Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Hvis en person har vært sykemeldt i 52 uker må den personen gå tilbake til100 % stilling. Eller kan man forekempel jobbe 60% og fortsette å være sykemeldt 40 %?

Anonymous poster hash: a8688...277

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg du kan. Men da må du i såfall gå 40% på AAP. Du får ikke lik lønn som på sykepenger.

Anonymous poster hash: 06e50...3ee

Skrevet

Det tror jeg du kan. Men da må du i såfall gå 40% på AAP. Du får ikke lik lønn som på sykepenger.

Anonymous poster hash: 06e50...3ee

Skrevet

Noen andre som vet?

Skrevet

Graden av sykemelding har ingenting å si. Har du vært sykemeldt i 52 uker, om det er 50% eller 100% så har du brukt opp sykemeldingstiden din og må over på AAP eller gå ut i full jobb igjen. Etter 6 mnd med jobb kan du igjen bli sykemeldt om det er behov for det.

Anonymous poster hash: 8d80c...e44
  • Liker 2
Gjest morhjertegod
Skrevet

Man kan ikke være sykemeldt mer en 52 uker, dette gjelder også om du kun har vært delevis sykemeldt som 50%. Når et år er gått, så går du over på AAP, de dagene du ikke kan jobbe. Så riktig det de andre har svart over her.

Skrevet

Må over på AAP, hvor en forutsetning er at arbeidsevnen er nedsatt med minst 50 prosent.

Anonymous poster hash: 7147f...637

Skrevet

Sykemeldingen min går ut i desember. Hva om hvis jeg begynner å jobbe nå. Når kan jeg bli sykemeldt igjen?

Skrevet

Sykemeldingen min går ut i desember. Hva om hvis jeg begynner å jobbe nå. Når kan jeg bli sykemeldt igjen?

Hvis du kan jobbe nå så trenger du jo ikke sykemelding. Bytt heller jobb hvis du mistrivest

Skrevet

Tror det er etter seks måneder igjen. Ring NAV og hør med de.

Anonymous poster hash: 7692c...ee3

Skrevet

Du må ha vært helt arbeidsfør (dvs. frisk) i 26 uker sammenhengende. 

Fra Nav: §8-12

"Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker, får igjen rett til sykepenger fra folketrygden i nye 248, 250 eller 260 sykepengedager.

For vurdering av ny rett til sykepenger er det to tidspunkt som må fastsettes, tidspunktet for seneste utbetaling av sykepenger fra folketrygden og tidspunktet for ny arbeidsuførhet. For at det skal kunne løpe en ny sykepengeperiode på 248 eller 250 dager fra det nye arbeidsuførhetstidspunktet må det ligge minst 26 sammenhengende uker med arbeidsførhet mellom de to tidspunkt. 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+8-12+Antall+sykepengedager.147869.cms

Anonymous poster hash: 3652d...22e

Skrevet

Så du kan jobbe nå? Hvorfor jobber du ikke da?

Anonymous poster hash: 9eca4...440

• Liker 6
Skrevet

Så du kan jobbe nå? Hvorfor jobber du ikke da? Anonymous poster hash: 9eca4...440

Fordi jeg liker ikke jobben min. Måtte ha en pause. Har søkt mange forskjellige jobber men jeg får ikke

Skrevet

Fordi jeg liker ikke jobben min. Måtte ha en pause. Har søkt mange forskjellige jobber men jeg får ikke

Så da er det greit å leve på fellesskapets penger?

Snylter kalles det

Anonymous poster hash: b5679...d33

• Liker 2
Skrevet

Skremmende at det finnes leger som sykemelder folk i årevis fordi de ikke har lyst til å gå på jobb... Legene har helt klart et ansvar her. Ikke bra for hverken samfunnet eller den det gjelder å bli gående slik over tid. Legen burde heller oppfordret til å bytte beite umiddelbart, dvs finne ny jobb og evt flytte til et sted hvor det finnes jobber å få.

