ingen som oppdaget dette under første graviditet? Anonymous poster hash: 34744...0c6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #7 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg har fått to små barn. Første var 2155, født 36+5. Andre var 2390, født 38+5. Med første ble det ikke gjort noe mer med morkaka. Andre gangen ble jeg fulgt opp, og da de så at han også lå an til å bli liten, ble jeg kontrollert 3 dager i uka med ctg og ultralyd. Fikk ikke gå svangerskapet ut. Denne gangen ble morkaka sendt inn. Fikk brev i posten hvor det sto at morkaken hadde forandringer som forklarte avtagende vekst på baby. Sto også at jeg bør ta albyl-e fra uke 12 ved fremtidige svangerskap. Så da tror de vel det vil gjenta seg. Nå vet jeg jo ikke hva slags forandringer det var da. Trodde det var vanligst med store barn ved svangerskapsdiabetes jeg? Fikk i ettertid vite at jeg hadde hatt x-antall infarkter i morkaken og navlestreng var altfor kort. Dette med første. Ingen problemer ved de neste svangerskapene. Kanskje ikke helt det samme, men Anonymous poster hash: d48fc...637 Så ingen av dere ble frarådet å bli gravide igjen eller var engstelige selv ved neste svangerskap? Vil så gjerne ha et barn til, men blir jo veldig redd Anonymous poster hash: 34744...0c6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #8 Skrevet 2. oktober 2015 Var det ingen som oppdaget dette under første graviditet?Anonymous poster hash: 34744...0c6 Nei. Første kom ved hastesnitt. Lite barn og morkake ble sendt til obduksjon. Fikk ekstra kontroller av morkake og navlestreng i de neste svangerskapene. Ble gravid ganske kjapt etter første.Anonymous poster hash: d48fc...637
Susa Skrevet 2. oktober 2015 #9 Skrevet 2. oktober 2015 Så ingen av dere ble frarådet å bli gravide igjen eller var engstelige selv ved neste svangerskap?Vil så gjerne ha et barn til, men blir jo veldig redd Anonymous poster hash: 34744...0c6 nei, førstemann er jo født nesten en mnd før termin, så vi trodde det var derfor han var så liten. Ingen sa noe om morkakesvikt da. Fikk bare beskjed om at jeg skulle kontrollere veksten i uke 32 og 36 om jeg skulle ha flere.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #10 Skrevet 2. oktober 2015 Nei. Første kom ved hastesnitt. Lite barn og morkake ble sendt til obduksjon. Fikk ekstra kontroller av morkake og navlestreng i de neste svangerskapene. Ble gravid ganske kjapt etter første.Anonymous poster hash: d48fc...637 så i svangerskapene har du ikke hatt problemer med dette? Anonymous poster hash: 34744...0c6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #11 Skrevet 2. oktober 2015 nei, førstemann er jo født nesten en mnd før termin, så vi trodde det var derfor han var så liten. Ingen sa noe om morkakesvikt da. Fikk bare beskjed om at jeg skulle kontrollere veksten i uke 32 og 36 om jeg skulle ha flere. ok.. Visste ikke engang at de hadde tatt prøver av morkaken og ble veldig overrasket og bekymret da brevet dukket opp i postkassen over 3 måneder etter fødsel. Ingen sa noe om dette på sykehuset verken før eller etter fødsel Anonymous poster hash: 34744...0c6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #12 Skrevet 2. oktober 2015 finnes det noen behandling hvis de oppdager for liten vekst/morkakesvikt? Anonymous poster hash: 34744...0c6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #13 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg har fått to små barn. Første var 2155, født 36+5. Andre var 2390, født 38+5. Med første ble det ikke gjort noe mer med morkaka. Andre gangen ble jeg fulgt opp, og da de så at han også lå an til å bli liten, ble jeg kontrollert 3 dager i uka med ctg og ultralyd. Fikk ikke gå svangerskapet ut. Denne gangen ble morkaka sendt inn. Fikk brev i posten hvor det sto at morkaken hadde forandringer som forklarte avtagende vekst på baby. Sto også at jeg bør ta albyl-e fra uke 12 ved fremtidige svangerskap. Så da tror de vel det vil gjenta seg. Nå vet jeg jo ikke hva slags forandringer det var da. Trodde det var vanligst med store barn ved svangerskapsdiabetes jeg? Kontroll 3 ganger i uken, hvordan var det? Jeg hadde blitt veldig stresset. Stresset veldig hele dette svangerskapet og leser at stress kan ha innvirkning på vekst og morkake på slutten. Det har jeg i allefall lært av til evt neste gang. Anonymous poster hash: 34744...0c6
