AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #1 Skrevet 30. september 2015 Ja, jeg vet jeg er fryktelig tidlig ute. Hvis noen ikke er så veldig glade i å snakke om julen så er det helt greit at de ikke kommenterer eller leser dette innlegget, altså. Greia er at jeg er student og har derfor et litt strammere budsjett enn andre. Jeg har ikke tid eller råd til å begynne å tenke på dekorasjon og innkjøp i starten av desember. Jeg bor for meg selv for første gang og har ingenting liggende av julepynt fra før av, men jeg har så lyst til å lage koselig adventsstemning for meg selv når mørket og snøen kommer, for å gjøre hybeltilværelsen litt mer overkommelig i desember mens jeg enda har eksamener og venter på den sene hjemreisen. Jeg synes julen er en så fin tid og vil så gjerne lage det litt koselig for meg selv, men jeg har aldri gjort det selv før, fra bunnen av. Jeg har funnet frem kakeoppskrifter allerede og har regnet på hvilke ingredienser som må kjøpes inn så jeg kan sette av noen lapper der i god tid. Jeg har også lyst til å dekorere hybelen litt så det blir koselig å være her i desember. Er det noen som kan si litt om hva de føler at de får litt julestemning av? Og eventuelt komme med noen tips til hvordan man kan dekorere fint og koselig uten at det trenger å koste så fryktelig mye? Hvor er julepynten billigst uansett? Er det noen ting som er enkelt og billig å lage selv? Hva får dere julestemning av (både musikk, mat, dekor, osv er velkomment). Jeg vil bare gjøre det hyggelig for meg selv, og synes det krever litt mer når jeg bor helt alene enn når jeg har familie rundt meg i adventstiden. Er det andre som har klart å lage en trivelig adventstid for seg selv på hybel eller annen bolig der de er alene og har noen gode tips å komme med? Anonymous poster hash: 30569...7dd 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #2 Skrevet 30. september 2015 Kjøpe, kjøpe, hvorfor ikke finne ting i naturen å dekorere med? Advent handler ikke om å skaffe seg ting fra butikkene, stemning gjør heller ikke det. Den skaper man selv. Anonymous poster hash: e3bf7...404
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #3 Skrevet 30. september 2015 Kjøpe, kjøpe, hvorfor ikke finne ting i naturen å dekorere med? Advent handler ikke om å skaffe seg ting fra butikkene, stemning gjør heller ikke det. Den skaper man selv.Anonymous poster hash: e3bf7...404 Har du noen konkrete tips å komme med da? Som sagt er det første gangen jeg skal innrede til jul her, så litt forståelse for at jeg er litt "blank" kan du vel ha.. Denne kritikken opplevde jeg ikke som særlig konstruktiv. Kanskje hvis du kunne si litt mer om hvordan du skaper denne stemningen selv. Anonymous poster hash: 30569...7dd 9
Ponnie Skrevet 30. september 2015 #4 Skrevet 30. september 2015 Hei Når jeg var student og bodde i leilighet for meg selv hadde jeg også lyst til å lage koselig julestemning for meg selv frem til jeg kom hjem til familien. Jeg kjøpte julestjerne og adventstake veldig billig på Europris. Nille og Ikea har også mye billig duker, lys osv. Jeg får julestemning av adventstake, julestjerne, røde duker og litt småpynt her og der. Og julemusikk på spotify er er et must. Sjokoladekalender til en tier på rema er jo veldig koselig og typisk julestemning. Kakao med krem og pepperkaker. 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #5 Skrevet 30. september 2015 Hei Når jeg var student og bodde i leilighet for meg selv hadde jeg også lyst til å lage koselig julestemning for meg selv frem til jeg kom hjem til familien. Jeg kjøpte julestjerne og adventstake veldig billig på Europris. Nille og Ikea har også mye billig duker, lys osv. Jeg får julestemning av adventstake, julestjerne, røde duker og litt småpynt her og der. Og julemusikk på spotify er er et must. Sjokoladekalender til en tier på rema er jo veldig koselig og typisk julestemning. Kakao med krem og pepperkaker. Tusen takk for tipsene! Europris, Nille og Ikea skal definitivt sjekkes ut! Anonymous poster hash: 30569...7dd
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 30. september 2015 #6 Skrevet 30. september 2015 Plukk granbar og kvist og lag matte til trammen, krans til døren osv Popp popcorn og tre de på snører Om du ikke vil bruke så mye penger på julepynt, så ønsker du deg det til jul og da har du pynt til neste jul 3
