Gå til innhold

Enkle, men gode kakeoppskrifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hei!

Skal hjelpe til med en bursdagsfeiring snart og har lovet at jeg skal bake 2-3 kaker!! Da det er flere ting som skal ordnes, håper jeg dere kan hjelpe meg med noen gode, men alikevel enkle kake-tips.... :wink:

Skrevet

Enkel sitronkake

2 egg

1 ½ dl sukker

revet skall og saft av ½ sitron

2 ts vaniljesukker

2 ts bakepulver

200 g hvetemel

1 dl melk

4 ss smeltet smør

melis

sitronsaft

Pisk egg og sukker til eggedosis. Tilsett revet skall og saft av sitron. Bland sammen vaniljesukker, bakepulver og hvetemel. Rør vekselvis inn i røren med melk. Rør inn smeltet smør til slutt. Hell i smurt form, 20 cm i diameter, og stek ved 175 grader i ca. 45 minutter. Avkjøl. Rør melis og sitronsaft sammen til en passende konsistens og glaser kaken.

Enkel formkake

2 egg

150 g sukker

150 g hvetemel

2 ts bakepulver

50 g smeltet margarin

1 dl melk eller vann

Rør sammen ingrediensene og hell røren i smurt form. Stekes på 180 grader i ca. 30-35 minutter.

Forslag til smakstilsetninger:

* 2 ts vaniljesukker

* revet skall av 1 sitron

* 1 ts kanel, kardemomme, ingefær og nellik

* appelsinjuice i stedet for melk og revet skall av 1 appelsin

Enkel Jordbærterte

200 g kjeks

50 g smør

Fyll:

½ dl kremfløte

3 dl jordbær

7 plater gelatin

Knus kjeksen og bland i smøret. Trykk blandingen ut i en springform og avkjøl litt.

Fyll: Pisk kremfløte. Løs opp gelatin. Rør alt til fyllet sammen og hell på bunnen. Settes til avkjøling til det er stivt.

Skrevet

Browniesene mine er superenkle å lage, og du verden så gode de blir!

Brownies

400 g mørk sjokolade

340 g smør

8 dl sukker

8 egg

4 ts vaniljesukker

5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor langpanne. Stek ved 175 grader i ca 50 minutter.

Skrevet

Kan du ikke ta med noe gjærbakst da, boller eller kringle?

Jeg er overhode ikke glad i kaker, rører dem ikke med mindre jeg må. Men gjærbakst elsker jeg! Bare så synd at nesten ingen serverer det i selskap...

Skrevet

Takker for svar! -tar gjerne imot flere!

Arkana, du skrev 'Hell røren i en stor langpanne'

-mener du ei sånn hel form med høye kanter som hører med ovnen? Hvor lenge holder de seg gode, kan man bake de flere dager før?

Groo, godt tips å servere noe gjærbakst, tror jeg har ei oppskrift på ei ganske enkel kringle.... Tro om den er like god om man fryser den?

Skrevet
Tro om den er like god om man fryser den?

Jepp - la den bli kald og legg den i fryser´n...holder seg kjempefint...(men må tilstå at det sjelden blir liggende lenge der hos oss :oops: )

Når du skal bruke det, la det tine på rist i romtemperatur...

Skrevet

Når det gjelder gjærdeig ender jeg oftest opp med melblandingene på Rema, jeg :oops:

Ellers blir det ofte ostekake eller yoghurtkake...

Her har jeg "prata"om den før:

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...ght=yoghurtkake

Tror nok den er min favoritt...ellers har jeg en veldig enkel sjokoladekake...husker ikke oppskriften, men skal prøve å få den med imorra!

Skrevet
Arkana, du skrev 'Hell røren i en stor langpanne'

-mener du ei sånn hel form med høye kanter som hører med ovnen? Hvor lenge holder de seg gode, kan man bake de flere dager før?

Jepp, det er det jeg mener. Brownies holder seg veldig godt i en tett boks og kan fint lages flere dager i forveien.

Skrevet

Arkana, har du bakepapir nede i forma, eller hva smører du den med?? De brownisene fristet skikkelig!

Skrevet

Jeg bare smører, har ladri hatt behov for bakepapir. Jeg lar kaken hvile kanskje 5-10 minutter og så skjærer jeg opp i ruter som legges på rist for avkjøling.

Skrevet

jeg vil bare legge til - at jeg har en god oppskrift på en annen yoghurtkake aom er superenkel og også veldig god, likt av de fleste. Du finner oppskriften i linken til Rufus.

Laget denne kaka til et bryllup i sommer da brudeparet så gjerne ville ha den. Selv tenkte jeg det var en litt for lite "fin" kake å ha, men pyntet den så best jeg kunne - og det var faktisk den kaka som forsvant først fra gedigne kakebordet... En frisk kake!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...