Gå til innhold

enkelmansforetak spm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal starte et enkelmansforetak og lurer på noen ting.

Hvor mange ganger betaler jeg skatt? Og hvor betaler jeg de inn? (Huff så dum jeg er)

Så må jeg betale moms også.

Blir kanskje å tjene 20 000 til jul.

Blir å opprette en bedriftskonto, men burde jeg ha to? Der jeg setter av penger til skatt og moms?

Og hvis jeg bruker/overfører de pengene privat. Er det det man kaller lønn ?

Anonymous poster hash: a6190...60a

Anonymous poster hash: bbde7...73a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å kontakte oppstartslosene i DNB, de hjelper nye bedrifter med å etablere seg

https://www.dnb.no/starte-as

(Ja jeg jobber i banken, men ikke akkurat der. De får visstnok mye skryt, så les litt på nettsiden og ring de, det koster deg ikke mer enn telefonsamtalen og tiden din)

Lykke til med foretaket ditt :)

Anonymous poster hash: b28dc...922

Skrevet

enkeltsmannforetak.

Anonymous poster hash: 69956...a8a
Skrevet

Du skal betale forskuddsskatt 4 ganger i året.

Oppgi til Skatteetaten hvor mye du vil tjene fremover, og de skriver ut skatt til deg.

Skrevet

enkeltsmannforetak.

Anonymous poster hash: 69956...a8a

Hvis du skal rette på noen må du da i hvert fall greie å skrive det riktig selv.

Anonymous poster hash: ca934...fdc

Skrevet

Hvis du skal rette på noen må du da i hvert fall greie å skrive det riktig selv.

Anonymous poster hash: ca934...fdc

Ingen av dere har rett.

Enkeltmannsforetak finnes ikke lenger, men er erstattet av enkeltpersonsforetaket.

Historisk sett er det meget lite som skiller de to selskapsformene.

Blant de tankene som ligger til grunn for det vi kan se på som en navneendring av foretaksformen, er kanskje den viktigste å ta hensyn til likestillingen anno 2015.

Anonymous poster hash: bc2a2...c0a

• Liker 2
Skrevet

Ta deg en liten titt inn på altinn du! :) Det var det vi fikk beskjed om når vi startet med regnskap og bedriftsøkonomi på skolen. Det er svært mye nyttig informasjon der.

https://www.altinn.no/starte-og-drive-bedrift/

Anonymous poster hash: a86a4...211
Gjest Blondie65
Skrevet

Tre kontoer: en for inntekter og utgifter, en for avsatt mva og en for avsatt skatt. Ikke bland mva og skatt, da får du problemer med avstemming. Siden du skal ha mva etter at omsetningen din har passert 50.000 anbefaler jeg deg et ordentlig rregnskaps- og fakturaprogram slik at dette holder orden på inngående og utgående mva for deg.

Jeg ville gjort følgende hver gang det kommer penger inn fra en kunde:

All mva overføres mva konto.

28 % av nettobeløpet overføres skattekonto.

Resterende er omløpsmidler i firma, og av dette kan du ta ut en andel eller hele i lønn, men husk da at utgifter til firma og private utgifter må holdes adskilt. Du kan trekke fra utgifter til regnskapsprogram, PC, telefon- og internettutgifter både på mva og skatt. Skattemessig gjøres dette på selvangivelsen, det er da lurt å bokføre slike utgifter fortløpende slik at der en kan trekke fra mva blir dette gjort hver termin og så er det også enkelt å lage næringsoppgave fra bokførte tall.

Skatteetaten holder etablerer kurs. Dette får du tilbud om når du registrerer enkeltpersonsforetaket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...