Anonymous poster hash: 3409f...ef5
  • Liker 3
Skrevet

Skremmende at det finnes leger som sykemelder folk i årevis fordi de ikke har lyst til å gå på jobb... Legene har helt klart et ansvar her. Ikke bra for hverken samfunnet eller den det gjelder å bli gående slik over tid. Legen burde heller oppfordret til å bytte beite umiddelbart, dvs finne ny jobb og evt flytte til et sted hvor det finnes jobber å få.

Jeg er enig i at det mest fornuftige er å bytte jobb når man mistrives veldig på jobb. Av og til er man heldig og får noen nytt raskt og da er det jo ikke noe problem, Men i mange tilfeller lar den nye jobben vente på seg. Ved å jobbe et sted man mistrives over tid blir man syk og ved å la være å høre på kroppens signaler jo mer syk blir man. Til slutt kan man bli utbrent i tillegg til alvorlig depresjon slik at man kanskje aldri klarer å komme tilbake til arbeidslivet uansett hva slags jobb det er.

Skrevet

Jeg er enig i at det mest fornuftige er å bytte jobb når man mistrives veldig på jobb. Av og til er man heldig og får noen nytt raskt og da er det jo ikke noe problem, Men i mange tilfeller lar den nye jobben vente på seg. Ved å jobbe et sted man mistrives over tid blir man syk og ved å la være å høre på kroppens signaler jo mer syk blir man. Til slutt kan man bli utbrent i tillegg til alvorlig depresjon slik at man kanskje aldri klarer å komme tilbake til arbeidslivet uansett hva slags jobb det er.

Men nå er det faktisk slik at man kan ikke bli sykemeldt for sikkerhetsskyld - for å unngå å bli syk. Man blir sykemeldt om man faktisk tilhører den prosenten av mennesker som blir syk av jobben eller andre hendelser. 

Anonymous poster hash: ff704...695

• Liker 2
Skrevet

Men nå er det faktisk slik at man kan ikke bli sykemeldt for sikkerhetsskyld - for å unngå å bli syk. Man blir sykemeldt om man faktisk tilhører den prosenten av mennesker som blir syk av jobben eller andre hendelser. 

Og de aller fleste klarer fint å holde ut i en ikke optimal jobb/arbeidsmiljø frem til de får byttet jobb. Må være få som bli faktisk fysisk alvorlig syke av det. Jeg tror TS bare synes det er kjipt å dra til et sted han ikke liker. Tror vi har en viktig jobb også med å lære ungene våre at man ikke alltid bare kan gjøre ting som er gøy og stas, noen ganger må man faktisk holde ut med dritt også, inntil man får gjort noe med situasjonen. Vi må ha blitt utrolig bortskjemte.

• Liker 2
Skrevet

Trist å se at friske folk spekulerer i ordninger vi har for syke folk.At en ikke trives i jobb er ingen sykdom. Mistrivsel kan føre til lidelser, men da hadde ikke ved orket å søkt ny jobb.

Det fins alvorlige syke mennesker. Der et år sykmld er for lite.

Leste om et tilfelle der en kreftsyk slepte seg til jobb før sykmld gikk ut. Vedkommende viste at med nedgang i lønn ville få alvorlige konsekvenser. Sliter man med økonomien fra før,så blir den ikke bedre ved sykdom. Hun ble syk av å presse seg til jobb,og det endte med innleggelse

Anonymous poster hash: e3776...125

Skrevet

Trist å se at friske folk spekulerer i ordninger vi har for syke folk.At en ikke trives i jobb er ingen sykdom. Mistrivsel kan føre til lidelser, men da hadde ikke ved orket å søkt ny jobb.

Det fins alvorlige syke mennesker. Der et år sykmld er for lite.

Leste om et tilfelle der en kreftsyk slepte seg til jobb før sykmld gikk ut. Vedkommende viste at med nedgang i lønn ville få alvorlige konsekvenser. Sliter man med økonomien fra før,så blir den ikke bedre ved sykdom. Hun ble syk av å presse seg til jobb,og det endte med innleggelse

Anonymous poster hash: e3776...125

Ja, nettopp. Og det er på grunn av det store sykefraværet at den nye ordningen går utover de som virkelig er alvorlig syke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...