AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #1 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg er ei jente på 21 år, som siden i vinter har trent utrolig mye. Har trent nesten hver dag, da mest jogging/ellipsemaskin, styrketrening og gruppetimer. Det har blitt både lange og relativt harde økter. Grunnen til at jeg har hatt tid og overskudd, er at jeg har studert kun deltid, og derfor hatt mye tid til hvile/restitusjon etc. Jeg elsker jo å trene, det har jeg alltid gjort. Nå vil ting forandre seg litt framover. Jeg skal begynne å studere heltid, og må også jobbe som ekstrahjelp for å tjene litt penger da jeg har enormt lite på konto. Innser at jeg må trappe ned på treningsmengden, siden jeg vil få mindre tid til både trening og hvile, og derfor vil bli overbelastet om jeg fortsetter å trene som jeg har gjort. Synes det er veldig vanskelig å tenke på at jeg skal venne meg av å trene så mye. Høres kanskje rart og "sykt" ut, men det er blitt en vane for meg, og jeg har liksom alltid lagt opp dagene og både type og mengde mat ut i fra at jeg trener så mye. Særlig vil jeg savne å jogge nesten hver dag. Noen som har tips til hvordan jeg kan håndere denne reduseringen av treningsmengden? Både i praksis, og mentalt. Setter pris på alle relevante svar Anonymous poster hash: ab5b2...4dd
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #2 Skrevet 1. oktober 2015 Ingen? Anonymous poster hash: ab5b2...4dd
Erazor Skrevet 1. oktober 2015 #3 Skrevet 1. oktober 2015 Om du får det såpass travelt som du gjør, er det sannsynlig at du i praksis vil være relativt sliten etter lange dager, slik at du vil verdsette hvile mer enn du har gjort til nå. Det vil gjøre det lettere å akseptere at du ikke får trent like ofte som før. Ellers kan det være greit å ha i bakhodet at restitusjon er svært viktig, og at mange faktisk må holdes tilbake og lære seg å koble av og hvile. Finn gjerne alternative aktiviteter som kan holde deg opptatt i treningspausene, dersom du synes du trenger det. Det kan også hjelpe om du sørger for at de treningsøktene du har, blir så gode som mulig. Kvalitet kan gjøre at du vil synes du får mye ut av treningen selv om den ikke skjer like ofte.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #4 Skrevet 1. oktober 2015 Om du får det såpass travelt som du gjør, er det sannsynlig at du i praksis vil være relativt sliten etter lange dager, slik at du vil verdsette hvile mer enn du har gjort til nå. Det vil gjøre det lettere å akseptere at du ikke får trent like ofte som før. Ellers kan det være greit å ha i bakhodet at restitusjon er svært viktig, og at mange faktisk må holdes tilbake og lære seg å koble av og hvile. Finn gjerne alternative aktiviteter som kan holde deg opptatt i treningspausene, dersom du synes du trenger det. Det kan også hjelpe om du sørger for at de treningsøktene du har, blir så gode som mulig. Kvalitet kan gjøre at du vil synes du får mye ut av treningen selv om den ikke skjer like ofte. Når det gjelder det siste der, så har du et godt poeng. Det er nok blitt slik at siden jeg trener omtrent hver dag, så har jeg få harde økter. Som regel jogger jeg i rolig tempo, trener styrke med moderat motstand etc. Kjenner at jeg heller vil ha mange "lette" økter, enn få tunge økter. Mulig jeg må snu om på dette, selv om jeg egentlig ikke vil. Dersom jeg vet at jeg skal ha en tung økt, så gruer jeg meg til trening. Jeg er ikke ute etter store resultater som feks. muskelvekst eller å løpe så og så fort, men jeg bare elsker å være fysisk aktiv, og derfor oftest mulig. Det er vel dette som er veldig vanskelig å endre, tror jeg. Anonymous poster hash: ab5b2...4dd
Cancellara Skrevet 1. oktober 2015 #5 Skrevet 1. oktober 2015 Det er fint du skjønner at treningsmengden din må omlegges med studier og jobb. For å få trent må du kanskje planlegge treningsuka og måneden din. Fint om du har treningsdagbok f.eks. Da kan du også planlegge intensitet, kvalitet og mengdetrening. Du får god oversikt over øktene dine, samt variasjon. Når du studerer og jobber vil du merke at dette "stjeler" noe av energien din som du før brukte til trening. Allikevel gir treningen din fordeler med kosthold, søvn og generelt bedre helse og du vil klare å holde rett "trykk" for studier og jobb. Hva med å legge inn morgenøkter f.eks. ? Jeg foreslår god planlegging og treningsdagbok for å holde oversikten med treningen din. Du har gode treningsvaner og treningsmoral, så du har allerede et godt grunnlag for å fortsette med dette, sett det bare litt mer i system når du skal kombinere det med jobb og studier. Lykke til !
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #6 Skrevet 1. oktober 2015 Det er fint du skjønner at treningsmengden din må omlegges med studier og jobb. For å få trent må du kanskje planlegge treningsuka og måneden din. Fint om du har treningsdagbok f.eks. Da kan du også planlegge intensitet, kvalitet og mengdetrening. Du får god oversikt over øktene dine, samt variasjon. Når du studerer og jobber vil du merke at dette "stjeler" noe av energien din som du før brukte til trening. Allikevel gir treningen din fordeler med kosthold, søvn og generelt bedre helse og du vil klare å holde rett "trykk" for studier og jobb. Hva med å legge inn morgenøkter f.eks. ? Jeg foreslår god planlegging og treningsdagbok for å holde oversikten med treningen din. Du har gode treningsvaner og treningsmoral, så du har allerede et godt grunnlag for å fortsette med dette, sett det bare litt mer i system når du skal kombinere det med jobb og studier. Lykke til ! Tusen takk for tips! Mulig jeg går til innkjøp av en treningsdagbok Da jeg studerte fulltid tidligere (før jeg begynte å trene så mye) så trente jeg jo mindre, men jeg la vel egentlig ikke merke til det siden jeg brukte mye energi på skole osv. Det er på en måte dit jeg skal/vil tilbake til nå framover, men det er veldig vanskelig når jeg inni hodet mitt er vant til å trene hver dag. Bare jeg tenker på å ikke skulle jogge en dag, kjenner jeg at jeg blir stresset innvendig. Det føles ikke bra. Mulig jeg bare må "hoppe i det", men vet ikke om det er riktig løsning heller. Huff, det er ikke lett. Men jeg skal absolutt prøve å kutte ned økter, strukturere litt mer, og være fornøyd med det jeg faktisk får gjennomført i kombinasjon med skole og jobb Anonymous poster hash: ab5b2...4dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå