Gjest gjest1 Skrevet 22. september 2004 #1 Skrevet 22. september 2004 Hvorfor skal vann som er kokt en gang kokes opp igjen når man lager te? Skjer det noe med vann når det kokes som foringer smak om det kokes igjen? Eller er disse anbefalingene (som går flere tiår tilbake) bare sprøyt?
Gjest gjest1 Skrevet 22. september 2004 #2 Skrevet 22. september 2004 Vet ikke helt hva som skjer, men kokt vann får en litt dau smak. F.eks hatet hjemme der vi før av og til måtte koke drikkevannet. Vann som er kokt og avkjølt smaker helt flatt. Utrolig ekkelt egentlig.
^me^ Skrevet 22. september 2004 #3 Skrevet 22. september 2004 ellers kan d ha noe med bakterier og gjøre... noen koker vannet for og være sikker på at det ikke er skittent og bakteriellt..veldig populært på hytter feks..
Gjest gjest1 Skrevet 22. september 2004 #4 Skrevet 22. september 2004 ellers kan d ha noe med bakterier og gjøre... noen koker vannet for og være sikker på at det ikke er skittent og bakteriellt..veldig populært på hytter feks.. Jojo, men nå dør jo bakteriene uansett når du koker opp vannet til te da, så det skulle ikke ha noe å si på smaken når du koker opp vannet gang nummer to? Med mindre dobbelt-drepte bakterier smaker annerledes?
^me^ Skrevet 22. september 2004 #5 Skrevet 22. september 2004 jeg tenkre hvis vannet var stått en stund..så kom d flere bakterier oppi? men da kan du jo bare koke nytt vann så d kan ikke være d..heh..litt forvirra jeg oxo nå.. :oops:
Gjest gjest1 Skrevet 22. september 2004 #6 Skrevet 22. september 2004 Kanskje det er på tide å gjøre mitt eget lille te-eksperiment, istedet for slavisk følge guidelinen? Men ikke i kveld. Drikker jeg to kopper te nå, sovner jeg ikke før i morgen tidlig!
Arkana Skrevet 22. september 2004 #7 Skrevet 22. september 2004 Det har jeg aldri hørt før. Det jeg derimot har hørt er at vann som er kokt i vannkoker og avkjølt skal kastes og ikke brukes igjen, har noe med metallet i varmeelementet å gjøre.
Gjest Poirot Skrevet 22. september 2004 #8 Skrevet 22. september 2004 Det har jeg aldri hørt før. Det jeg derimot har hørt er at vann som er kokt i vannkoker og avkjølt skal kastes og ikke brukes igjen' date= har noe med metallet i varmeelementet å gjøre. Hva skjer hvis man ikke gjør dette?
Arkana Skrevet 22. september 2004 #9 Skrevet 22. september 2004 Aner ikke. Har bare hørt det. Men jeg følger rådet likevel, men kanskje mest fordi kokt, avkjølt vann som har stått natten over ikke virker så fristende.
Grooo Skrevet 22. september 2004 #10 Skrevet 22. september 2004 Jeg vet virkelig ikke.. Mannen min mener at vannet blir surt om det har stått i mange dager, men jeg klarer virkelig ikke å kjenne det når vannet er varmt! Er det kaldt derimot kjenner jeg det godt... Her i huset er det lange rør som vannet kommer igjennom, og hvis vi har vært borte noen dager så det er lenge siden det er tappet vann smaker det virkelig pyton det vannet som kommer først!
Gjest gjest1 Skrevet 23. september 2004 #11 Skrevet 23. september 2004 Jeg lar vannet renne ett minutt eller så hver morgen før jeg bruker det for å unngå surt vann. Vi har leid de siste fem årene, og har bodd mye i gamle hus. Siden jeg ikke aner hva rørene er laget av etc, synes jeg det er sikrest å tappe ut vann som har stått i rørene. Pappa mener jeg er sprøyte gal... Men igjen. Surt vann som har stått forklarer ikke hvorfor man ikke skal koke opp igjen vann som allerede har vært kokt. Dette rådet har jeg sett på teposer, innpakningen på tekanner og senest på en gammel blikkboks i et antikvariat. Det er antakelig noe i det, men hvorfor det skal være sånn aner jeg ikke. Men i dag er en ny dag, en dag for te-eksperimentering!
Gjest gjest1 Skrevet 23. september 2004 #12 Skrevet 23. september 2004 Grunnen til at vannet som kommer førts ut av springen om morgenen og etter at en har vært bortreist. Særlig i gamle hus er at det ofte er kobberrør, kobber setter smak på vannet.
Tuddelidu Skrevet 23. september 2004 #13 Skrevet 23. september 2004 Denne skjønte jeg ikke helt. Skal vann kokes to ganger eller skal det ikke kokes to ganger?? :klø:
Timian Skrevet 23. september 2004 #14 Skrevet 23. september 2004 Jeg vil vel si at vannet IKKE skal kokes to ganger...!!! Når vannet er kokt opp en gang, så ville jeg tatt nytt vann hvis det har stått lenge! Det kommer jo litt an på hvor lenge det har stått, da.. Når vannet er kokt i kjele og blir stående blir det støv i det...! Nå høres jeg vel ut som en skikkelig prippen person, men vann får faktisk et støvlag hvis det står lenge, og det er vel ikke digg??
Grooo Skrevet 23. september 2004 #15 Skrevet 23. september 2004 Men igjen. Surt vann som har stått forklarer ikke hvorfor man ikke skal koke opp igjen vann som allerede har vært kokt. Gjør jo det... Vannet blir surt av å stå, og derfor ikke godt når du "bruker det omigjen".
Tuddelidu Skrevet 23. september 2004 #16 Skrevet 23. september 2004 Det tenkte vel egentlig jeg også, men blir forvirret av hovedinnlegget: Hvorfor skal vann som er kokt en gang kokes opp igjen når man lager te?
Gjest gjest1 Skrevet 24. september 2004 #17 Skrevet 24. september 2004 Det tenkte vel egentlig jeg også' date=' men blir forvirret av hovedinnlegget: Herregud! Ikke rart dere er forvirret! Jeg glemte jo det essensielle ordet IKKE! :oops:
Tuddelidu Skrevet 24. september 2004 #18 Skrevet 24. september 2004 Åå, men da er jeg med!! Jeg bruker alltid å koke "nytt" vann, ikke fordi noen har sagt jeg skal gjøre det, men fordi jeg ikke synes "gammelt" vann er spesielt godt, samt at jeg ikke vet riktig hva som har samlet seg oppi der siden sist...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå