AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #1 Skrevet 30. september 2015 Jeg er enebarn, og har 1 barn med min mann. Foreldrene mine bor et stykke unna. Min mann har en bror m/familie, og foreldrene sine boende 10 minutter unna oss. Han og broren er sammen med foreldrene annethvert år. Men så kommer problemet. Vi inviterer mine foreldre og hans foreldre til oss, slik at mine foreldre skal slippe å sitte alene på julaften annet hvert år. (Vi har ingen annen familie i live) Men foreldrene hans nekter å komme til oss, og krever at vi pluss mine foreldre skal komme til deres hus hvis vi skal feire jul sammen. Jeg ønsker primært at vi skal samles i vårt hus, så ikke mine foreldre skal føle at julen er på svigers sine premisser i svigers hus. Jeg kan gjerne bli med på at vi feks drar til svigers og tar med mine foreldre, men at vi julen 2 år etter feirer hjemme hos meg og mannen alle sammen. Nettopp fordi vi alle må gi og ta litt. Svigers vil fortsatt ikke komme til oss, og vil da heller sitte alene (og gir oss dårlig samvittighet for det) Jeg kjenner at jeg er temmelig klar for å heller feire jul med min familie hvert år, siden svigers ikke viker en tomme for å lage en god tradisjon for oss alle. Hva ville du gjort? Anonymous poster hash: 94d67...edd 1
Oppgitt78 Skrevet 30. september 2015 #2 Skrevet 30. september 2015 Latt de sitte hjemme alene.. Hvis ikke de er villige til å være litt fleksible, så får det heller bare være! 48
The Kitten Skrevet 30. september 2015 #3 Skrevet 30. september 2015 Enig i med Oppgitt78. La de sitte alene. De kan takke seg selv og er ikke noe dere skal ha dårlig samvittighet for. 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #4 Skrevet 30. september 2015 Så dere (eller du og barnet?) er hos familien din hvert annet år og så ønsker du at svigerforeldrene dine er hos deg hvert annet år. Litt usikker på hvem jeg synes er vanskelig her. Og litt usikker på om jeg forstår hos hvem de enkelte i familien feirer julAnonymous poster hash: 25910...a60 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #5 Skrevet 30. september 2015 Min familie er hvert år sammen med meg, og fra i år blir det oss siden vi har fått barn. Svigers kan feire med oss annethvert år, men vil ikke være sammen med oss hvis ikke jeg, mannen, barnet og mine foreldre kommer til deres hus.Anonymous poster hash: 94d67...edd
Kanutte Skrevet 30. september 2015 #7 Skrevet 30. september 2015 Vi inviterer henholdsvis mine foreldre og svigers annenhvert år. Om de ikke kommer feirer vi alene. 3
Euphemia Skrevet 30. september 2015 #8 Skrevet 30. september 2015 Bare si at dere ønsker å starte egne juletradisjoner for barnet deres, at barnet skal få feire jul hjemme i sitt hus... 18
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #9 Skrevet 30. september 2015 Det har vi sagt. Men de vil heller sitte alene enn å dra til oss. De er 55 og spreke, så ingen grunn for at de må være hjemme utenom stahet.Anonymous poster hash: 94d67...edd
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #10 Skrevet 30. september 2015 Forstår jeg deg rett i at dere nå ønsker å invitere dine foreldre hjem til dere hver år, og at svigers skal komme til dere på "deres" år i tillegg? Jeg synes kanskje det høres litt lite smidig ut av dem. Men samtidig så er det vel ikke urimelig at de får holde hus de årene som er "deres" år? At dine foreldre blir inkludert der er jo veldig hyggelig. Anonymous poster hash: 7eb1f...280 1
La Luna Skrevet 30. september 2015 #11 Skrevet 30. september 2015 (endret) Synes ikke det er urimelig av svigers å ønske å ha jul hjemme hos seg. Dere er jo annethvert år hjemme uansett, og HVERT år sammen med dine foreldre. Ser ikke problemet med at dere drar til dem da,og at julen blir på svigers premisser. Det andre året er det jo på dine/dine foreldres premisser. Så hyggelig av dem å invitere dine foreldre også, forresten :-) Endret 30. september 2015 av La Luna 6
