AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #1 Skrevet 1. oktober 2015 Hei! Skal prøve å forklare litt bedre hva jeg lurer på : Noen bedrifter (regner jeg med i hvertfall) vil ha behov for å innhente og lagre personopplysninger, slik som fullt navn, adresse og personnummer ol. Er det noe bedriften må ha en form for konsesjon til å gjøre? Finnes det i tilfelle et register et sted der jeg kan se om bedrift XX har lov til å innhente og lagre dette? Kan det evt være at kun "Anne" hos bedrift YY har lov til å se og behandle denne infoen, eller evt "avdeling A" i bedrift YY, eller er det sånn at så lenge bedriften har evt konseson så kan alle ansatte se, behandle og arbeide med informasjonen? Anonymous poster hash: 5d6ae...f27
SaltLakris Skrevet 2. oktober 2015 #2 Skrevet 2. oktober 2015 Du finner svar på noe av dette her: datatilsynet.no/personvern/melding-og-konsesjon Det er ofte slik at en gruppe ansatte har tilgang til opplysningene (kanskje er det annerledes dersom det er snakk om sensitive opplysninger, det vet jeg ikke). Men at de kun har lov til å se på info dersom de har behov for det i arbeidet sitt. Hvis du feks jobber i bank, har du ikke lov til å gå inn og se på min konto i tide og utide, bare fordi du er nysgjerrig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå