Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har ikke lest for mye her inne, men jeg ser en tendens som er både irriterende, men også et stort problem for de medlemmene det angår. Problemet er vekten.

Mange her poster sin vekt og klager, de begynner å trene og øker i vekt (veldig vanlig for begge kjønn men særlig menn som ikke er veltrente eller i form whatsoever). Hvorfor er dette et problem? Fordi vekten ofte lyver, og forteller ikke den sannheten du ofte hverken vil se eller høre. Du hører hva dine venninner veier og danner deg et bilde over at du selv er feit. 

Jeg mener det som ikke lyver er det du ser i speilet. Noen har større benmasse, noen har naturlig store lår/hofteparti. Jeg kan fortsette, men genetikk er forskjellig.

Se deg selv i speilet, når du har begynt å trene så vil kroppsvekten for mange øke. Inkludert min egen, selv om jeg har vesentlig lavere fettprosent nå enn for noen måneder siden har jeg lagt på meg 4 KG.

Hva er det? Noe muskler, men kroppen holder også mer vann når du trener. Mange her er altfor opptatte av hva nålen viser, kast vekten å ta heller et bilde av deg selv i speilet hverdag. Da får du et mye klarere bildet over hva som faktisk foregår. 

Jenter:

Lifting-Weights-What-Women-Think-Happen-

Endret av Charmander
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og folk må slutte å stole blindt på BMI. :)

Anonymous poster hash: a8fe2...48d
  • Liker 4
Skrevet

Bruk målebånd, drit i vekta! :)

Skrevet

Amen!

Anonymous poster hash: a8fe2...48d

Skrevet

Kan også lyve.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

For min del er det faktisk vekta som må til for å fortelle meg at jeg har lagt på meg. Jeg la på meg 8-10 kg i fjor, og jeg SÅ det ikke før jeg gikk på vekta og fikk bakoversveis. Det er skremmende. Og det var 8-10 kg med FETT, ikke muskler. 

Jeg kan jo ikke gå rundt og ta bilde av meg selv hver eneste dag resten av mitt liv for å kontrollere at jeg ikke begynner å bli tjukk igjen. Mye enklere å gå på vekta i ny og ne. Jeg syns mange her inne har et litt merkelig forhold til denne vekta. For oss som ikke bygger mye muskler er faktisk vekt et veldig godt redskap, så snart man aksepterer at vekta gjerne svinger med +/- 2 kg fra dag til dag. 

Alt kan lyve. Bilder kan lyve. Klær kan lyve. Øynene dine kan lyve. Vekt kan lyve. Det viktigste er å følge med på trenden, og vurdere hvordan man selv har det i forhold til utseende, energi og sunnhet. Hvilket redskap man bruker som hjelp får være opp til en selv. Jeg gidder ikke å bli så obsessed av kroppen at jeg tar bilde av den hver  dag.

• Liker 4
Skrevet

Det er vel ingen som tror vekten er svaret på alt, men noe sier det jo. Som regel er det;

a) Man pleide veie mindre og veier nå mer - og man vet at mer muskler ikke er årsaken

b) Man er på en vekt der det sier seg selv at man er usunn, dvs. ikke i 'grenseland'

Folk vet stort sett om de veier mye fordi de har muskler eller fordi de har mye fett. Det krever innsats å bygge muskler så det er jo ikke noe som skjer ubevisst. Og det er legitimt at man vil kvitte seg med fett og deretter begynne å bygge muskler, ettersom de to prosessene ofte er adskilt. 

Anonymous poster hash: ba3f4...124
  • Liker 1
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

I tillegg er det for oss jenter vanskelig å legge på oss muskelvekt, mener jeg har hørt at 0.5 kg i måneden er realistisk hvis man er dedikert, spiser riktig og trener riktig. Man har ikke "plutselig" lagt på seg 10 kg muskler bare fordi man har begynt å trene. Vekt er derfor en god indikator for økt fettprosent. Vekt er også et verktøy som gir rask tilbakemelding på om man gjør noe riktig. Skal man ta bilder av seg selv kan det ta noen måneder før man ser en forskjell, og det er jo litt kjedelig å holde på i to måneder med et kosthold for så å se på bildet at nei, det fungerte ikke... Så prøver man noe annet og må vente to nye måneder. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle som vil se ut som de to jentene til høyre heller. Personlig synes jeg de har for mye muskler. Jeg synes ikke det er pent å se ut som en fyrstikk, men er mye finere med en feminin kropp enn en transekropp :) mehe

Anonymous poster hash: 1fadf...9db

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...