Gå til innhold

"Kjøreregler"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vet at lignende tråder har vært her før, men jeg finner ikke igjen noen... :sur:

Finnes det regler om hvordan kostnader osv. skal fordeles når barna pendler mellom foreldrene?

Var på trygdeetatens sider men fant ingenting..

:-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann og hans eks delte på det.

Betalte en vei hver eller byttet på og kjøre hver sin vei.

Ring trygdekontoret, jeg mener det er en regel som sier at det skal deles, men jeg er ikke sikker.

Tror det er tatt opp her før for lenge siden og da var vel ingen enige...

Skrevet
Her finner du hvertfall grunnreglene - og et eksempel på utregning
Skrevet

Er det ikke noen nye regler nå som går ut på at hvert foreldrepar skal bli enige om kostnadsfordelingen seg imellom når det gjelder alle kostnader (inkl bidraget)?

Ved uenighet kanskje familierådgivningskontoret kan hjelpe.

Skrevet

Det står at nye regler trer i kraft 1/1-2002, men hvor står de reglene ?? :-?

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Reglene er nå som følger:

- Foreldre skal dele på kostnadene ved barnets reise forholdsmessig etter deres inntekt. Dvs. den som tjener mest skal betale mest. Samværsforelder er - om man ikke blir enig om annet - ansvarlige for den praktiske henting/bringing.

- Bidraget kommer utenom dette. Etter nye regler (innført 1.10.03) baserer det seg på en såkalt kostnadsmodell, dvs. det settes en pris på barnet, og denne deles forholdsmessig etter foreldrenes inntekt, med stort fratrekk for samvære og en del andre finesser.

- Det er ellers avtalefrihet mellom foreldrene, så man kan bli enige om både bidrag og kostnader ved henting/bringing.

regelverket finner du ellers på trygdeetatens hjemmesider. I tillegg har også aleneforeldreforeningen en del informasjon om dette på sine hjemmesider.

Sissi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...