Susa Skrevet 2. oktober 2015 #14 Skrevet 2. oktober 2015 Kontroll 3 ganger i uken, hvordan var det? Jeg hadde blitt veldig stresset. Stresset veldig hele dette svangerskapet og leser at stress kan ha innvirkning på vekst og morkake på slutten. Det har jeg i allefall lært av til evt neste gang. Anonymous poster hash: 34744...0c6 Det var jo ikke hele svangerskapet da, fra uke 36, da de oppdaget at han var liten og frem til de satte igang 38+5. Men det car jo slitsomt. Bruker en time hver vei til sykehuset, umulig å parkere, måtte regne en god halvtime på det og. Så inn til jordmor på sykehuset for ctg, så vente på legen som tok ultralyd. Ofte var hun ikke helt fornøyd med sparkeprøven. Så ny ctg, og ny ultralyd, stripping, modningsakupunktur osv. Hele dagen gikk med. For ikke å snakke om stressmomentet, "hvis du i det hele tatt kjenner noe forandring eller mindre spark, kom med en gang". Har lest at morkaken jobber bedre når du ligger på ryggen/utsrakt, men veit ikke om det stemmer. Jeg må ta albyl-e, en blodfortynnende medisin, hvis jeg blir gravid igjen. Den skal gjøre at blodforsyningen går lettere.
Gjest morhjertegod Skrevet 2. oktober 2015 #15 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg hadde infarkt i morkaken første gang jeg var gravid, noe som resulterte i barn med lav fødselsvekt. Andre svangerskap ingen problem, men fikk da blodfortynnende gjennom svangerskapet. Morkakeinfarket ble oppdaget under graviditeten da jeg fikk mye smerter, men fødte kun tre uker for tidlig, med tvilinger.
Askmeagain89 Skrevet 2. oktober 2015 #16 Skrevet 2. oktober 2015 Dette har jeg også lurt på. Ble målt dårlig gjennomstrømning i navlestrengen og babyen la veldig lite på seg de siste ukene. Babyen var først større enn gjennomsnittet, men for hver kontroll ble fødselsvektestimeringen endret. Hun var ikke skummelt liten, 2860, men jeg er så redd det skal skje igjen og bli verre neste gang ettersom svangerskapsdiabetes oppstår tidligere som regel i neste svangerskap. Her ble det ikke gjort noen undersøkelser av morkaken så vet ikke hva det skyldes.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #17 Skrevet 2. oktober 2015 Dette har jeg også lurt på. Ble målt dårlig gjennomstrømning i navlestrengen og babyen la veldig lite på seg de siste ukene. Babyen var først større enn gjennomsnittet, men for hver kontroll ble fødselsvektestimeringen endret. Hun var ikke skummelt liten, 2860, men jeg er så redd det skal skje igjen og bli verre neste gang ettersom svangerskapsdiabetes oppstår tidligere som regel i neste svangerskap. Her ble det ikke gjort noen undersøkelser av morkaken så vet ikke hva det skyldes. er det tilfelle, at svangerskapsdiabetes gjerne oppstår tidligere i neste svangerskap? de tar vel bare prøver at morkaken hvis de er bekymret, der jeg fødte var grensen for "ok" fødselsvekt 2800 gram, alt over det var ok Anonymous poster hash: 34744...0c6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #18 Skrevet 2. oktober 2015 Jeg hadde infarkt i morkaken første gang jeg var gravid, noe som resulterte i barn med lav fødselsvekt. Andre svangerskap ingen problem, men fikk da blodfortynnende gjennom svangerskapet. Morkakeinfarket ble oppdaget under graviditeten da jeg fikk mye smerter, men fødte kun tre uker for tidlig, med tvilinger. var det andre barnet "normal" størrelse? måtte du ha ekstra kontroller? Anonymous poster hash: 34744...0c6
Gjest morhjertegod Skrevet 2. oktober 2015 #19 Skrevet 2. oktober 2015 Mitt andre barn hadde helt normal størrelse, ble ikke fulgt opp ekstra, utenom sprøytene jeg måtte ta med blodfortynnende.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2015 #20 Skrevet 2. oktober 2015 så i svangerskapene har du ikke hatt problemer med dette?Anonymous poster hash: 34744...0c6 Har ikke merket noe til det selv nei, men alle tre er født dysmature. Kun første de så "problemer" med morkake og navlestreng.Anonymous poster hash: d48fc...637
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå