Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #1 Skrevet 22. september 2004 Lurer på om noen kan hjelpe meg med en god oppskrift på hjemmelaget pizza? Jeg er en katastrofe på kjøkkenet, men med 3 unger og mann så har jeg lyst til å servere hjemmelaget pizza på lørdagskvelden.. Jeg trenger en nøyaktig oppskrift med nøyaktig fremgangsmåte (hvor lenge skal deigen heve, hvordan lages kjøttsaus osv.) Vanlige ingredienser som kjøttdeig, løk, evt. bacon, pølser o.l. Ikke altfor avanserte greier, men gjerne en litt saftig og god variant med litt god bunn... Veldig takknemlig for svar!
Gjest gjest1 Skrevet 22. september 2004 #2 Skrevet 22. september 2004 Lager en veldig enkel pzza, med få ingredienser oppå. Deig. 1/2-1 pose tørrgjær 2 dl lunketvann 1/2 ts salt 1/2 ts sukker( ikke nødvendig, men får deigen raskere i gang) hvetemel til passe deig. Hev i en 30 min til en time. Mens deigen hever lager du tomatsausen. 1 lliten boks tomatpurè 1 hakket rødchili hakket hvitløk 2 ss epleeddik 1-2 ss soyasaus 1 stjerneanis( kan sløyfes) Kok dette sammen på lav varme i fem min, pell ut stjerneanisen og smak til med litt salt og en ts sukker. La stå og avkjøle til deigen er ferdig hevet. Oppå pizzaen har jeg løk i skiver squash sjampinjong ost bacon i terninger oppå osten. Stekes på 225 grader i ca 15- 20 min ( til pizzaen er gylden i kantene) Ps. deigen kan lages kvelden før, med halv mengde gjær og kaldt vann. Dekk den til med plast og sett i kjøleskapet.
Titti Skrevet 22. september 2004 #3 Skrevet 22. september 2004 Dette er en utrulig enkel og kjempegod pizza, som vi hjemme er veldig glad i, med ganske så tykk bunn; Bunn: 9 dl mel 4 dl vann (40 grader) 1 ts salt 3ss olje 1 pk tørrgjær -Blandes godt, så heves ca 40 min. Fyll: - pølser, skjært i biter (bruker 1-2 pakker med tynn/tykke) 1 løk, hakket Dette steker jeg i panna til løken er blitt myk, med litt olje. 1 stort glass med Dolmio tomatsaus(sånn pastasaus) (her kan det jo velges med hvitløk, orginal, basilikum osv.) Blandes i. 1 pk ferdigrevet pizzaost. Kjevle ut deigen i litt mel, ha i den store langpannen, smurt med litt olje. Stryk fyllet utover, ha osten på. Inn i ferdigoppvarmet ovn 225 g, 20-25 minutt. Bon apètit!
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #4 Skrevet 22. september 2004 Tusen takk begge to!! Akkurat sånne oppskrifter jeg har vært på leit etter! Gleder meg til å få prøvd begge to.
wok Skrevet 22. september 2004 #5 Skrevet 22. september 2004 Jeg bruker opskriften på loff/rundstykker som står bak på melposen. Den rekker til en langpanne + en liten rund bunn som jeg halvsteker og legger i frysa til en haste-reste-middag. Deigen hever jeg så lenge jeg har tid til, aldri mer enn en halv time... Steking ca Fyllet er aldri likt. Bruker enten ketshup, tomatpure + ketshup eller hakka hermetiske tomater som saus. Sist brukte jeg skogssopp jeg fikk av mamma, soltørka tomater (kokes i 15 min) løk (rå, finhakket), tomat, hermetisk annanas og ost. Ellers er det godt med kjøttdeig, sopp, mais, biffkjøtt, paprika, hvitløk, chilli, skinke, kjøttpålegg skåret i strimler... husk at pizza egentlig er restemat... Tror jammen det er i dag jeg skal bruke den halvstekte bunnen jeg har liggende i frysa.
maiia Skrevet 22. september 2004 #6 Skrevet 22. september 2004 Jeg bruker samme oppskrift som Pulverheksa på bunnen, men uten sukker. Til fyll bruker jeg: 500g kjøttdeig evt. røkte kjøttpølser i terninger 1/2 løk 1 boks mais 1/2 paprika 1 boks sjampinjong 2 ss ketchup evt. 1 boks tomatpurre 1 dl vann Div. krydder Revet ost Først brunes kjøttdeigen/pølsene i panna. Deretter tilsettes løk og evt. annet ønsket tilbehør som mais, paprika og sjampinjong. Til slutt tilsettes ketchup og vann. La det koke i ca. 5 min. (Tips! Jeg bruker som regel "reste-ketchupen" som er igjen i flaska. Jeg heller da vannet rett i flaska og rister litt og heller det over kjøttdeigen.) Deretter smaker jeg til med ønsket krydder, eks. grillkrydder, oregano, hvitløk. Kjevle ut deigen og pensle den med ketchup. Fordel fyllet utover, og strø over revet ost. Stekes ved 225 grader i 20-25 min. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #7 Skrevet 22. september 2004 Tusen takk alle sammen!! Dette høres jo kjempegodt ut! Dere var veldig flinke å beskrive fremgangsmåten godt for meg som er så klønete på kjøkkenet.. men dette skal t.o.m. jeg klare!!!
Grooo Skrevet 22. september 2004 #8 Skrevet 22. september 2004 Husker ikke oppskriften til bunnen sånn i hodet, men kan fortelle hva vi har oppå: Tre spiseskjeer tomatpure blandes med rundt 2 spiseskjeer melk i en kopp eller lignende og smøres på deigen. Wienerpølser skjæres i skiver på rundt 3 millimeter, og stekes lett i panne før de legges på pizzaen. Løk finhakkes, paprika skjæres i små biter, tre skiver ananas skjæres i biter. Litt peperonipølse skjæres i tynne biter. Alt dette fordeles over pizzaen, og så ost og oreagno på toppen. Denne pizzaen uten noen endringer annet enn at ananas og peperoni har kommet til har blitt servert hjemme hos oss hver eneste fredag siden rundt den tiden jeg startet på barenskolen, altså i over 17 år.... Like godt hver gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå