Gå til innhold

magre middagsretter

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter noen uker på slankekurs nå begynner jeg og bli tom for sunne middagsoppskrifter, så kanskje noen av dere har noen forslag til meg???

er glad i all slags mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Laks (eller annen fisk) med couscoussalat (kokt, avkjølt couscous blandet med hakket agurk, rødløk, tomater, vårløk, hvitløk, hakket koriander, salt, pepper, litt olivenolje og sitronsaft

*Enkel hjemmelaget fiskesuppe: fres løk og hvitløk mykt. Tilsett hermetiske tomater og evt litt hvitvin (eller bruk fiskebuljong), la småkoke ca 10 minutter. Ha i strimlet purre, fennikel og fiskefilet i biter og la småkoke til fisken er ferdig.

*Thai nudelsuppe: Stek tynne strimler av kyllingfilet, paprika, vårløk, hvitløk og chili. Ha i 4-5 dl hønsebuljong og en pakke tørre nudler. Og la småkoke et par minutter.

*Spaghetti milanese: Fres skivet champignon myk, tilsett strimlet kokt skinke, et par ss tomatpuré og et par dl buljong. La småkoke noen minutter og bland i pasta og revet ost.

Skrevet

Ta en titt på Grete Roede sine sider, der er det masse fine tips. Du kan også abonere gratis på daglig middagstips på mail der, kjempekjekt!

Jeg skal lage denne i dag:

http://www.greteroede.no/cgi-bin/view.cgi?id=351106

Ellers har de massevis av kokebøker på biblioteket, også mange slanke-kokebøker...

Skrevet

Jeg anbefaler også å ta en titt på Grete Roedes sider. Masse gode tips der :wink:

Skrevet

Salater og supper er både kjempegodt og magert, og kan varieres i det uendelige. Nesten.

Skrevet

Jeg har super-dilla på å wokke grønnsaker og svin/kylling strimler. Fyller opp med masse grønnsaker, eks: Løk, hvitløk, purre, brokkoli, gulerøtter, neper, minimais, sopp, paprika, squash - du velger selv hva du vil ha oppi. Husk salt og pepepr, evnt. andre urter.

Server med ris. I stedet for å ta et helt glass med saus (tikka masala osv) har jeg kjøpt en flaske med sweet chili saus, som gir mye smak, og du behøver veldig lite av det. Jeg heller litt over etter jeg har forsynt meg. Den blir varm av maten og det er lettere å posjonere ut (så du bare bruker litt). Ha evnt. bare sitronsaft over woken, sitron er en god smaksforsterker.

Kedgeree

Denne er super-enkel når du først har fått den til og smaker MYE. Sundt og godt: Kjøp en pakke frossen røkt kolje (evnt. fersk selvsagt!) og trekk fisken i 15-20 minutter. Samtidig koker du 2-3 egg hardkokte.

Samtidig kutter du opp 1 løk og hvitløk, freser dette i en sautèpanne (med kanter). Ha i ris (20 min) (1 dl pr pers) i pannen, la risen steke et minutt på sterk varme. Ha i karri (smak til, begynn med 2 ts). og stek dette litt sammen med risen (gir veldig god smak). Ha i vannet til risen (2 dl pr 1 dl ris), demp varmen og la risen koke til vannet er borte. Rens fisken og del opp i biter, bland inn i risen. Press over en sitron. Del eggene i fire og legg over. UTROLIG godt, egentlig ganske enkelt, og masse proteiner og lav på kalorier.

Grønnsaker i hvit saus

Kok opp brokkoli og blomkål, ha over hvit saus og skinke i terninger (dropp osten så blir det færre kalorier). Server med poteter.

Honningglassert laks:

Lag en blanding av en skje sennep (gjerne grov), en skje honning, en skje sitronsaft. Pensle laksefilet med denne smørja, stek i ovnen 15 min på 225 grader. Server med masse grønsaker og poteter. Himmelsk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...