Filippa90 Skrevet 30. september 2015 #7 Skrevet 30. september 2015 Butikkene nevnt lenger opp har mye fint og billig. Jeg lager også alltid et lysfat(39 kr på Nille) med fire kubbelys i lilla til adventstiden. De har også stifter med tall 1-4 du kan feste på lysene. Dekorer rundt med granbar og et par julekuler Kanskje du kan kjøpe en pyntepute med noe "julete" på? Blomster? Ellers synes jeg det er koselig å lage pepperkakehus, lage kakao med krem og tenne et duftlys med julelukt :D 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #8 Skrevet 30. september 2015 Plukk granbar og kvist og lag matte til trammen, krans til døren osv Popp popcorn og tre de på snører Om du ikke vil bruke så mye penger på julepynt, så ønsker du deg det til jul og da har du pynt til neste jul Takk, det var lurt! Butikkene nevnt lenger opp har mye fint og billig. Jeg lager også alltid et lysfat(39 kr på Nille) med fire kubbelys i lilla til adventstiden. De har også stifter med tall 1-4 du kan feste på lysene. Dekorer rundt med granbar og et par julekuler Kanskje du kan kjøpe en pyntepute med noe "julete" på? Blomster? Ellers synes jeg det er koselig å lage pepperkakehus, lage kakao med krem og tenne et duftlys med julelukt :D Takk, takk! Tror jeg vil prøve alt dette, haha! Så kjekt å få masse inspirasjon! Gleder meg til å dra på senteret en dag når juledekorasjonene er ute i butikkene. Anonymous poster hash: 30569...7dd
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #9 Skrevet 30. september 2015 Vis du har en glassvase. kan du fylle den med salt. sette en liten nisse inni der. også noen juletrekvister. så har du nisse ute i skogen eller i snøen. nisen jeg kjøpte kosta 15 kr på nille. juletre grein kosta 20 kr på nille og salt 7 kr. vasen hadde jeg fra før. Gå i skogen finn deg noen kvister. kjøp litt hyssing og bind de sammen til en stjerne. Har du garn hjemme og kan hekle? hekte deg noen julehjerter. evt kjøp noe billig garn. brukt butikker har en del julepynt. Har du noen tomme hermetikkbokser? vaske de og finn fram en spiker og hammer(har du ikke det kan du gå ut å hente en stein). stikk hull i den i feks hjerte mønster, eller stjerne så har du telys inni der. veldig koselig. kjøp silkebånd på søstrene grene 10 kr eller mindre. og en boks med pepperkaker 40 kr. heng det opp rundt om. te lys. de har sånne telyskrukker på europris til 20 kr med julemotiv. Heng opp en julestrømpe. fyll koster 20 kr for en hel strømpe i plast med masse godt . kjøpe en julesokk i tillegg. så det blir litt finere. lag en advents kalender med mandarin og nelikspiker. Kjøp deg et enkelt lysfat i sølv,gå ut å finn noen kongler (mal de litt hvite på tuppene enten med maling eller blanko vis du har) så ser det ut som de har litt snø på seg. eller bruk de som de er naturlige. Anonymous poster hash: 0f063...30e 2
Marwel Skrevet 30. september 2015 #10 Skrevet 30. september 2015 Sjekk ut din lokale fretex/brukthandel og loppemarked. Der har jeg funnet mange kupp. Gammeldags julepynt og juleduker. Det koster mye mindre enn på nille, europris og lignende også er det ofte bedre kvalitet og mye finere. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2015 #11 Skrevet 30. september 2015 Støtter forslaget om Fretex, det bruker å ha mye bra. Søsterne grenes og Jula har jeg og funnet mye fint på. Om du ikke har plass til juletre kan du plukke noen kvister og eventuelt lakke dem med en farge eller glitter og henge julekuler på. Anonymous poster hash: ca960...e3b
Fredsmegleren Skrevet 30. september 2015 #12 Skrevet 30. september 2015 Ikea har/skal få inn masse stilig julepynt i år! Gleder meg til å kjøpe inn ting jeg kan ha i taket, pepperkakeformer og årets gavepapir. http://julegleder.blogspot.no/2015/09/ikea-jul-2015.html
Mizzyy Skrevet 30. september 2015 #13 Skrevet 30. september 2015 Plukke granbar og kvister fra naturen er et must når det blir jul. Billige lys fra Nille, Ikea o.l. gjør det kjempe koselig med en gang. Det selges ofte julepynt på loppemarked og brukt butikker. Julestjerna mi kostet 5 kr på et loppemarked.
