Gå til innhold

Tok benkpress litt for lenge, har et spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er relativt fersk når det kommer til trening på studio. Og for noen dager siden prøvde jeg meg på benkpress.

Jeg løftet ikke særlig mye, men jeg tok noen sett med 10 repitisjoner per sett helt til jeg ikke klarte noe mer. Ble sliten i armene og bestemte meg for å trene ben og mage etter det.

Men så gikk jeg tilbake til benkpress igjen etter kanskje 10-30 min og tok noen løft til. Jeg hadde fått litt krefter tilbake tilbake i armene da, men ble fort sliten igjen, så da lot jeg det være. Men dagen etter merket jeg at jeg jeg hadde litt vondt i armene, og det henger fortsatt litt igjen i dag. Det gjør ikke kjempevondt og jeg fungerer greit, men tror det er lurt å ta noen dagers pause nå.

Så det jeg egentlig lurer på er: Er det vanlig å ta benkpress (eller andre øvelser) flere ganger i løpet av en treningsøkt slik jeg gjorde, eller holder det med å gjøre seg siten én gang og deretter gå over til noe annet å trene?

Når bør man også gi seg? Når man kjenner at man begynner å bli litt sliten i armene, eller når man virkelig er helt kjørt?

Jeg er fortsatt amatør på dette feltet, så setter pris på noen tips som gjør trenignsøkten min mest effektiv :)

Mvh

Gutt 25

Anonymous poster hash: d273e...f3a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er vanligst å gjøre seg ferdig med en øvelse før man går videre til neste. F.eks kan man ta 10 repetisjoner benkpress 2 - 4 ganger (med en liten pause mellom hver gang) før man går videre til neste øvelse, og gjør det samme der.

Skrevet

Det er vanligst å gjøre seg ferdig med en øvelse. Evt kombinere to-tre øvelser, og gjøre dem annenhvert sett. 

Om du er nybegynner vil jeg virkelig anbefale at du følger et program, og ikke bare tøyser rundt uten å vite hva du egentlig driver med. 

Et veldig bra program å begynne med er Starting Strength. Google, og du vil finne masse, det finnes også en bok. Det baserer seg på 5 sett med 5 repetisjoner, og har fokus på de store baseøvelsene som knebøy, benkpress og markløft. 

Et annet alternativ er Stronglifts (men vil anbefale å begynne med SS framfor SL). 

Å trene helt til utmattelse kan gjøre større skade enn nytte, om du gjør det for ofte. Det anbefales som regel å unngå det, gi deg når du har en repetisjon igjen på tanken. 

Anonymous poster hash: a917b...3d0
Skrevet

Jeg pleier å ta benkpress (og de fleste andre øvelser) 3x5, altså 3 ganger, med 5 løft hver gang. Den siste er ofte ganske tung, men ikke uutholdelig.

Anonymous poster hash: 82924...6c7

Skrevet

Hvis du vil ha større muskler tar du mange repetisjoner per sett med litt mindre vekt, hvis du vil bli ordentlig sterk tar du det du klarer og færre repetisjoner. Feks 5 er bra. Men du kan gå inn på Norges styrkeløftforbund sin nettside og få treningsprogram der for å bli sterkere. Du må bare plotte inn hva du vil oppnå.

Anonymous poster hash: 27f41...341

Skrevet

Men dagen etter merket jeg at jeg jeg hadde litt vondt i armene, og det henger fortsatt litt igjen i dag. Det gjør ikke kjempevondt og jeg fungerer greit, men tror det er lurt å ta noen dagers pause nå.

Mvh

Gutt 25

Anonymous poster hash: d273e...f3a

Det kalles å være støl ;) Ikke farlig!

Anonymous poster hash: c54ff...f4c

• Liker 1
Skrevet

Jeg trener 4-5 set med 8-12 repitisjoner i de fleste baseøvelser. Som benk, knebøy, markløft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...