Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har spilt rollespill her inne og har lyst til å forklare meg hva det går ut på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du egentlig vite? Om laiv-typen der man springer rundt i kostymer, eller typen der man sitter rundt et bord og triller terninger?

Jeg har spilt siden 1999, så det er bare å spørre.

Skrevet

Da prøver jeg:

Det finnes utallige rollespill. Masse. Alt fra vampyrer innom science fiction, til kanskje den meste kjente; Dungeons and Dragons.

I hvert og ett finnes spesifikke regler for alt mulig. Når det gjelder karakteren du skal spille, så er den på et ark. På det arket står alt karakteren kan og er. Utseende, styrke, hvor flink han er i forskjellige ting, god eller ond, hvilken rase(menneske, alv, dverg++) osv. Dette er det regler for. Å lage en karakter er også den vanskeligste delen, men man kommer fort inn i det.

Så har man en Game Master. Det vil si den personen som holder styr på ting. Han som "forteller historien". Han kan lage en fiktiv verden, bruke en fiktiv verden som allerede er laget av andre, og han kan bruke denne verdenen. Uansett er det en historie som skal spilles ut. Denne historien er bare fastlagt i grove trekk, for man har ikke kontroll på hva spillerne gjør. Da sier det seg selv at Game Master må være litt fantasifull og impulsiv, og må kunne finne på ting på et øyeblikks varsel. Han kan bruke historier han har laget selv, men det finnes også enormt mange historier som man kan kjøpe og laste ned fra nettet.

Selve spillingen består i at Game Master(GM) forteller hvordan ting er rundt dere. Dere kan være på et vertshus, i en skog, eller hvilken som helst plass. GM beskriver personer man ser, og ellers alt annet. Spillerne bidrar selv til dette ved å si hva de vil gjøre/gjør.

I grove trekk går terningtrillingen ut på at man triller for å klare ting. Man kan trille for å se om man oppdager en som prøver å skjule seg, man triller for å sloss, man triller for å bløffe folk, man triller for absolutt alt som vil kreve litt innsats og som man ikke virkelig kan.

Det er litt vanskelig å forklare skriftlig hvordan det foregår, men nå vet du litt iallfall. Har man en dyktig GM, så er det utrolig morro å spille. Det kan høres tørt og kjedelig ut, men det er det virkelig ikke.

Så det er bare å spørre mer, det er lettere for meg å svare hvis det spørres om litt mer spesifikke ting :)

Skrevet

JEG vil OGSÅ!!!! Er det bare faste venne gjenger som driver med dette, eller kan man "melde" seg på??

*uviten*

Har man spesielle klær, eller utløper historien seg i hodet -mer eller mindre (pluss terningene da) Man sitter i vanlige klær og lager en historie/film/eller hva??

Skrevet

Man kler seg ikke noe spesielt, nei. Alt foregår i fantasien, og man agerer stort sett ingenting.

Det er masse vennegjenger som holder på med slikt, men det finnes også spillklubber en del steder. Det er nesten bare å undersøke der du bor for den slags. Det beste er om man kjenner noen som driver med det.

Send meg en PM med hvor du bor, så kan jeg prøve å finne ut av om det er noen spillklubber i umiddelbar nærhet :)

Skrevet

Outlands har spilleforretninger i Oslo og Stavanger ivertfall. De har det i noen andre byer også.

Miljøet kan kanskje bli lit fremmedlig med alt det svarte hårene og kappene. Så man burde kanskje heller prøve å starte med en egen gruppe.

Hva har skjedd med Avalon forresten? Så de bare skulle selge bøker i forretningen i Oslo?

Jeg spilte det med en gruppe fra 1992-1997. Vi pleide å ha på musikk i bakrunnen. Det skapte stemning.

Rollespill blir morsommere når man spiller rollene bra emm. Når man lever seg inn i rollene. Det er også helt opp til spillerne å justere om man vil ha et spill fokusert mot historie og rollespill, eller mot regler. Og finn bra historier!

D&D, var kjent for å ha greie regler som var morro og spille. Det var i fortiden. Du fikk en bra og morsom følelse for utvikling, for å si det sånn. Men d&d hadde masse tabeller, men det var noe man kunne bruke mindre og mere av. Dette ble også forbedret i 3rd ed d&d. Men det var andre ting jeg likte bedre med 2nd(av det lille jeg har sett av 3rd ed). Også har/hadde d&d masse bra historier. Det var som sagt Stort.

