Gå til innhold

Jeg vil tjene for lite til å komme inn i boligmarkedet i Oslo....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg er ei jente som nettopp har startet på et treårig studium. Lønnen etter endt studietid vil være ca 350k. Ikke noe å skryte av med andre ord... Jeg har innsett at jeg må gjøre noe drastisk for å kunne bo slik jeg vil senere. Jeg har derfor startet å spare så mye jeg kan. Dersom jeg er flink og følger budsjettet mitt vil jeg ha en halv million i EK etter endt studietid.

Jeg har lest om at det er en regel om at man får lånt 3 x inntekt. I mitt tilfelle blir dette 1 050 000 kr. Hvilket vil si at jeg har 1,5 mill å kjøpe bolig for.

Dessverre finner man ikke leiligheter til under 2 millioner, da de blir presset så opp i pris på buderunder.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan komme inn i boligmarkedet? For min del virker dette regnestykket totalt håpløst. :-/

Anonymous poster hash: 1689f...65a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at målet er å kjøpe leilighet i Oslo.

-TS

Skrevet

Jeg var visst så lur og skrev det i overskriften, hehe... Håper noen har noen tips til hva som vil lønne seg for min del :-)

Skrevet

Lønnen etter endt studietid vil være ca 350k. Ikke noe å skryte av med andre ord... Jeg har innsett at jeg må gjøre noe drastisk for å kunne bo slik jeg vil senere. Jeg har derfor startet å spare så mye jeg kan. Dersom jeg er flink og følger budsjettet mitt vil jeg ha en halv million i EK etter endt studietid.

Jeg har lest om at det er en regel om at man får lånt 3 x inntekt. I mitt tilfelle blir dette 1 050 000 kr. Hvilket vil si at jeg har 1,5 mill å kjøpe bolig for.

Ettersom du ikke vier plass studielån i beregningene dine vedrørende forventet budsjett, så tillater jeg meg av nysgjerrighetens skyld å spørre:

Tar du ikke opp studielån?

Anonymous poster hash: 99a72...e64

• Liker 2
Skrevet

kan du ikke spare litt mer da? eller MÅÅÅ du ha leilighet så fort du er ferdig med studiene? det er langt ifra alle som har råd til å kjøpe rett etterpå :)

Anonymous poster hash: 913a3...d74
  • Liker 5
Skrevet

Finn deg en samboer med samme (eller helst: bedre) lønn og egenkapital, så er du oppe i 3 millioner (eller mer). Da finnes det muligheter ;)

Om du skal klare deg alene, så kan du jo se på mulighetene for å finne et yrke hvor du tjener bedre. Kanskje en master innen ditt fag kan gi høyere lønn enn kun en bachelor?

Anonymous poster hash: a105c...d45
  • Liker 1
Skrevet

Studielån (+ andre lån for øvrig) vil også spille en rolle for lånegraden.

• Liker 1
Skrevet

Ettersom du ikke vier plass studielån i beregningene dine vedrørende forventet budsjett, så tillater jeg meg av nysgjerrighetens skyld å spørre:

Tar du ikke opp studielån?

Hehe joda, det har jeg helt glemt. Fremtiden så ikke lysere ut nå gitt :laugh:

• Liker 6
Skrevet

Finn deg en samboer.

Anonymous poster hash: f7873...85a
  • Liker 1
Skrevet

Det kan gå å kjøpe en toroms i utkanten av Oslo for under 2 millioner. Endel steder i Groruddalen går ikke leilighetene så mye over takst. (Bare et eksempler, vet den er solgt: )

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=64716327&searchclickthrough=true

Ellers er et alternativ å kjøpe sammen med noen. Enten med feks en veninnne, eller vente til du får en kjæreste som det passer å kjøpe sammen med. 

Skrevet

Det kan gå å kjøpe en toroms i utkanten av Oslo for under 2 millioner.