Kvist Skrevet 30. september 2015 #14 Skrevet 30. september 2015 Jeg hadde "juletre" et år vi bodde trangt og hadde lite penger. Gikk i skogen og fant et grantre på omtrent 25 cm høyde. Dro det opp (de har ikke så mye røtter når de er bittesmå) og plantet det i en potte som jeg satte i en enkel potteskjuler. Så knøt jeg små sløyfer på grenene med smalt rødt silkebånd. Da fikk vi juletrelukta og god stemning uten at det kostet særlig og uten at det tok stor plass. Billige enkle potteskjulere finner du gjerne på bruktbutikker og med silkebånd fra søstrene grene har du juletre for mindre enn prisen på en take-awaykaffe.
Gjest Gjest_Weeping_Angel Skrevet 1. oktober 2015 #15 Skrevet 1. oktober 2015 På Ebay kan du sikkert finne noe billig julepynt også.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #16 Skrevet 1. oktober 2015 Søstrene Grene har tidligere år fått inn en god del julepynt til overkommelig pris, julekuler og små lyslenker. Jeg har også pleid å kjøpe kanelstenger, nellikspiker og anis for luktens skyld og har noen kongler jeg sparer fra år til år Anonymous poster hash: 97fb4...df4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2015 #17 Skrevet 1. oktober 2015 For meg er rødfargen viktig for julestemningen, så ville skaffet en rød duk. Andre tips er billige røde fleecepledd i sofaen, brede røde sløyfebånd knyttet rundt gardinene og masse telys/stearinlys. Ellers så får du kjøpt billige julekuler i store pakninger og billige små lyslenker både på Jysk og Europris vertfall, disse kan du bruke som dekorasjoner i vaser og skåler sammen med kongler, granbar og slikt. Lyslenker oppi en tom vinflaske er en fin dekorasjon også. Bak pepperkakehjerter og heng opp i vinduene, gjerne sammen med julekuler, bak pepperkakehus sett på bomull eller grovmalt, dryss med melis og ha en lyslenker inni. Anonymous poster hash: da4ba...e63
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 1. oktober 2015 #18 Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Du kan jo flette sånne julehjerter. Burde ikke koste så mye med slikt papir på f.eks. Panduro. Det går an å henge rundt om i rommet. Så kan du også lage lenker med slike "rundinger/sirkler" av samme type papir. Endret 1. oktober 2015 av Mrs. Random Nick
Rumle Skrevet 1. oktober 2015 #19 Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Litt inspirasjonsbilder fra pinterest; Har du egnet plass, kan du jo prøve deg på å lage slik lykter (alt du trenger er ballonger, vann og fryser (med plass vel og merke), eller kuldegrader ute så klart Er du interessert kan du finne masse mer inspo på moseplassen.com Hun som driver denne er rå på islykter, og har masse bra tips Enkle greiner som du kan finne i skogen er flott med lyskjede og litt pynt på (du trenger ikke mye) Dette har jeg brukt en del år selv i stedet for vanlig juletre fordi jeg synes det er så stemningsfullt Lag juleranker, minivimpler osv av fint julepapir og husholdningstråd feks. Ellers er det jo bare fantasien som setter grensen - Jeg synes det bare er gøy med masse annerledes pynt som du har laget selv Bak pepperkaker el lignende selv og fyll på fine glass med rød og hvit sløyfe på. Bruk både som dekorasjon og til kaffekos/ besøk. Store fat fylt med (billige) klementiner, er alltid koselig Dekorerte pepperkakehjerter i vinduene er jo veldig koselig også Og hvis du er glad i juleblomster så kan jeg anbefale å kjøpe billige på hagesenter, kanskje 3-5 av hver sort, og plante om i større grupper (bruk en gammel kakeboks eller lignende, bare pass på at du lager optimale forhold for plantene (sjekk hvordan de trivesm og husk alltid drenering), så de varer julen igjennom Fyll på med mose og konger og litt pynt kanskje? )En fordel å plante slik at en plante lett kan tas bort og byttes ut ved behov, etter min erfaring). Svibler er supert å lage en stor dekorasjon av, men hver obs på at de har ganske kraftig duft (som mange elsker og noen hater), før du eventuelt kjøper mange av dem. Endret 1. oktober 2015 av Rumle 4
Blåklokke Skrevet 1. oktober 2015 #20 Skrevet 1. oktober 2015 Så mange gode forslag, Rumle! Nå kom JEG i julestemning! Tuusen takk for masse flott inspirasjon! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå