Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 33 år. Vi kommer nok ikke til å begynne å prøve å få barn før 1-2 år. Er det unødvendig å sjekke fertiliteten? Jeg er frisk og har aldri vært gravid.

Anonymous poster hash: 6390f...5ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde dere ikke begynne å prøve først? 

Anonymous poster hash: c9e69...7c0
Skrevet

Dere må prøve i minst ett år før dere kan sjekke fertiliteten ;)

• Liker 1
Skrevet

Så det å sjekke fertiliteten gjøres KUN om man har prøvd i ett år? Det er med andre ord unødvendig å sjekke fertilitet på forhånd når man er 33 år? Min "begrunnelse" er fordi jeg aner jo ikke hvor fertil jeg er. Ikke at en 22åring heller vet det men antar at den personen står sterkere enn meg som er 33 år.

Takk for alle konstruktive svar :)

Skrevet

Så det å sjekke fertiliteten gjøres KUN om man har prøvd i ett år? Det er med andre ord unødvendig å sjekke fertilitet på forhånd når man er 33 år? Min "begrunnelse" er fordi jeg aner jo ikke hvor fertil jeg er. Ikke at en 22åring heller vet det men antar at den personen står sterkere enn meg som er 33 år.

Takk for alle konstruktive svar :)Anonymous poster hash: 6390f...5ea

Å sjekke fertilitet regnes ikke som et anliggende for offentlig helsevesen, før man har prøvd ut et år og det dermed er grunn til å regne fertiliteten som nedsatt. Er man over 35 kan man henvises etter 6 mnd prøving. Det offentlige sjekker ikke for fremtidig fertilitet.

Vil du sjekke fertiliteten må du gjøre det i det private.

Hvis du venter til du er 35, synker fertiliteten. De fleste får ingen problemer. Du kan da henvises når du er 35,5-36 år. Det er ventetider på alt av utredning, mange bruker minst et år på å komme til ivf om det ikke løsere seg før det, og en del trenger flere forsøk før de kommer i mål, det kan fort ta et år eller mer det også, om det ikke klaffer tidlig. Ønsker dere mer enn ett barn, er det større grunn til å sjekke. Det er kanskje bare penger ut av vinduet, men når viss trygghet kan det gi. Både min mann og jeg ville passert sjekken da jeg var 32, men vi begynte da jeg var 35, og jeg hadde passert 37 før jeg ble gravid, og det krevde 3 ivf, flere operative inngrep, mye bekymringer.

Skrevet

Hvorfor vente?
Selv startet jeg å prøve da jeg var 32 og nygift, det tok 6 mnd å bli gravid, gikk gravid 3 mnd, mistet, så tok det 6 nye mnd å bli gravid igjen, og nå håper vi at alt går bra frem til termin i februar. Da er jeg straks 34 år. Så det kan fort ta tid, jeg ville ikke utsatt prøvingen om ikke det var veldig åpenlyse grunner for det.

Anonymous poster hash: f6551...a50
Skrevet

Hvorfor vente?Selv startet jeg å prøve da jeg var 32 og nygift, det tok 6 mnd å bli gravid, gikk gravid 3 mnd, mistet, så tok det 6 nye mnd å bli gravid igjen, og nå håper vi at alt går bra frem til termin i februar. Da er jeg straks 34 år. Så det kan fort ta tid, jeg ville ikke utsatt prøvingen om ikke det var veldig åpenlyse grunner for det. Anonymous poster hash: f6551...a50

Vi må nesten være to om å prøve. Mannen vil vente 1-2 år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg startet å prøve da jeg var 34 og det tok 6 mnd å bli gravid. Det går jo helst bra, men hvis dere sliter får du fort litt dårlig tid dersom dere ønsker flere barn.

Anonymous poster hash: f8193...c46

Skrevet

Så det er større terskel for å dra privat å få sjekket fertiliteten da?

For å si det slik; jeg vil heller sjekke fertiliteten nå enn å prøve å få barn med noen som ikke helt enda er klar. Så kan man finne ut om man har god tid eller ikke.

Skrevet

Jeg startet da jeg var 30. Er snart 32 og fortsatt ikke gravid.

Vil du sjekke fertiliteten, så gjør det privat. Tar 3 besøk og ca 2000 kr, men er så verdt det å vite om man er frisk eller må ordne noe. Du trenger ikke å ha prøvd i 1 år.

• Liker 1
Skrevet

Vil du sjekke fertiliteten, så gjør det privat. Tar 3 besøk og ca 2000 kr, men er så verdt det å vite om man er frisk eller må ordne noe. Du trenger ikke å ha prøvd i 1 år.

Og selv om du får vite at du er frisk så vet du egentlig ikke om du kan få barn likevel. Det er derfor man ikke utreder før man vet at det er et problem, fordi man ganske ofte ikke finner en spesiell grunn til barnløsheten.

Anonymous poster hash: e0b64...acb

Gjest xx girl xx
Skrevet

Det er ingenting i veien med å bestille seg en time privat. jeg går til privat gynekolog, og er fornøyd med det :) 

I din situasjon hadde jeg nok bestilt meg en time. Det er greit å vite om man faktisk bør starte prøvingen nå. 

Skrevet

Og selv om du får vite at du er frisk så vet du egentlig ikke om du kan få barn likevel. Det er derfor man ikke utreder før man vet at det er et problem, fordi man ganske ofte ikke finner en spesiell grunn til barnløsheten.

Anonymous poster hash: e0b64...acb

Helt riktig. Snakker av erfaring. Her er det vel snakk om at personer er bekymret heller at det er en grunn til å mistenke noen problemmer. Så for å roe seg ned, kan man ta en sjekk. Det er ikke 100% garanti, men kan berolige litt allikevel.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...