CyberPunk er et av framtidens rpg'er. Det har også masse litteratur. Det er en mørk fremtid styrt av store firmaer hvor man kan implante mekanikk inn i kroppen.

Runequest hadde de mest realistiske reglene. Beste også etter min mening. Runequest spiller seg ut i bronsealderen tror jeg det var. Men det manglet litt action når man var 15 år.

Call of Ctulu, var grøsserverisjonen av Runequest.

Mage, er du bare magiker og driver med masse rituelle saker. Også i en fremtidverden tror jeg.

Vampire: Masquerade. Gjett.

Se på www.Wikipedia.com for mer info.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roleplaying

Skrevet

Tusen takk for all informasjon! de har outland her i kristiansand, har vært og kikket i endel bøker der nede, men tenkte jeg heller skulle spørre her.

En kamerat har fått meg med til å spille, og ville egentlig bare vite hva det går ut på :-)

Og nå gleder jeg meg bare!

Skrevet

Var med og spilte en gang jeg og, men jeg vet ikke helt.. Likte det ikke noe særlig jeg... Men det henger nok en god del sammen med at de jeg spilte sammen med hadde spilt masse før og var godt inne i dette, og egentlig ikke gadd å bry seg stort med å forklare og hjelpe meg med å komme i gang liksom. Og dessuten var vel den gamemasteren ikke spes. god, det var flere av de andre også enige om.

Skrevet

Spiller rollespill, har spilt noen år. Vi spiller mest Vampire - Dark Ages, som er vampyrer i middelalderen. Har også spillt (A)D&D, Demons og Hunter, i tillegg til div. spill under Arcon.

Arcon er den store rollespillkongressen i Oslo, avholdes rundt starten av skolens sommerferie, hvert år, på Blindern.

Du kan lese mer her: http://www.rollespill.net/

Og hvis det blir for kjedelig med bordrollespill, så har du levende rollespill, eller laiv. Da tar du med deg karakteren ut av stua og inn i settingen, får på deg et kostyme, og er med selv. Ingen terninger involvert, men morsommere og mer intenst enn bordrollespill.

Les mer om laiv på http://www.laiv.org

Catzy

Skrevet

Vi spiller Star Wars, vi.. Og skal kanskje begynne et spill med Ctulu. Jeg har ikke spillt så lenge (1/2 års tid) men synes det er veldig artig. Gleder meg til Ctulu, hvis vi får tid, tror jeg vil like meg bedre i den verdenen enn i StarWars.. Er litt mer Sci-fantasy person enn sci-fi.

Sambo har spillt i mange, mange, mange år..

Skrevet

Call of Ctulu er vel horror såvidt jeg har forstått?

Jeg likte det iallfall, men har problemer med å finne folk som spiller det...

Skrevet

jo, det er nok kanskje mest horror. Vet ikke så mye om det egentlig, annet enn at det skal visst være utrolig spennende. Vet ikke om vi får sopillt det heller da, men det har vært litt prat i spillgjengen.

Skrevet

Jeg spilte to sessions, med en meget god GM, og jeg holdt på å pisse på meg av skrekk av og til! :o

Så hvis folk kan skape stemningen, så har du noe å se fram til, det lover jeg deg :)

Skrevet
Vi spiller Star Wars, vi.. Og skal kanskje begynne et spill med Ctulu. Jeg har ikke spillt så lenge (1/2 års tid) men synes det er veldig artig. Gleder meg til Ctulu, hvis vi får tid, tror jeg vil like meg bedre i den verdenen enn i StarWars.. Er litt mer Sci-fantasy person enn sci-fi.

Sambo har spillt i mange, mange, mange år..

Heh, tviler på om du kommer til å *trives* i call of Cthulu-verdenen. De gangene sambo har spilt, har de endt opp med å dø alle mann, ofte med den siste kula i pistolen sin... Men det er i hvertfall helt annerledes enn Star Wars.

Catzy

Skrevet

:wink: Trives var vel kanskje feil ord, ja.. Sambo har fortalt om lange spillnetter da han bodde hjemme på Vestlandet. 4km tur midt på natten i mørke skauen for å komme seg hjem fra kameraten hadde visst vært en skreddladet affære...

:hoho:

men men, fortiden sloss jeg nå mot ike fullt så skumle ting i SW. Artig det også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...