Gå til innhold

Hva regner dere som lite søvn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn, og mener dere får lite søvn pga barna, hvor mange timer er det snakk om da? Før jeg fikk barn sov jeg max 6-7 timer  da jeg aldri la meg før midnatt. Nå, etter jeg fikk barn, er lite søvn for meg 3-4 timer på ei natt. Har ei venninne som var vandt med å sove mellom 8-9 timer, og gjerne 12 timer i helgene, og hun holder på å krepere bare hun sover  6-7 timer en natt. Hva regner dere som lite søvn?

Anonymous poster hash: 9d73d...044

Anonymous poster hash: 9d73d...044
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir jo min personlige mening, men under 6 timer synes jeg er lite søvn.

Rundt 8 timer er passe ;)

Anonymous poster hash: cfdcc...d26

Skrevet

Lite søvn = mindre søvn enn det man har behov for for å fungere bra neste dag. 

Noen har behov for minst 8 timer søvn. For dem er 6 timer gjerne såpass lite at de er helt ødelagt dagen etterpå. 

Andre har bare behov for 6 timer. For dem er da 6 timer ikke lite, men nok. 

Jeg er sånn som blir irritabel og grinete og sur om jeg får mindre enn 7,5. 

Anonymous poster hash: af5c5...b25
  • Liker 12
Skrevet

Det er veldig viktig med nok søvn.

Anonymous poster hash: 01be1...a40
  • Liker 4
Skrevet

3-4 timer usammenhengende søvn er en dårlig natt for oss.

Anonymous poster hash: 7b6cd...4a5

• Liker 3
Skrevet

Lite søvn for meg er 3-4 timer usammenhengende i løpet av en natt. Jeg fungerer sånn passe etter noen netter med det, men blir det ukesvis merker jeg at jeg blir mer distré og litt ustabil følelsesmessig.

En god natt er 5+ timer sammenhengende. Da føler jeg meg uthvilt. Sånn har behovene blitt etter vi fikk barn som sover lite. Før var jeg avhengig av mye mye mer søvn.

Skrevet

Om man våkner hver time omtrent fordi babyen har blitt litt syk. Da kan du kalle meg zoombie... får jeg sove 3-4 t sammenhengende og et par timer usammenhengende i tillegg så er det litt greit med søvn. Før barn måtte jeg ha 8 t minst.

• Liker 1
Skrevet

For meg er under 5 timer lite søvn. Men på en annen måte kan 7 timer være lite søvn også om det ikke er sammenhengende søvn.

• Liker 1
Skrevet

Det handler vel mest om hva man er vant til. Jeg har et barn som alltid har sovet veldig godt, så for meg føles det som om det er krise om jeg ikke får minst 7-8 timer sammenhengende søvn (om han eller jeg er syk, f.eks.), men jeg er ganske sikker på at jeg nok hadde blitt vant til om jeg hadde måttet sove mindre på jevnlig basis også.

Skrevet

Tja, mindre enn 3-4 timer per natt over flere netter tærer på. Men 3-4 timer sammenhengende er tross alt bedre enn 3-4 timer oppstykket søvn da... Jeg brukte å ha et ganske stort søvnbehov, men har justert kravene ganske kraftig etter at jeg fikk barn. Kan ikke huske sist jeg fikk mer enn 6 timer igrunnen...

Anonymous poster hash: 3cf36...357

Skrevet

Under 6 er lite for meg.

Anonymous poster hash: e06fe...600

• Liker 1
Skrevet

Må ha minst 8 - 9timer god søvn.

Anonymous poster hash: 01be1...a40
  • Liker 1
Skrevet

Under 6 timer syns jeg er lite. Dvs hvis jeg sover under dette i flere dager, blir jeg rar. Men alt kommer an på livssituasjonen, om man er i en jobb hvor det forventes at man er opplagt, om man er i permisjon med en krevende baby som må bæres hele dagen, eller om man f.eks. har en rolig baby man blir lite sliten av å være sammen med. Da jeg hadde liten baby, telte jeg timer på en annen måte. Da var jeg mest opptatt av hvor sammenhengende søvnen var. Om jeg fikk tre timer sammenhengende og så diverse usammenhengende resten av natta, var jeg veldig fornøyd. En halvtime-time om gangen hele natta, var jeg ikke så fornøyd med. Da var 6-7 timer (som egentlig er ganske bra) ikke så relevant, om de ble tilbragt veldig usammenhengende. Dvs kvalitet spiller veldig inn på hvor mye søvn jeh trenger.

• Liker 2
Skrevet

For meg er under 6 timer lite søvn.

Skrevet

Under 6 timer usammenhengende søvn i 15 mnd er for meg lite. Men jeg lever enda og ser det er mulig ☺ men hodet fungerer ikke. De sier jo at hjernen til gravide krymper. Vel, hos meg tror jeg den fortsatte etterpå også 😁

Skrevet

Jeg trenger 7-8 timer søvn for å ha det bra. 6 timer blir for lite, jeg blir rar i hodet, dårligere hukommelse, funker dårligere på jobb, sliten i kroppen. Hvis jeg får bare 3-4 timer så går jeg på nødreserver i noen timer og har veldig behov for søvn.

I tenårene sov jeg gjerne 11-12 timer før jeg våknet av meg selv. Nå våkner jeg vel ca 9 timer uten alarm.

Skrevet

Under fire timer.

Anonymous poster hash: 04fcc...4a2

Skrevet

Sov 4-5 timer i seks uker pga datterens astma, ble utbrent og deprimert, tok meg 1,5 år å komme meg litt til hektene.

Skrevet

For meg er 5-6 timer lite søvn, er avhengig av minst 7 timer søvn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...