Husk at dette er hele tre år frem i tid. En leilighet til mellom 1,5 og 2 mill. i dag, kan være verdt så mye mer om tre år.

• Liker 2
Skrevet

Det kan gå å kjøpe en toroms i utkanten av Oslo for under 2 millioner. Endel steder i Groruddalen går ikke leilighetene så mye over takst. (Bare et eksempler, vet den er solgt: )

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=64716327&searchclickthrough=true

Ellers er et alternativ å kjøpe sammen med noen. Enten med feks en veninnne, eller vente til du får en kjæreste som det passer å kjøpe sammen med.

Kjente jeg ble deprimert av tanken på å bo i den leiligheten.

Anonymous poster hash: fa2df...856

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg en kjæreste. Beste tips og måte for å komme inn på boligmarkedet.

Anonymous poster hash: 9770a...6f8
  • Liker 1
Skrevet

Det er slett ingen menneskerett å eie egen bolig. Går det ikke, så får du leie istedet.

Dersom dere er to som kjøper sammen kan det bli lettere. Noen kjøper sammen med kompis eller venninne.

Anonymous poster hash: 1e5d1...e46

• Liker 6
Skrevet

Ikke tenk på dette nå! Så mye kan skje.

Kanskje møter du drømmemannen i løpet av studietida, og flytter sammen med ham. Kanskje finner du ut at studiet ikke passer for deg, og finner på noe annet, et annet sted i landet? Kanskje får du etter endt studium jobb et helt annet sted i landet, der du ikke vil ha problem med å finne deg bolig du har råd til.

Det beste er å fortsette å spare. Ta ekstrajobber på kveldstid/helger for å slippe å sitte igjen med maksimalt studielån etterpå.

Etter mine studier hadde jeg også 350 000 i lønn. Nå, fem år etter, har lønna steget jevnt og trutt til 400 000, uten at jeg har forhandlet eller noe. Jeg kjøpte en bitteliten leilighet da jeg fikk fast jobb. Etter tre år fikk jeg samboer, og da solgte jeg (og tjente et par hundre tusen) og plutselig hadde vi råd til mye mer. Bare du er fornuftig med pengene dine, vil dette ordne seg. :)

Anonymous poster hash: b970c...ee8
  • Liker 5
Skrevet

Fortsett å leie etter at du er ferdig med studiene og spar noen år til.

Kjøp leilighet mindre sentralt, så kan du selge den og flytte når det har gått noen år og du har spart mer/nedbetalt en del lån (og derfor kan låne mer).

Boligprisene vil ikke fortsette å stige til evig tid, kanskje du er heldig og utviklingen flater ut eller til og med snur før du er ferdig med studiene.

Hvor stort lån har du mulighet til å betjene, hvis du også legger til en god margin for renteøkning? Hvis du er sikker på at du klarer å betjene et større lån kan du spørre f.eks foreldre om de kan være medlåntakere.

Skrevet

Kunne det å kjøpe med en venninne være en ide? Kjenner flere som har gjort det med hell. Det er jo selvsagt ingen varig løsning, men kan være en god måte å 'komme seg innpå' og å opparbeide seg mer egenkapital på i mellomtiden.

Skrevet

Kjente jeg ble deprimert av tanken på å bo i den leiligheten.

Anonymous poster hash: fa2df...856

Jeg kjenner jeg lurer litt på hva folk ser for seg at de skal ha råd til som første bolig, når jeg leser svar som dette. 

Anonymous poster hash: 8beee...776

• Liker 12
Skrevet

Man får som oftest låne mer enn tre ganger inntekt.

• Liker 2
Skrevet

Man får som oftest låne mer enn tre ganger inntekt.

Ja, bankene kan gjøre individuelle vurderinger. Min lokalbank ga meg lån på mer enn 5 ganger inntekt, men jeg hadde mye EK og kunne vise til en nøktern og fornuftig økonomi.

Hadde neppe fått like stort lån i andre banker.

Anonymous poster hash: 5d084...f38

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...