Titti Skrevet 22. september 2004 #1 Skrevet 22. september 2004 Hei, hei! Skal hjelpe til med en bursdagsfeiring snart og har lovet at jeg skal bake 2-3 kaker!! Da det er flere ting som skal ordnes, håper jeg dere kan hjelpe meg med noen gode, men alikevel enkle kake-tips....
Gjest 1111 Skrevet 22. september 2004 #2 Skrevet 22. september 2004 Enkel sitronkake 2 egg 1 ½ dl sukker revet skall og saft av ½ sitron 2 ts vaniljesukker 2 ts bakepulver 200 g hvetemel 1 dl melk 4 ss smeltet smør melis sitronsaft Pisk egg og sukker til eggedosis. Tilsett revet skall og saft av sitron. Bland sammen vaniljesukker, bakepulver og hvetemel. Rør vekselvis inn i røren med melk. Rør inn smeltet smør til slutt. Hell i smurt form, 20 cm i diameter, og stek ved 175 grader i ca. 45 minutter. Avkjøl. Rør melis og sitronsaft sammen til en passende konsistens og glaser kaken. Enkel formkake 2 egg 150 g sukker 150 g hvetemel 2 ts bakepulver 50 g smeltet margarin 1 dl melk eller vann Rør sammen ingrediensene og hell røren i smurt form. Stekes på 180 grader i ca. 30-35 minutter. Forslag til smakstilsetninger: * 2 ts vaniljesukker * revet skall av 1 sitron * 1 ts kanel, kardemomme, ingefær og nellik * appelsinjuice i stedet for melk og revet skall av 1 appelsin Enkel Jordbærterte 200 g kjeks 50 g smør Fyll: ½ dl kremfløte 3 dl jordbær 7 plater gelatin Knus kjeksen og bland i smøret. Trykk blandingen ut i en springform og avkjøl litt. Fyll: Pisk kremfløte. Løs opp gelatin. Rør alt til fyllet sammen og hell på bunnen. Settes til avkjøling til det er stivt.
Arkana Skrevet 22. september 2004 #3 Skrevet 22. september 2004 Browniesene mine er superenkle å lage, og du verden så gode de blir! Brownies 400 g mørk sjokolade 340 g smør 8 dl sukker 8 egg 4 ts vaniljesukker 5 dl hvetemel Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor langpanne. Stek ved 175 grader i ca 50 minutter.
Grooo Skrevet 22. september 2004 #4 Skrevet 22. september 2004 Kan du ikke ta med noe gjærbakst da, boller eller kringle? Jeg er overhode ikke glad i kaker, rører dem ikke med mindre jeg må. Men gjærbakst elsker jeg! Bare så synd at nesten ingen serverer det i selskap...
Titti Skrevet 23. september 2004 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2004 Takker for svar! -tar gjerne imot flere! Arkana, du skrev 'Hell røren i en stor langpanne' -mener du ei sånn hel form med høye kanter som hører med ovnen? Hvor lenge holder de seg gode, kan man bake de flere dager før? Groo, godt tips å servere noe gjærbakst, tror jeg har ei oppskrift på ei ganske enkel kringle.... Tro om den er like god om man fryser den?
Rufus Skrevet 23. september 2004 #6 Skrevet 23. september 2004 Tro om den er like god om man fryser den? Jepp - la den bli kald og legg den i fryser´n...holder seg kjempefint...(men må tilstå at det sjelden blir liggende lenge der hos oss :oops: ) Når du skal bruke det, la det tine på rist i romtemperatur...
Titti Skrevet 23. september 2004 Forfatter #7 Skrevet 23. september 2004 Rufus, har du en favorittoppskrift???
Rufus Skrevet 23. september 2004 #8 Skrevet 23. september 2004 Når det gjelder gjærdeig ender jeg oftest opp med melblandingene på Rema, jeg :oops: Ellers blir det ofte ostekake eller yoghurtkake... Her har jeg "prata"om den før: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...ght=yoghurtkake Tror nok den er min favoritt...ellers har jeg en veldig enkel sjokoladekake...husker ikke oppskriften, men skal prøve å få den med imorra!
Arkana Skrevet 23. september 2004 #9 Skrevet 23. september 2004 Arkana, du skrev 'Hell røren i en stor langpanne' -mener du ei sånn hel form med høye kanter som hører med ovnen? Hvor lenge holder de seg gode, kan man bake de flere dager før? Jepp, det er det jeg mener. Brownies holder seg veldig godt i en tett boks og kan fint lages flere dager i forveien.
Titti Skrevet 24. september 2004 Forfatter #10 Skrevet 24. september 2004 Arkana, har du bakepapir nede i forma, eller hva smører du den med?? De brownisene fristet skikkelig!
Arkana Skrevet 24. september 2004 #11 Skrevet 24. september 2004 Jeg bare smører, har ladri hatt behov for bakepapir. Jeg lar kaken hvile kanskje 5-10 minutter og så skjærer jeg opp i ruter som legges på rist for avkjøling.
silja Skrevet 26. september 2004 #13 Skrevet 26. september 2004 jeg vil bare legge til - at jeg har en god oppskrift på en annen yoghurtkake aom er superenkel og også veldig god, likt av de fleste. Du finner oppskriften i linken til Rufus. Laget denne kaka til et bryllup i sommer da brudeparet så gjerne ville ha den. Selv tenkte jeg det var en litt for lite "fin" kake å ha, men pyntet den så best jeg kunne - og det var faktisk den kaka som forsvant først fra gedigne kakebordet... En frisk kake!
Titti Skrevet 28. september 2004 Forfatter #14 Skrevet 28. september 2004 Testa Browniesene dine igår Arkana, mmmm nam!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå