Gå til innhold

Jusspørsmål i fht arbeid og overtid (turnus)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Denne uken jobber jeg som følger:

Tirsdag: 15.00-22.30

Onsdag: 22.00-08.00 (natt til torsdag)

Torsdag: 22.00-08.00 (natt til fredag)

Fredag: 15.00-22.30

Lørdag: 07.45-15.15

Jeg jobber som ekstrahjelp på sykehus, turnus. En arbeidsuke består dermed av 35,5 timer.

Jeg lurer på hva jeg har krav av når det kommer til overtid denne uka? Totalt blir det 42,5 timer denne uka. I tillegg jobber jeg 15,5 timer på fredag (altså 00.00-08.00 og 15.00-22.30), med arbeidsfri bare 7 timer mellom nattvakt og kveldsvakt. Har jeg krav på overtid hele fredag kveld (og i såfall, hvor mange prosent? 100% alle timene, eller?) og de timene jeg går over 35,5 timer totalt denne uka på lørdag (altså 7 timer?)

Jeg er ikke så god på det her og synes det var litt vanskelig å tolke arbeidsmiljøloven, men tenkte at det var lurt å finne ut hva jeg har krav på denne uken med tanke på at det er ganske ugunstige arbeidsdager jeg har tatt på meg :) er det noen smarte hoder der ute setter jeg pris på svar!

Anonymous poster hash: 756b7...a48

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Husk at de 35,5 timene en måned kan være gkennomsnitt. Så før vi aner hvor mye du skal arbeide resten av måneden er det ingen som kan helt svare på om du skal ha overtid.

Skrevet

Med mindre dette er fastsatt turnus (noe jeg antar det ikke er siden du sier du jobber ekstra) så skal du ha 100% overtid fra 35,5 timer. Det betyr at du får dobbel timebetaling, men du får ikke tillegg for kveld/natt/helg. Hos oss får vi ikke overtid på planlagte vakter ala det du har på fredagen, kun hvis det skjer samme dag pga f.eks sykdom, så der må du høre med lederen din. 

Anonymous poster hash: 57061...b10
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Tror ikke det er 35,5 i gjennomsnitt, da jg har fått overtidsbetalt for å gå et par timer over det før i løpet av en uke, selvom jeg ikke har jobbet det i snitt hele måneden.

Tror jeg skal høre med lederen ja.

I arbeidsmiljøloven står det jo blant annet at arbeidstimene ikke skal overstige 13 timer iløpet av 24 timer, men det gjelder kanskje ikke dersom vaktene er planlagt.

Skrevet

Er dette fastsatt i turnus, eller ekstravakter? Hvis det er fastsatt i turnus, er det gjennomsnittsberegning, og du skal ikke ha overtid. Men er det ekstra, skal du ha for alle timene utover 35,5. Og du burde opplyst om overtid da du tok på deg vaktene. Du skal ha hviletid på 8 timer mellom hver vakt.

Anonymous poster hash: e489a...e07

Skrevet

Hei ts.

Det er ikke lov til å lage en turnus med aftenvakt sammedag som du går av nattvakt (to vakter på samme døgn + for kort hviletid imellom), så jeg skjønner at noen av disse vaktene ihvertfall er ekstravakter. Har du en viss stillingsprosent fast?

Hvis du har 100% stilling fast, vil alt du jobber ekstra utløse overtid, selv om ekstravakta kommer i ei uke du bare har tre eller fire turnusvakter.

Hvis du har en lavere stillingsprosent enn 100, eller kun jobber tilkallingsvakter, så skal du ha overtidsbetalt for alt du jobber utover 35,5 t per uke (altså ikke gjennomsnittsberegnet over en mnd).

Hvilke vakter som du får overtidsbetalt for av de du har listet opp, kommer an  på i hvilken rekkefølge vaktene ble avtalt, og registrert. Si at du avtalte vaktene på tirsdag, fredag og lørdag for en stund siden, men ble spurt på onsdag om du kunne ta de to nattvaktene i tillegg, så er det den siste nattvakta du begynner å få overtidsbetalt for (50% overtid de fire første timene over 35,5 t, og 100% for resten), selv om det ikke er den siste vakta du jobber den uka. De timene du får overtidsbetalt for, får du ikke ubekvemstillegg for.

