Gå til innhold

Er jeg egoistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nettopp i det glatte lag av svigermor fordi jeg jobber som frivillig tre timer annenhver uke og trener 2 ganger i uken, treningstidene koliderer med leggetid men det er organisert trening og det begynner når det begynner. Barna går i barnehage, de har ikke barnevakt men er med sin far, de får full oppmerksomhet fram til jeg går og da er det bare ca en time til de legger seg.

Jeg går ut med venninner kanskje 4 ganger i året og da aldri før barna har lagt seg.

Har aldri tenkt på at jeg er egoistisk ettersom jeg er utrolig mye med barna og mannen også har sine aktiviteter som tar mye tid, men som ikke krever at han forlater huset, selv om han er omtrent like tilgjengelig som om han skulle vært på månen mens han holder på. Fikk til svar at det ikke hadde noe å si da det var jeg som var moren deres.

Kjenner dette gikk skikkelig innpå meg.

Anonymous poster hash: 307f9...bea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke egoistisk!

Makan, er så mange mødre/svigemødre som ikke forstår at det faktisk går ann å gjøre noe annet, enn å bare være innenfor husets fire vegger å dulle med barna!

Anonymous poster hash: f06f3...e9e

• Liker 8
Skrevet

Nei, du er ikke egoistisk. Makan.. Hadde rollene vært omvendt hadde ingen tenkt på å reagere. Om du ikke er der ved leggetid 2 kvelder i uken, så er du jo der de andre 5 kveldene. Det er helt normalt at foreldrene bytter på hvem som legger barna. Man trenger ikke være to for å gjøre det, og det spiller da ingen rolle om du er på trening eller om du sitter i sofaen og glor på tv når det er mannens tur å legge ungene. 

Anonymous poster hash: 9a6c3...4ff
  • Liker 3
Skrevet

Fikk nettopp i det glatte lag av svigermor fordi jeg jobber som frivillig tre timer annenhver uke og trener 2 ganger i uken, treningstidene koliderer med leggetid men det er organisert trening og det begynner når det begynner. Barna går i barnehage, de har ikke barnevakt men er med sin far, de får full oppmerksomhet fram til jeg går og da er det bare ca en time til de legger seg.

Jeg går ut med venninner kanskje 4 ganger i året og da aldri før barna har lagt seg.

Har aldri tenkt på at jeg er egoistisk ettersom jeg er utrolig mye med barna og mannen også har sine aktiviteter som tar mye tid, men som ikke krever at han forlater huset, selv om han er omtrent like tilgjengelig som om han skulle vært på månen mens han holder på. Fikk til svar at det ikke hadde noe å si da det var jeg som var moren deres.

Er det alltid galt å være egoistisk?

Hvorfor er ikke det greit?

Anonymous poster hash: 8e5e8...e91

Skrevet

Du må da forstå at det er forskjell på hva en mamma og pappa kan gjøre... :bryllup:

:sarkasme:

Jepp, vi er så likestilte her i landet. Hvis en kvinne vil gå ut og gjøre sine ting, så er det jo noe galt med henne. Hun skal jo leve i symbiose med barna fra blir født, slik svigermor vil.

• Liker 3
Skrevet

Ja du er egoistisk. Men det er faktisk lov å være egoistisk av og til. Når man har små barn så trenger man å være egoistisk for i det hele tatt å overleve. Og at hun kan støtte sønnen?? Svigermødre er ikke alltid enkle...

Anonymous poster hash: 210d1...f33
  • Liker 1
Skrevet

Det er aldri gøy å høre fra andre hvordan mor man skal være.

Min mor kritisere meg ofte... hun mener at hun vil bare det beste til barnet mitt og det er bare hennes måte å prøve å hjelpe, men det går veldig inn på meg at hun aldri syns det jeg gjør er bra nok. Heldigvis (trist å si) bor hun lagt unna og vi har ikke sett hverandre på noen måneder, men hver gang jeg sender et bilde eller en video så finner hun noe å kritisere - enten at barnet spiser for mye brød, får hun holdt en brødskive da jeg tok bilde, eller barnet er blitt for tynn og jeg ikke gir nok mat (barnet veier over gj.snitt) eller hva som helst annet.. hun bare leter etter feil. Det er mitt første barn og i begynnelse gikk det veldig inn på meg.
Men nå VET jeg at jeg gjør mitt beste for mitt barn. Og hvis jeg er borte en kveld eller to for å trene er det faktisk for at jeg skal ha det bedre med meg selv, bli gladere og mer fornøyd og gi mer av meg selv til barnet mitt

Anonymous poster hash: 0daba...1c4
  • Liker 2
Skrevet

TS her, tusen takk for svar!

Jeg har heller aldri sett problemet med at mannen legger barna, resten av uken legger vi dem enten sammen eller så gjør jeg det.

Det har vært mye styr med barna, den yngste har etterhvert fått diagnose og etter det ble alt mye lettere da vi forstår barnet bedre.

