Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har vanligvis en 28 dagers syklus, med eggløsning på dag 15 (har jeg i hvert fall alltid tenkt) men så ser jeg at normalen er at man har eggløsning på dag 14 i en 28 dagers syklus, men får ikke det helt til å stemme. Ut i fra eggløsningskalkulator på nettet sier noen eggløsning på dag 14 mens noen på dag 15. For min del høres det mest logisk ut å ha den på dag 15 for da kommer feks mensen en fredag, eggløsning fredagen to uker etter, også mensen igjen fredag om to uker. Men med eggløsning på dag 14 så vil den jo være torsdagen også har får mensen fredagen to uker etter. Syns dette er litt forvirrende :P

Anonymous poster hash: 7e4d2...e6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du bare har brukt en kalkulator sier den deg ingen ting annet enn gjennomsnittet.. gjennomsnittet for kvinner med 28 dagers syklus er el 14 dager før mens. 

men det sier deg ingen ting. jeg for eksempel har 28-30 dagers syklus men får el 12 dager før mens. ta tempen eller eggløsningstester, så finner du bedre ut av når du har el :)

Skrevet

Ja. Jeg vet jeg har el på dag 15 i 28 dagers syklus, har testet og sånn. Men får det liksom ikke til å stemme at det mest vanlige i en 28 dagers syklus er på dag 14.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Ja. Jeg vet jeg har el på dag 15 i 28 dagers syklus, har testet og sånn. Men får det liksom ikke til å stemme at det mest vanlige i en 28 dagers syklus er på dag 14.

Hvorfor får du ikke det til å stemme? Jeg skjønte ikke helt problemet...?

Skrevet

Hvorfor får du ikke det til å stemme? Jeg skjønte ikke helt problemet...?

Fordi jeg har alltid tenkt det var mest vanlig å ha eggløsning på samme ukedag som mensen i en 28 dagers syklus, altså på syklusdag 15 og ikke 14. Men normalen sier jo på dag 14 :P

Skrevet

Bruker du el-tester?

Slik kan syklusen din se ut:

13 dager før el - EL dagen - 14 dager etter el - mens/neste syklus på dag 15 etter el.

Da blir det 28 dagers syklus.

Dette er veldig generelt. Du må nesten teste for å finne nøyaktig hvor lange faser før og etter el du har. Dette er individuelt, men i snitt 14 dager mellom el og neste mens.

Skrevet

Ja. Jeg har brukt det, og hadde positiv torsdag 10 september, og fikk mensen fredag 25 september, så regner med jeg hadde eggløsning fredagen :)

Skrevet (endret)

Jeg har pleid å få mens 14 dager etter el, altså på samme ukedag. Så da har jeg el på syklusdag 15 i en 28 dagers syklus :) kanskje normalen er å ha el på dag 14 i en 28 dagers syklus, men da har man jo el og første dag av mens på forskjellig ukedag.

Kan prøve å forklare litt mer hva jeg mener. Jeg hadde første dag av mensen, altså syklusdag 1 -> fredag 25 september, så da har jeg i følge mine beregninger eggløsning på syklusdag 15 -> fredag 9 oktober, også får jeg mens igjen dersom jeg ikke blir gravid -> fredag 23 oktober, som da blir syklus dag 1 igjen. En 28 dagers syklus er jo telt fra første mensdag og t.o.m dagen før neste mens siden neste mens er en ny syklus? Er ikke dette riktig eller er jeg helt på tur?

Endret av Chrissy22
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Fordi jeg har alltid tenkt det var mest vanlig å ha eggløsning på samme ukedag som mensen i en 28 dagers syklus, altså på syklusdag 15 og ikke 14. Men normalen sier jo på dag 14 :P

Men da er det jo bare tankemåten din som er "feil", fordi du har antatt at EL og mensen "skal" komme på samme ukedag. Kroppen gir da fullstendig blaffen i ukedager... ;)

Men jeg vil tippe at både EL på dag 14 og dag 15 er vanlig. 

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg har pleid å få mens 14 dager etter el, altså på samme ukedag. Så da har jeg el på syklusdag 15 i en 28 dagers syklus :) kanskje normalen er å ha el på dag 14 i en 28 dagers syklus, men da har man jo el og første dag av mens på forskjellig ukedag.

