Gå til innhold

Ta opp lån eller depositumsgaranti? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har bodd i en leid leilighet i flere år. Billig og trygg leie, og vi kjenner huseier personlig. 

Vi hadde egentlig tenkt å bli boende her til vi hadde spart opp nok til å kjøpe eget, men på grunn av studier og tidligere dårlig økonomi så er vi ikke helt der enda. Nå er begge i full jobb og tjener greit.

Problemet er at huseier dessverre har kommet i en situasjon hvor han må selge huset sitt med en gang. (Personlig grunn, og fult forståelig, ikke noe med oss å gjøre). Det gjør til at vi må flytte fortest mulig. 

Vi hadde en sparekonto men for to uker siden ble nesten hele brukt på grunn av en skade på bilen som ble betydelig dyrere å fikse enn hva vi trodde. 

Resten av sparepengene våre er låst på BSU.

Her vi bor nå har vi ikke betalt depositum, så ingenting å hente ut her.

Dette er jo en dum situasjon, men vi må jo ha ny leilighet. Vi tenkte å finne et depositum som er ganske lavt (sånn 10.000-20.000) og har nå sett på en som har 15.000. 

Jeg har lest litt om depositumsgaranti. Pleier de fleste huseiere å gå med på dette? Er det smart i en slik situasjon?

Ellers må vi nok ta opp et lite lån for å få dekt det. Da tenker vi å få betalt det ned på 2-3 mnder. Begge har jo jobb, så det vil ikke bli noe særlig problem. 

Hva tenker dere? 

(Helst ikke dømmende kommentarer, jeg spør fordi jeg er litt rådvill og situasjonen kom veldig brått på oss. Til dere som mener vi burde ha spart opp, så hadde vi egentlig det men har aldri fått en så dyr verkstedregning tidligere og da måtte vi nesten betale den med sparepengene våre.)

Vi har ikke mulighet til å låne av foreldre.

Anonymous poster hash: 0b1bd...e9b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og min samboer har bodd i en leid leilighet i flere år. Billig og trygg leie, og vi kjenner huseier personlig. 

Vi hadde egentlig tenkt å bli boende her til vi hadde spart opp nok til å kjøpe eget, men på grunn av studier og tidligere dårlig økonomi så er vi ikke helt der enda. Nå er begge i full jobb og tjener greit.

Problemet er at huseier dessverre har kommet i en situasjon hvor han må selge huset sitt med en gang. (Personlig grunn, og fult forståelig, ikke noe med oss å gjøre). Det gjør til at vi må flytte fortest mulig. 

Vi hadde en sparekonto men for to uker siden ble nesten hele brukt på grunn av en skade på bilen som ble betydelig dyrere å fikse enn hva vi trodde. 

Dette er jo en dum situasjon, men vi må jo ha ny leilighet. Vi tenkte å finne et depositum som er ganske lavt (sånn 10.000-20.000) og har nå sett på en som har 15.000. 

Jeg har lest litt om depositumsgaranti. Pleier de fleste huseiere å gå med på dette? Er det smart i en slik situasjon?

Ellers må vi nok ta opp et lite lån for å få dekt det. Da tenker vi å få betalt det ned på 2-3 mnder. Begge har jo jobb, så det vil ikke bli noe særlig problem. 

Hva tenker dere? 

(Helst ikke dømmende kommentarer, jeg spør fordi jeg er litt rådvill og situasjonen kom veldig brått på oss. Til dere som mener vi burde ha spart opp, så hadde vi egentlig det men har aldri fått en så dyr verkstedregning tidligere og da måtte vi nesten betale den med sparepengene våre.)

Depositumsgaranti koster vel over 3.500? og det er vel mer enn renteutgiftene på et depositumlån i bank om dere får det nedbetalt på 2-3 mnd.?

Anonymous poster hash: b105c...5d7

Gjest Blondie65
Skrevet

Her ville jeg snakket med egen bank om et kortsiktig lån på 6 eller 12 måneder for å dekke depositumet. Jeg vill også prioritert sparing til buffer slik at dere er tIlbake der dere var før bilregningen.

Skrevet

Hva tenker dere? 

Oppsigelsesfrister gjelder selv om eier skal selge

Skrevet

Det jeg gjorde da jeg flyttet fra eksen var å ta ut penger av kredittkortet for å ha til depositum, og betalte det tilbake i løpet av et par mnd.

Anonymous poster hash: 19f89...83b

Skrevet

Har dere satt inn penger på BSU i år? De kan dere eventuelt ta ut uten konsekvenser.

Anonymous poster hash: 35dde...466
Skrevet

Jeg ville helt klart lånt penger til depositum heller enn å bruke en eller annen form for garanti. Garantier er dyre, du ser aldri pengene igjen, og du må fremdeles betale evt skader. Du betaler altså ganske dyrt for at huseier skal få et firma til å legge ut pengene for skader.

Depositumspenger får du jo ta med deg videre i nytt leieforhold, eller tilbake når leieforholdet er avsluttet om man bare behandler leieobjektet pent, så det kan sees som en form for sparing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...