Gjest Margit Spat Skrevet 30. september 2015 #12 Skrevet 30. september 2015 Jeg er også enebarn, mens mannen har søsken m/familier. Hans søsken m/familier feirer hos mine svigerforeldre hver julaften, mens vi er sammen med mine foreldre. Jeg vil ikke at mine foreldre skal være alene på julaften, så det er ikke snakk om at vi skal feire sammen med hans eller mine annenhver gang. På første juledag reiser vi alltid til hans foreldre og har laaaang julefrokost-/brunsj-/kaffe-/middag sammen med hans familie. Det blir en sånn dag der måltidene nærmest bare avbrytes av at vi flytter oss fra kjøkkenet til salongen og til spisestua, samt at vi må lufte hunden litt i ny og ne og beundre niesenes julegaver. For oss er dette i alle fall en løsning som fungerer fint. Kanskje noe av dette kan fungere hos dere også?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #13 Skrevet 30. september 2015 Vi lar dem sitte alene. Har forklart at det er mye lettere for oss med små barn å være hjemme. Vi har også lyst å lage egne juletradisjoner for barna. Kan de ikke godta det får de bli hjemme hos seg selv.Anonymous poster hash: 31252...dce 6
Ginny Skrevet 30. september 2015 #14 Skrevet 30. september 2015 Feirer dere med dine foreldre hvert år? Og planen er at annethvert år skal dere alle til hans foreldre? Har noen sånne i slekta selv, de har gått så langt inn i offerrollen at de sitter heller alene enn å fire på de fantastiske prinsippene sine. Det sier seg jo selv at ikke alle kan få feire hjemme hos seg selv og samtidig sammen med andre, men her er det slik at enten så samles alle hos disse, eller så er de ikke med. Når dette også går over flere generasjoner, lurer jeg jammen på hva som skjer når det kommer et barn her hos oss, og alle disse beste-/oldeforeldrene samt tanter og onkler insisterer på å være hjemme hos seg selv og samtidig samlet..
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #15 Skrevet 30. september 2015 Jeg hadde latt de sitte der alene. Det blir sånn når ungene får sine egne familier, da må man bli litt fleksible. Ja det kan være kjekt at alle kommer hjem, men de aller fleste har en annen familie å ta hensyn til også og da bør man være litt fleksibel. Vi har ett år vært hjemme, ett år vært hos mine foreldre, ett år på tur, ett år hos svigerfamilie etc... vi tar det som passer best der og da. Anonymous poster hash: ccf74...be1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #16 Skrevet 30. september 2015 Hvorfor vil ikke dine foreldre være med til dine svigers? Det er jo det som vil være naturlig her. Anonymous poster hash: eab6b...31e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #17 Skrevet 30. september 2015 Vi feirer annethvert år hjemme hos oss selv, og annethvert år hjemme hos mine foreldre. Min mann er enebarn og hans eneste familie er hans mor, som feirer med oss hvert år. Svigermor bor i en liten og kummerlig leilighet seks timer unna og ikke engang mannen min ønsker å videreføre hennes tradisjoner (de hadde ikke engang juletre når han vokste opp) så derfor har det blitt sånn. Fungerer heldigvis veldig fint for oss. De årene vi ikke er hos mine foreldre så er min søster og hennes familie der. Anonymous poster hash: 30bd8...ce6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #18 Skrevet 30. september 2015 Hvorfor vil ikke dine foreldre være med til dine svigers? Det er jo det som vil være naturlig her.Anonymous poster hash: eab6b...31e Jeg kan jo ikke svare for TS. Men mine foreldre er veldig gammeldagse, skeptiske til store endringer og veldig inngrodde i sine juletradisjoner. Jeg vet godt at de koser seg dobbelt så mye de årene hvor vi kommer hjem til dem på julefeiringer, sikkert nettopp fordi det er snakk om tradisjoner. Selv om jeg har videreført det meste av hva foreldrene mine gjorde/gjør så er det jo rart å feire jul et annet sted enn hvor du har feiret i tretti år. Jeg merker jo selv at nå de første årene hvor vi feirer jul i nytt hus med småbarn er litt skumle og uvante, vi må gå noen runder før det blir tradisjon og rutine gitt. Anonymous poster hash: 30bd8...ce6
Kontormus Skrevet 30. september 2015 #19 Skrevet 30. september 2015 Er det ikke snakk om kun noen timer på julaften? Hvis det innebærer at dine foreldre, og dere, er gjester så er det vel ikke så ille. Er jo deilig og slippe å være den som må styre med middagen. Og når kvelden kommer kan dere vel dra hjem til dere, sammen med dine foreldre? 1
Petalouda Skrevet 30. september 2015 #20 Skrevet 30. september 2015 Kan det hende at dine svigerforeldre har litt lyst til å ha en julaften bare for seg selv? Det har mine svigerforeldre jaffal. De har flere barn som alle inviterer de hjem til seg, men de har det så kjekt sammen og storkoser seg i sitt eget tempo (og de er ikke overvettes gamle eller noe) - og jeg er igrunn litt misunnelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå