Gå til innhold

Begynner å nærme meg inntekt på 50.000 (frilanser)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg jobber som frilansillustratør, og begynner å nærme meg en inntekt på 50.000 kr. (Utgifter er ikke trukket fra.)

Jeg gjør litt av hvert, som å ha utstillinger, selge tegninger/print, og gjøre tjenester (f.eks. tegne for et magasin eller bokcover). Jeg er ikke i nærheten av å nå grensen på 50.000 når det gjelder varer/tjenester som er mva.-pliktige, om det har noe å si.

Jeg vil jo gjerne tjene mer og etterhvert kunne leve av dette, men jeg har ikke nok kunnskaper til at jeg tør foreløpig.

Det jeg nå sliter med, er å vite hva som er neste steg.

Sliter med å formulere meg her, vet ikke helt hvor jeg skal starte.

Jeg er ganske forvirret, får veldig mye forskjellig info fra alle kanter, og det dukker hele tiden opp nye ting å bryne seg på.

Det første som står for tur er å gå til innskaffelse av regnskapsfører, i og med at jeg har veldig lite kunnskaper om regnskap og økonomi.

Jeg er kun registrert i Brønnøysundregisteret, som vil si at jeg har et organisasjonsnummer. Er det andre registre/sider jeg må registrere meg i?

Må jeg registrere meg med et ordentlig enkeltmannsforetak?

Må jeg ordne med nytt skattekort, så jeg kan få lagt til "næringsinntekt", slik at jeg må forhåndsbetale skatten? Det jeg hittil har gjort er å legge av de inntjente pengene på egen konto.

Er det noen her som har tips og råd å komme med? Blir glad for alt! Kurstilbud og info for selvstendig næringsdrivende innen kreative felter er ikke akkurat det mest tilgjengelige.

Jeg skal også sende mail til skatteetaten, men tenkte jeg skulle forhøre meg litt her i mellomtiden.

Takk for alle innspill!

Anonymous poster hash: 2bb05...6af
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det blir vanskelig å gi korrekt svar til deg. Hvis jeg var deg ville jeg tatt med dokumenter og sånne ting til skatteetaten. Lettere å få korrekt svar (fra etaten også) om du sitter med dem med dokumenter++.

Skrevet

MFO, musikernes fellesorganisasjon, holder ofte kurs i økonomi for frilansmusikere, som kan være aktuell informasjon for deg. Noe å vurdere?

Hovedregelen er at du må levere næringsoppgave for enkeltmannsforetaket sammen med selvangivelsen hvis du tjener mer enn 50 000kr. Google næringsoppgave.

Du skal fremdeles ikke forhåndsbetale skatten, den kommer etterpå. Lurt å sette av penger hver måned til restskatten som du nå vet vil komme!

Ikke la manglende kunnskaper stoppe deg i å jobbe mer! Økonomien skal du alltids kunne fikse. Kontakt regnskapsfører og spør om hjelp om det føles for vanskelig :)

Skrevet

Når du er registrert i Enhetsregisteret og har eget organisasjonsnummer, har du eget enkeltmannsforetak. Så det trenger du ikke gjøre noe med. Men når du bikker 50 000 i omsetning må du registrere deg i mva-registeret også. Da må du begynne faktureringen av mva på det som er mva-pliktig, men får også fratrekk for betalt mva. Dette er bare kjapt og enkelt forklart, er selvfølgelig flere ting til dette.

Det beste er å ta kontakt med Skatteetaten og be om et møte. De veileder ofte næringsdrivende i slike saker. Flere ligningskontor har også egne kurs for næringsdrivende i flere temaer. Sjekk nettsiden 😊

Anonymous poster hash: b67a8...92b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...