Jeg stikker aldri avgårde om barn eller mann er syk og mannen er på ingen måte redd for å si i fra om noe plager han, selv om det er kampsport jeg trener 😂

Tror jeg bare skal drite i svigermor, synes bare at det er dumt det kom ut i en krangel og ikke ble sagt på en normal måte, det er virkelig forskjell på når ting blir skreket og ikke sagt.

Hun har fått beskjed av meg før, da hun hadde ett nærmest besatt forhold til diagnosebarnet og "kuppet" morsrollen når vi var sammen, jeg sa nei og hun sa ja og ga f.eks snop til barna rett før middag. Småting i andres øyne men skikkelig kjipt å forholde seg til når det skjedde stadig vekk.

Det rare er at hun var typisk raddis og feminist i sin ungdom, så jeg trodde hun hevet seg over gammeldagse kjønnsroller. Kjenner jeg gruer meg litt til stemningen neste gang vi sees.

Skrevet

Dette skal du ikke bry deg om. Ikke kan jeg forstå at dette er noe barna lider under i det hele tatt - og det er jo veldig sunne aktiviteter for deg. Ergo mener jeg det alt i alt er til familiens beste. Er det bedre at hele familien er sammen absolutt hele tiden og man er uopplagt og sur?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror du vet selv at du ikke er egoistisk, du vil bare ha med deg folk som en liten mobb mot svigermor.

Anonymous poster hash: f94cb...ac8
Skrevet

Å trene og holde seg I form kan man da gjøre for å være en sprek og frisk mamma, så da er det ikke egoistisk.

• Liker 1
Skrevet

Hehe en mobb faktisk.

Nei jeg har som jeg tidligere nevnte aldri følt meg egoistisk i forhold til dette, men når man får slengt ting mot seg så er det jo naturlig å lure på hvordan andre tenker, jeg var faktisk forberedt på flere svar som støttet svigermor med tanke på å være borte i leggetiden.

Skrevet

Jeg tror du vet selv at du ikke er egoistisk, du vil bare ha med deg folk som en liten mobb mot svigermor.

Anonymous poster hash: f94cb...ac8

Ja, for det er jo helt utenkelig at hun faktisk kan ha blitt såret over svigermors meninger og kommentarer?

Anonymous poster hash: d3930...ef8

• Liker 1
Skrevet

Hehe en mobb faktisk.

Nei jeg har som jeg tidligere nevnte aldri følt meg egoistisk i forhold til dette, men når man får slengt ting mot seg så er det jo naturlig å lure på hvordan andre tenker, jeg var faktisk forberedt på flere svar som støttet svigermor med tanke på å være borte i leggetiden.

Jeg har ikke barn, men jeg tenker at så lenge det bare trengs 1 person til å legge, så er det samme om den andre personen sitter i sofaen i naborommet eller er på trening :-)

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Det burde ikke gå innpå deg,for du gjør da virkelig ikke noe galt!Tvert om så tror jeg barn kan ha godt av å oppleve foreldre som også har sine engasjement utenfor familien.

En annen ting er at så lenge du har det bra,så har ungene dine det bra.Ikke la svigermor gi deg så mye som snev av dårlig samvittighet.

Er hun godt opp i årene eller?

For da er jo sikkert hun vokst opp med,og levd et liv dedikert til mann,barn og hjemmearbeid,og ikke så mye mer.Ikke alle lar seg bli påvirket eller henger med i tiden.

Du trenger altså ikke ha dårlig samvittighet!Men tror jeg ville forklart svigermor at en må respektere at andre handler og mener annerledes.Hun kan ikke gi deg noen glatte lag,det bør hun skjønne.

Skrevet

Jeg er sikkert i svigermoralder, jeg har jo faktisk to svigersønner, og døtre på noenogtyve med barn. Og nei, du er IKKE egoistisk!!

Da jeg var ung hadde jeg også interesser og aktiviteter utenfor huset som tok tid. Jeg var på trening med hunder flere ganger i uka på kveldstid, på organiserte treninger. Hørte aldri noe galt fra noen om det. Ikke fra svigermor heller, selv om hun var av den gammeldagse sorten (født før krigen). 

Vil tro at svigermødre nå til dags har vært unge omtrent samtidig som meg, og da var det jammen vanlig at vi damene deltok på organisert trening på kveldstid. Ser ikke at det har endret seg siden jeg selv ble voksen, så det er strengt tatt noe din svigermor også er "vokst opp" med.

• Liker 1
Skrevet

Det var det jeg også trodde, hun var av typen som tok høyere utdanning, gikk i demonstrasjoner og er definitivt sjefen i huset.

Har på ingen måte sett på henne som undertrykt, moren hennes igjen var også høyt utdannet om jeg ikke husker helt feil.

Mulig det er derfor jeg reagerte såpass kraftig, fordi jeg trodde vi hadde like verdier og synspunkter på ting.

Barna betyr mest i verden for meg, men jeg tror jeg hadde blitt småsprø om jeg skulle vært på småbarnsnivå konstant og ikke hatt kontakt med andre voksne utenfor familie :P

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...