Kan prøve å forklare litt mer hva jeg mener. Jeg hadde første dag av mensen, altså syklusdag 1 -> fredag 25 september, så da har jeg i følge mine beregninger eggløsning på syklusdag 15 -> fredag 9 oktober, også får jeg mens igjen dersom jeg ikke blir gravid -> fredag 23 oktober, som da blir syklus dag 1 igjen. En 28 dagers syklus er jo telt fra første mensdag og t.o.m dagen før neste mens siden neste mens er en ny syklus? Er ikke dette riktig eller er jeg helt på tur?

Ja det er riktig - for DEG. Men det er jo ingen grunn til at kroppen skulle strebe etter å ha EL og mens på samme ukedag. Det er jo bare tilfeldigheter som utgjør om du er blant de med EL på dag 14 eller 15.

Husk at EL tester også er ganske upresise, så det er vanskelig å fastslå nøyaktig hvilken dag du får EL på vha test. Og EL varer jo i ett døgn, så den kan jo begynne på dag 14 og gå over i dag 15. ;)

Skrevet

Ja det er riktig - for DEG. Men det er jo ingen grunn til at kroppen skulle strebe etter å ha EL og mens på samme ukedag. Det er jo bare tilfeldigheter som utgjør om du er blant de med EL på dag 14 eller 15.

Husk at EL tester også er ganske upresise, så det er vanskelig å fastslå nøyaktig hvilken dag du får EL på vha test. Og EL varer jo i ett døgn, så den kan jo begynne på dag 14 og gå over i dag 15. ;)

Det er jo ikke det jeg mener. At den MÅ komme på samme ukedag, men jeg har alltid tenkt at med en 28 dagers syklus så kommer eggløsning stort sett midt i mellom og da følger samme ukedag. I følge alle eggløsningskalkulatorer på nett stemmer det at den kommer på samme ukedag, altså 14 dager etter mensens første dag, men på syklusdag 15 siden man regner dag 1 av mensen som syklus dag 1, men på samme nettside men ikke på kalkulatoren står det at den vanligvis kommer på dag 14. Derfor blir jeg forvirret. (Og ja, jeg vet man ikke kan stole på disse kalkulatorene på nett, men de gir jo en pekepinn)

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Det er jo ikke det jeg mener. At den MÅ komme på samme ukedag, men jeg har alltid tenkt at med en 28 dagers syklus så kommer eggløsning stort sett midt i mellom og da følger samme ukedag. I følge alle eggløsningskalkulatorer på nett stemmer det at den kommer på samme ukedag, altså 14 dager etter mensens første dag, men på syklusdag 15 siden man regner dag 1 av mensen som syklus dag 1, men på samme nettside men ikke på kalkulatoren står det at den vanligvis kommer på dag 14. Derfor blir jeg forvirret. (Og ja, jeg vet man ikke kan stole på disse kalkulatorene på nett, men de gir jo en pekepinn)

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du er forvirret over. :klo: Er det det at en og samme nettside kan si at EL kommer dag 14, for så å si dag 15? Det har vel med å gjøre at EL varer ett døgn, så den kan like gjerne være BÅDE dag 14 og 15, og at alle er forskjellige, så det finnes ingen eksakt "gjennomsnittsdag" for EL. For noen er det dag 14, for andre dag 15, og det er nok relativt tilfeldig hvilken dag en nettside velger å "peke ut" i en kalkulator.

Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du er forvirret over. :klo: Er det det at en og samme nettside kan si at EL kommer dag 14, for så å si dag 15? Det har vel med å gjøre at EL varer ett døgn, så den kan like gjerne være BÅDE dag 14 og 15, og at alle er forskjellige, så det finnes ingen eksakt "gjennomsnittsdag" for EL. For noen er det dag 14, for andre dag 15, og det er nok relativt tilfeldig hvilken dag en nettside velger å "peke ut" i en kalkulator.

Det er jo ikke tilfeldig når man skriver inn sykluslengden, det er det som er mest vanlig med en slik sykluslengde. Jeg gir opp. Og jo, det finnes en gjennomsnittsdag for eggløsning ved 28 dagerssyklus (altså midt mellom to menstrasjoner, det betyr dog ikke at alle har det, men det er det som er vanligst) eggløsning varer jo ikke et døgn? Egget kan leve i et døgn og kan bli befruktet, men den varer ikke i et døgn. Grunnen til at jeg spør er at jeg alltid har hatt syklus på 28 dager (med unntak av etter en primolutkur) og har da alltid fått eggløsning midt mellom periodene, men dette er da på syklus dag 15. Derfor det står litt misvisende rundt omkring, for dag 14 ser ut til å være dersom man ikke teller første dag av mensen som syklusdag 1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...