Det at du har for kort hviletid mellom nattvakta og aftenvakta på fredag utløser ikke overtidsbetalt i seg selv, men arbeidsgiveren din får registrert et par-tre lovbrudd mtp arbeidsmiljøloven.

• Liker 2
Skrevet

Takk for gode svar!

Det er kun ekstravakter , jeg har ingen fast prosent. tirsdag, fredag og lørdag ble satt opp først, så ble jeg spurt på mandag om å jobbe natt til torsdag og natt til fredag.

Men da skjønner jeg i hvertfall det med overtid på det over 35,5 timer. Er fortsatt litt usikker på hvordan det blir med i dag (fredag), siden jeg jobba totalt 15.5 timer på en dag med kun 7,5 timer pause mellom. Får nesten høre med lederen ang dette, om det utløser noe overtid i tillegg til overtiden i fht for mange timer på en uke, selvom vaktene ble planlagt på mandag. Har skjønt at dette blir litt brudd i fht arbeidsmiljøloven, men sånn blir det vel når det er mangel på folk.

Skrevet

Hei igjen ts.

Det blir ikke noe overtid for aftenvakta fredag, selv om hviletiden mellom nattvakta og aftenvakta er for kort ihht loven. All overtiden du vil få utbetalt vil knyttes til den siste nattvakta (natt til fredag).

For kort hviletid, for kort ukentlig fridag (F1), arbeid på for mange dager på rad ol er alle brudd på AML, men det utløser ikke i seg selv overtidsbetalt. Det er egne regler som er knyttet til overtidsbetalt (arbeid over 35,5 t/uke, arbeid lenger enn opprinnelig avtalt vakt, oppmøte tidligere enn avtalt vakt ol).

Skrevet

Har lederen din godkjent disse vaktene, TS? Den uken du skisserer her bryter med arbeidsmiljøloven på flere områder, og min sjef ville nok aldri godtatt det.

Anonymous poster hash: f11f6...938
Skrevet

Har lederen din godkjent disse vaktene, TS? Den uken du skisserer her bryter med arbeidsmiljøloven på flere områder, og min sjef ville nok aldri godtatt det.

Anonymous poster hash: f11f6...938

Nå er ikke jeg ts, men hva er det du mener bryter med aml? Du er klar over at helsevesenet generelt er unntatt flere av punktene i aml, f.eks om hviletid? Så lenge ts har akseptert å gå slik så er det greit, men i en turnus ville de fleste ikke satt opp seinvakt samme dag som man går av natt. Så jeg er spent på hvilke "flere områder" du mener denne jobbingen bryter.

Skrevet

Nå er ikke jeg ts, men hva er det du mener bryter med aml? Du er klar over at helsevesenet generelt er unntatt flere av punktene i aml, f.eks om hviletid? Så lenge ts har akseptert å gå slik så er det greit, men i en turnus ville de fleste ikke satt opp seinvakt samme dag som man går av natt. Så jeg er spent på hvilke "flere områder" du mener denne jobbingen bryter.

Helsevesenet er ikke unntatt fra loven om hviletid mellom vaktene, men de fleste (så godt som alle, regner jeg med) sykehusene og kommunene har inngått avtaler med fagforeningene om tilpassing av disse, dvs at avtalene sier at sykehuset kan lage turnuser med hviletid så kort som 8 timer (men ikke kortere). Ts har kun sju timer hviletid på fredag, så dette er et brudd på aml § 10-8.

En del av bruddene på aml kan overstyres av arbeidsgiver. Dette betyr at arbeidsgiver kan leie inn ts på vakt natt til fredag, selv om det blir for kort hviletid mellom natt- og aftenvakta. Arbeidsgiver må da begrunne hvorfor han ser det nødvendig å bryte aml ved å leie inn ts på den vakta, og det blir fremdeles registrert som et lovbrudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...